کد خبر: ۲۵۴۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۰

تامین‌کننده قطعات اپل زیر فشار مشکلات اقتصادی

تصمیم‌های عمده گرفته‌شده توسط شرکت اپل باعث ایجاد مشکلات اقتصادی در شرکت ژاپن دیسپلی (تأمین‌کننده پنل‌های LCD محصولات اپل) شده است. در سال 2014 و 2015 دو گوشی آیفون 6 و 6 پلاس با طراحی جدید و صفحه نمایش LCD بزرگ‌تر عرضه شدند. پس‌ از آن، شرکت ژاپن دیسپلی (JDI) که هم‌اکنون یکی از تأمین‌کنندگان بزرگ نمایشگر برای گوشی‌ها و دیگر ابزار الکترونیکی به شمار می‌آید، آغاز به ساخت کارخانه‌ای جدید در منطقه کرد. رویترز با اشاره به منابع موجود در این شرکت، گزارش می‌دهد که اپل مبلغی به ارزش 1.5 میلیارد دلار جهت ساخت کارخانه جدید، به ژاپن دیسپلی قرض داده بود و این شرکت قصد داشت از طریق فروش محصولاتش، این بدهی را پرداخت کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ شرکت اپل تصمیم گرفته است که صفحه نمایش گوشی‌های آیفون XS ،X و XS Max به نمایشگر OLED مجهز شود؛ درحالی‌که این تصمیم تنها 50 درصد از ظرفیت امکانات اپل را شامل می‌شود. همچنین متأسفانه گوشی آیفون XR با نمایشگر 6.1 اینچی که ارزان‌تر از دیگر محصولات اپل بود، به‌اندازه تخمین زده‌شده، به فروش نرسید. گوشی آیفون XR مجهز به تراشه A12 بایونیک، باتری با طولانی‌ترین عمر و دوربین پشتی که تنها با یک لنز تصاویر شگفت‌انگیزی تولید می‌کند، است. درنتیجه انتظار می‌رفت که گوشی موبایلی با چنین امکاناتی فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشد، ولی یکسری از مسائل که خارج از کنترل شرکت اپل بود، فروش این گوشی را تحت تأثیر قرار داده و ژاپن دیسپلی در این روند آسیب فراوانی دید.

به‌طور مثال قدرت بیشتر دلار آمریکا در برابر یوان چین، حداقل درآمد لازم برای اپل را فراهم می‌کرد. در نتیجه اپل در کشور چین مجبور بود که در ابتدا قیمت گوشی آیفون XR را بالاتر از گوشی‌های هم‌رده مانند هواوی میت 20 پرو برآورد کند. علاوه بر آن، جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین به اقتصاد این کشور صدمه زیادی وارد کرد. درنهایت افزایش ناسیونالیسم (ملی‌گرایی) در چین در اثر حمله ایالات متحده به کمپانی هواوی و بازداشت مدیر اجرایی این شرکت در کانادا، منجر به تحریم غیر رسمی محصولات اپل در کشور چین شد.

در نتیجه به سبب دلایل ذکرشده، آینده شرکت ژاپن دیسپلی تاریک‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد. این شرکت همچنان مبلغی به ارزش 1.5 میلیارد دلار جهت ساخت کارخانه جدید خود، به اپل بدهکار است. یکی از منابع درون شرکت می‌گوید که تصمیم به ساخت کارخانه جدید در آن زمان تصمیم درستی بود. درست است که ساخت محل جدید در آن زمان بسیار ضروری نبود ولی خب به‌هرحال تصمیم غلطی هم نبود؛ چون هم شرکت اپل خواستار کارخانه جدیدی بود و هم با این کار ژاپن دیسپلی توانست با تأثیرگذاری بیشتری به تولید محصولات خود ادامه دهد.

آنچه ژاپن را در معرض آسیب قرار داد، این بود که خیلی دیر تصمیم به توسعه پنل‌های OLED گرفت؛ در نتیجه تولید این محصولات در رقابت سختی با دیگر شرکت‌ها قرار گرفت. به‌طور مثال در سال 2015، ساخت 33 درصد از نمایشگرهای LCD هندست‌های هواوی در دست ژاپن دیسپلی بود ولی امروزه به دلیل مداخله و رقابت دو شرکت چینی BOE و Tianma، این رقم به 4 درصد کاهش یافته است.

رویترز طی مصاحبه‌ای که با دو منبع ناشناس انجام شده است، اظهار می‌دارد که ژاپن دیسپلی به دلیل نیاز شدید مالی خود، به دنبال ایجاد معامله‌ای با سرمایه‌گذاران چینی Silkwood است. در مقایسه با سهام اکثریت، ظاهراً Silkwood قصد دارد مبلغی به‌ اندازه 500 تا 700 میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کند. پس‌ازآن، گروه سرمایه‌گذاری در نظر دارد پنل‌های OLED را به کمک کمپانی ژاپن دیسپلی، در کشور چین به مقدار انبوه تولید کند.

در بین تأمین‌کنندگان قطعات آیفون، ژاپن دیسپلی جزو شرکت‌هایی بود که پیش‌بینی می‌کرد درآمد عظیمی از طریق فروش آیفون 6 به دست آورد. طبق اظهارات یکی از کارکنان، شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات اپل، به دلیل امید به فروش فوق‌العاده، سرمایه‌گذاری عظیمی برای فروش تنها یک مدل از آیفون انجام داده و با تأمین قطعات لازم در تعداد بسیار انبوه تنها برای یک مدل آیفون، ریسک بسیار بزرگی متحمل شدند.

آی تی رسان:شایعاتی مبنی بر این وجود دارد که اپل قصد داشت از پنل OLED برای هر سه محصول خود در سال 2019 استفاده کند. بااین‌حال طبق گفته‌های تحلیلگر ارشد اپل (Ming Chi-Kuo)، آیفون XI و XI Max دارای پنل OLED و آیفون XR دارای نمایشگر LCD خواهند بود و احتمالا نمایشگرهای سه آیفون جدید تقریباً هم‌اندازه با آیفون‌های قبلی باشد.