کد خبر: ۲۵۶۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۷

مناطق سیل‌زده با کمبود دارو روبرو هستند

بیش از ۲۵ روز از شروع سیل در مناطق مختلف کشور می گذرد و این در حالی است که استان خوزستان بحرانی ترین منطقه ای است که این روزها درگیر سیل و مخاطرات ناشی از آن شده است. خبرنگار اعزامی برنا به خوزستان از نبود امکانات بهداشتی و درمانی و همچنین از کمبود دارو برای بیماران دیابتی و اعصاب و روان خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ کمبود دارو و تردد افراد در آب گل آلود سیلابی از جمله معضلات این روزهای خوزستان است که در پی آن انواع بیماری های عفونی به سراغ سیل زدگان خواهد آمد.

در این خصوص کیانوش جهانپور؛ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به این انتقاد که نظارت کافی از سوی سازمان مربوطه در مناطق سیل زده دیده نمی‌شود، گفت : نداشتن چکمه و حرکت افراد در آب سیلاب ربطی به وزارت بهداشت ندارد اما در حال حاضر تامین دارو در مناطق سیل زده هیچ مشکلی ندارد.

او افزود: بیش از یک و نیم برابر نیاز هفته های آینده خوزستان در انبارهای شرکت پخش، بیمارستان‌ها و... دپو وجود دارد. همچنین در زمینه تجهیزات و ملزومات پزشکی هم مشکلی نداریم. اورژانس با آمبولانس مستقر در منطقه وجود دارد و در جاهایی که سرویس زمینی می توان ارائه کرد، مستقر هستند.

جهان پور گفت: بیش از ۳۰ آمبولانس در یک مرحله و ۹ الی ۱۰ آمبولانس در مرحله ی دیگر با دستور وزارت بهداشت به مناطق سیل زده منتقل شدند.

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: با کمک وزارت بهداشت، بیمارستان صحرایی در مناطق سیل زده تشکیل شده است. تنها تهدیدی که در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد بحث آبگرفتگی برخی بیمارستان است که دو بیمارستان تا کنون تخلیه شده و یک بیمارستان در حال تخلیه است و یک بیمارستان دیگر در معرض تهدید است.

او اضافه کرد: طبق برآوردهای انجام شده بیمارستان های استان خوزستان برای سرویس دهی به بیماران کفایت می‌کند. اگر نیاز باشد بیمارستان ها و استان‌های معینی که تائید شده اند بر حسب مورد آمادگی و قابلیت انتقال وجود دارد.

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که امدادهای وزارت بهداشت در بحث دارو و مبارزه با مشکلات بهداشتی کافی نبوده، بیان کرد: برآوردها چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. بقیه موارد از جمله رساندن غذا، اقلام بهداشتی، چادر، لباس و... در حوزه وزارت بهداشت نیست و وزارت بهداشت بودجه و اعتباراتی برای این کارها ندارد. شرح وظایف این وزارت خانه نیز در ستاد مدیریت بحران کشور به تفکیک همه این وظایف مشخص است.

جهان پور ادامه داد: وزارت بهداشت، پیشگام در حوزه سیل بوده است. اولین ارگانی که در سیل حضور پیدا کرده وزارت بهداشت بوده است و آخرین ارگانی که از مناطق خارج خواهد شد نیز وزارت بهداشت خواهد بود. بعداز سیل هم بحث بهداشت محیط، مراقبت های خاص، پیشگیری از بیماری‌های واگیر را خواهیم داشت که در مرکز سلامت وزارت بهداشت فعالیت خواهند داشت.

او تاکید کرد: در مناطق سیل زده، مرکز بهداشت و مرکز خدمات سلامت داریم که چنان چه زیر آب رفته باشد مرکز بهداشت درمانی موقت در کنار محل مستقر و اردوگاه حضور دارند.

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که داروهای مختلف برای بیماران دیابتی و اعصاب به اندازه نیاز نیست، گفت: قرار نیست که انسولین را بین افراد عادی توزیع کنیم. باید ببینیم افراد به کجا مراجعه کرده‌اند که نتوانسته تهیه کند. حدود ۳۲۰۰ قلم دارو در سراسر کشور توزیع می‌شود که همه آنها را درب منازل نمی‌برند.

جهان پور تاکید کرد: افراد باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند. دارو برای این مراکز تامین شده است و پشتیبانی آن کامل صورت گرفته است و هیچ جای نگرانی نیست. اما توجه کنید توزیع دارو مانند غذا و سایر اقلام امدادی امکان‌پذیر و ممکن نیست.

او در پاسخ به این سوال که مردم در آب سیلاب حرکت می‌کنند و ممکن است به بیماری‌های مختلفی دچار شوند، گفت: اقدامات بهداشتی شامل نظارت بر کلر زنی آب صورت گرفته است؛ نمونه‌برداری و آزمایش مکرر منابع آب آشامیدنی برای حفظ سطح بهداشتی آنها، توصیه های بهداشتی، نظارت بر دفع زباله ها، فاضلاب، مرداب ها و نظارت بر تلفات احشام که بر اثر سیل از بین رفته‌اند نیز در زمره فعالیت هایی است که تا کنون انجام شده است.

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت اضافه کرد: وزارت بهداشت پروتکل مشخصی دارد و شاید تنها کشور در منطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی هستیم که برنامه جامع کشوری برای حوادث پس از بحران به خصوص پس از سیل داریم که مصوب سال ۱۳۹۴ است.

جهان پور با اشاره به اینکه وزارت بهداشت اقداماتی در خصوص ارتقا سلامت روان مناطق سیل زده انجام داده، گفت: بر آن اساس پس از سیل هم اقدامات لازم انجام می‌شود. بحث بهداشت روان از دیگر موارد است که با پروتکل‌های موجود از تیم‌های وزارت بهداشت در مناطق و اردوگاهها مستقر صورت می‌گیرد و بر اساس آن موضوع بهداشت روان را پیگیری می کنند.

او ادامه داد: اما بر خلاف سایر حوزه‌ها هنوز آن چنان در حوزه بهداشت روان توسعه پیدا نکرده‌ایم شاید تعداد این تیم‌ها و افراد به گستردگی جمعیت سیل زده نباشد که در این خصوص گام‌های بزرگ و اولیه برداشته‌ایم و امیدواریم در آینده توسعه بیابد.

جهان پور در پایات گفت: تیم‌های بهداشت روان در استان گلستان و لرستان ورود کرده‌اند وخوزستان هم شروع کرده است. نسبت به جمعیت، ممکن است تعداد تیم‌های بهداشت روان ما کمتر باشد ولی این روند رو به گسترش است. اما در سایر حوزه ها اقدامات حداکثری انجام شده است./برنا