کد خبر: ۲۵۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۱

بیماری‌های بهاری و درمان خانگی آن‌ها

زمستان تمام شده و بهار از راه رسیده. دمای هوا تا حدودی بالا رفته است و دیگر اثری از سرما نیست، اما همراه با این فصل زیبا و دوست داشتنی، پدیده‌های طبیعی نیز جاری شده‌اند که ناخوشایندند: بیماری‌های بهاری!

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ شایع‌ترین بیماری‌های فصل بهار، سیستم تنفسی را درگیر می‌کنند: آلرژی‌های فصلی و آسم و یک سری از عوارض دیگر مانند اختلال خلقی – فصلی پیش روی خیلی از افراد هستند.

آلرژی‌های فصلی

وقتی گیاهان شکوفه می‌دهند، گرده‌های آن‌ها همه جا پراکنده می‌شوند و آلرژی‌های فصلی رایج می‌شوند. گرفتگی بینی، آبریزش بینی، آبریزی چشم‌ها و عطسه از علائم آلرژی فصلی هستند که اغلب با سرما خوردگی اشتباه گرفته شده و می‌توانند زندگی روزمره را مختل کنند. آلرژی فصلی می‌تواند با رشد قارچ‌ها نیز تشدید شود، زیرا رطوبت زیاد ناشی از آب شدن برف‌ها و رگبار‌های بهاری فرصتی فراهم می‌کنند تا قارچ‌ها سریع‌تر رشد کنند.

آلرژی‌ها اساسا نتیجه‌ی پُرکاری سیستم ایمنی‌اند. خط دفاعی طبیعی بدن در بینی و ریه‌ها و چشم‌ها در برابر مواد بی‌ضرری، چون گرده‌ی گل‌ها و گیاهان قد علم می‌کند. وقتی کسی که دچار آلرژیست در تماس با یک آلرژین قرار می‌گیرد، بدن او مواد شیمیایی به نام هیستامین تولید می‌کند که منجر به التهاب و تحریک می‌شود.

اگر آلرژی بهاری دارید پس کار زیادی نمی‌توانید بکنید تا از علائم آن خلاص شوید. گاهی این علائم خود به خود برطرف می‌شوند، اما اگر چنین نشد، باید به دنبال راه‌هایی برای تسکین علا‌ئم باشید. اگر دوست ندارید دارو‌های آنتی هیستامین مصرف کنید می‌توانید راه‌های زیر را در پیش بگیرید:

پنجره‌ها را ببندید و فیلتر هوا (HEPA) در خانه نصب کنید.

گیاه بابا آدم جنگلی را به صورت مکمل آن مصرف کنید. مطالعات نشان داده‌اند این گیاه می‌تواند مانند آنتی هیستامین عمل کند.

هر وقت از بیرون به خانه برمی‌گردید دوش بگیرید و تمام لباس‌های‌تان را عوض کنید تا از هر آلرژنی پاک شوید.

بیرون از خانه ماسک بزنید تا از تعداد آلرژن‌هایی که وارد راه‌های هوایی‌تان می‌شوند کم کنید.

نوشیدن مایعات فراوان کمک‌تان می‌کند ترشحات موجود در راه‌های هوایی‌تان رقیق شده و علائم‌تان تخفیف پیدا کنند.
    طب سوزنی
    پروبیوتیک‌ها
    ویتامین C
    عصاره نعنا فلفلی

آسم

تقریبا ۵۰ درصد افراد بزرگسال و ۹۰ درصد از کودکان دچار آسم آلرژیک‌اند. این نوع آسم می‌تواند در فصل بهار اوج بگیرد، زیرا آلرژن‌های خاصی تعدادشان زیاد شده و باعث حساسیت بیش از حد در درون راه‌های هوایی بدن می‌شوند.

عضلات موجود در راه‌های هوایی، منقبض شده، ملتهب شده و می‌توانند سیستم تنفسی را با ترشحات غلیظی گرفتار کنند.

علائم آسم آلرژیک:

    سرفه
    خس خس سینه
    نفس‌های تند و کوتاه
    احساس گرفتگی در سینه

آسم آلرژیک بهاری با گرده‌های گیاهان و گل‌ها و قارچ‌ها برانگیخته می‌شود.

ماندن در فضای بسته وقتی که گرده‌ها در فضای باز زیادند، استفاده از دستگاه ضد رطوبت یا تصفیه هوا برای کُند کردن رشد قارچ و استفاده از ماسک با فیلتر HEPA در فضای باز از راه‌های کاهش حملات آسم آلرژیک‌اند. درمان آسم شامل استروئید‌ها و سایر دارو‌های تجویزی می‌شود. راهکار‌های طبیعی درمان آسم نیز موثرند:

تکنیک‌های کنترل استرس مانند ذهن آگاهی، تنفس عمیق و تنش زایی از عضلات. استرس می‌تواند حملات آسم را تحت تاثیر قرار دهد.

بیو فید بک
تصویر سازی ذهنی
برخی از غذا‌ها و مکمل‌ها خاصیت ضد التهابی دارند مانند سیر، زنجبیل، اکیناسه (سرخار گُل)، زردچوبه و امگا ۳.

آنفلوآنزای معده

ویروس‌های فصل زمستان گاهی ممکن است بعد از پایان این فصل نیز همچنان فعال باقی بمانند و گروه‌های خاصی را تحت تاثیر قرار دهند. مثلا آنفلوآنزای معده. اما در خیلی از موارد چیزی که به نظر آنفلوآنزای معده می‌آید، مخصوصا طی ماه‌های بهار یا تابستان، در واقع گاستروآنتریت است. گاستروآنتریت، التهاب روده است که می‌تواند موجب اسهال، گرفتگی‌های شکمی، تهوع و از دست دادن اشتها شود. این بیماری اغلب نتیجه‌ی یک عفونت باکتریایی یا ویروسی است.

گاستروآنتریت ویروسی بینهایت مُسری است و معمولا با نشستن دست‌ها یا استفاده از غذا یا ظروف مشترک با فرد آلوده، منتشر می‌شود. این بیماری می‌تواند در اثر تماس با سطوح آلوده در اماکن عمومی نیز منتشر شود. در فصل بهار به دلیل افزایش دمای هوا، رشد باکتری‌ها در غذا‌هایی که به خوبی نگهداری و سرد نمی‌شوند بیشتر شده و بعد از مصرف باعث عفونت خواهند شد.

غذا خوردن در پیک نیک و باربکیو نیز می‌تواند احتمال عفونت را بالا ببرد. می‌توانید با رعایت نکات زیر، احتمال ابتلا به گاستروآنتریت را کاهش بدهید:

دست‌ها را مرتبا بشویید، مخصوصا وقتی از بیرون برمی‌گردید، غذا را پیش از خوردن خوب گرم کنید.

    گوشت را کاملا بپزید.
    گوشت و غذای پخته شده را داخل ظرفی که گوشت خام در آن بوده قرار ندهید.
    روی کانتر و میز را بشویید و ضد عفونی کنید.
    آب را بجوشانید و بنوشید.

اگر علائم آنفلوآنزای معده را دارید به پزشک مراجعه کنید. این عفونت باید دوره‌ی خود را طی کند و معمولا چند روز طول می‌کشد. می‌توانید با استراحت کردن، نوشیدن مایعات زیاد و خوردن غذا‌هایی که هضم راحتی دارند (مانند سوپ و ژلاتین) پیش از غذا‌های سنگینی مانند برنج، علائم‌تان را تخفیف دهید.

استرپ تروت

استرپ تروت در اثر قرار گرفتن در معرض باکتری استرپتوکوکوس به وجود می‌آید و مانند سرما خوردگی و آنفلو آنزا می‌تواند هر زمانی از سال بروز کند، اما طی پاییز و بهار شایع‌تر است. استرپ تروت بینهایت مُسری است و معمولا از طریق تماس مستقیم یا تنفس در هوای آلوده به ترشحات از طریق عطسه و سرفه منتقل می‌شود.

استرپ تروت کی عفونت باکتریایی است و به همین علت با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. غذا‌هایی مانند سیر، پیاز و دارچین خاصیت آنتی بیوتیکی دارند و گاهی ممکن است در درمان استرپ تروت موثر باشند. درمان‌های طبیعی بیشتر می‌توانند درد ناشی از استرپ تروت را کاهش بدهند در حالیکه آنتی بیوتیک‌ها به باکتری‌ها حمله ور می‌شوند.

    نوشیدنی‌های سرد یا گرم بنوشید.
    غذا‌های سرد و نرم بخورید.
    آبنمک غرغره کنید.
    یخ بمکید.

دمنوش درست کنید یا از اسپری‌هایی با گیاهان دارویی مانند ریشه شیرین بیان، سرخار گل و یا مریم گلی استفاده نمایید.

مخلوط آب گرم با سرکه سیب بنوشید.

اختلال خلقی – فصلی

اختلال خلقی – فصلی معمولا در فصل پاییز و زمستان افراد را درگیر می‌کند، اما بهار و تابستان نیز می‌تواند منجر به این اختلال شود. تقریبا ۱۰ درصد از افرادی که اختلال خلقی – فصلی دارند، با طولانی شدن روز‌ها و درخشان‌تر شدن روز دچار علائم افسردگی می‌شوند که به آن افسردگی فصلی نیز می‌گویند.

افسردگی فصلی بهاری و تابستانی بیشتر در افرادی دیده می‌شود که نزدیک خط استوا زندگی می‌کنند. علت بروز علائم این اختلال هنوز مشخص نیست، اما می‌توان آن‌ها را به موارد زیر مرتبط دانست:

    افزایش گرما و رطوبت و احساس ناخوشایندی که ایجاد می‌کند.
    مشکلات مربوط به تصویر بدنی فرد (لباس کمتری در فصل گرما پوشیده می‌شود)
    نگرانی‌های مالی (افزایش هزینه‌های تفریحات تابستانی)
    اگر احساس می‌کنید طی بهار و تابستان، حس و حال خوبی ندارید:
    با یک مشاور صحبت کنید.

برای کارهای‌تان از قبل برنامه ریزی داشته باشید تا عجله و غافلگیری شما را عصبی نکند.
خوب بخوابید. شب‌های کوتاه و سفر‌های تابستانی می‌تواند خواب‌تان را بهم بزند و تاثیر منفی بر خلق و خوی‌تان بگذارد.

برترین‌ها :مرتبا ورزش کنید. اگر خیابان‌های شلوغ مضطرب‌تان می‌کنند، صبح‌ها یا شب‌ها به پیاده روی بروید و از مسیر‌های خلوت‌تر استفاده کنید.

اجازه ندهید بیماری‌های بهاری، زیبایی‌های این فصل را از شما بگیرند.

با توجه کردن به عادات غذایی، محیط تان، موارد بهداشتی و احتیاط‌های لازم، احتمال بیماری‌تان را به حداقل برسانید تا از زیبایی‌های این فصل بهتر لذت ببرید.
منبع: doctorshealthpress