کد خبر: ۲۵۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۱

بولتون: آمریکا مداخله خارجی در نیمکره غربی را تحمل نمی کند

مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به اعزام نیروهای نظامی روسیه به کاراکاس، اعلام کرد که واشنگتن مداخله نظامی خارجی در نیمکره غربی را تاب نخواهد آورد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ و به گزارش شبکه خبری راشاتودی، «جان بولتون» در توییتی نوشت: آمریکا دخالت خصمانه قدرت های نظامی خارجی در برقراری دمکراسی، امنیت و حاکمیت قانون در نیمکره غربی را تحمل نخواهد کرد. ارتش ونزوئلا باید در کنار مردم این کشور بایستد.

این توییت، به طور مستقیم مسکو را هدف قرار داد که پرسنل نظامی روسیه را عازم کاراکاس کرده است تا با ونزوئلا در مورد همکاری صنعت دفاعی وارد بحث و گفت و گو شوند.

این رایزنی ها ارتباطی با ناآرامی های سیاسی در ونزوئلا ندارد و قبل از اینکه «خوان گوایدو» خود را به عنوان رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا معرفی کند، برنامه ریزی شده بود.

احساس مالکیت آمریکا بر نیمکره غربی و تاکید بولتون بر این مساله، امر تازه ای نیست. وی پیشتر نیز گفته بود که ونزوئلا، کشوری واقع در نیمکره ماست و برقراری دمکراسی در این نیمکره از اهداف روسای جمهوری آمریکا بوده است.

در همین حال، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه سخنان بولتون را بیانی از روی نخوت و توهین آمیز به همه کشورهای واقع در آمریکای لاتین دانست.

از سوی دیگر، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با همتای روس، مسکو را به تشدید تنش ها در ونزوئلا متهم کرد و گفت: ایالات متحده و کشورهای منطقه ای (در آمریکای لاتین) مقابل روسیه بی کار نخواهند نشست.

وی همچنین تاکید کرد: ادامه اعزام پرسنل نظامی روس برای حمایت از نظام غیرقانونی مادورو، رنج مردمی را که از گوایدو حمایت می کنند، بیشتر می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا رویکرد روسیه در ونزوئلا را «رفتاری غیرسازنده» خواند و ضمن درخواست برای «متوقف کردن» آن از مسکو خواست تا به جای مادورو از گوایدو حمایت کند.

لاوروف نیز اتهام زنی های پمپئو را بی پاسخ نگذاشته و در بیانیه ای خبر داده که در تماس با وزیر امور خارجه آمریکا «از تلاش های واشنگتن برای سازماندهی کودتا در ونزوئلا» انتقاد کرده است.
ونزوئلا از چندی پیش صحنه ناآرامی و اعتراض های ضد دولتی است. حدود 56 کشور، گوایدو را به عنوان رئیس موقت دولت ونزوئلا به رسمیت شناخته اند، اما مادورو همچنان از حمایت روسیه و چین و کنترل گری نهادهای دولتی از جمله ارتش برخوردار است./ایرنا