کد خبر: ۲۵۶۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۵۷

شمار قربانیان سیل به ۷۶ نفر رسید / ۱۴ هزار کیلومتر راه و ۱۵۰ هزار خانه آسیب دیدند / بارش ها ۱۹ برابر شد / احتمال طغیان رودخانه‌های شرق کشور / هواشناسی: سیل اخیر ناشی از تغییر اقلیم بود؛ کشور هنوز تحت تاثیر خشکسالی است

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: با درگذشت ۵ نفر در حوادث سیل استان خوزستان و یک نفر در استان ایلام، کشته‌های سیل اخیر در کشور به ۷۶ نفر رسید. همزمان وزیر نیرو درباره احتمال طغیان رودخانه های شرق کشور هشدار داده است. همچنین رئیس سازمان هواشناسی حوادث اخیر را ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی دانسته و تاکید کرده است که کشور هنوز تحت تاثیر خشکسالی است.

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: با درگذشت ۵ نفر در حوادث سیل استان خوزستان و یک نفر در استان ایلام، کشته‌های سیل اخیر در کشور به ۷۶ نفر رسید. همزمان وزیر نیرو درباره احتمال طغیان رودخانه های شرق کشور هشدار داده است. همچنین رئیس سازمان هواشناسی حوادث اخیر را ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی دانسته و تاکید کرده است که کشور هنوز تحت تاثیر خشکسالی است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: با درگذشت ۵ نفر در حوادث سیل استان خوزستان و یک نفر در استان ایلام، کشته‌های سیل اخیر در کشور به ۷۶ نفر رسید.

احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار داشت: با درگذشت ۵ نفر در حوادث سیل استان خوزستان و یک نفر در استان ایلام، تعداد کشته‌های سیل اخیر در کشور به ۷۶ نفر رسید.

وی گفت: ۵ نفر از هموطنان با مشخصات فرزاد عالیوند (۴۰ ساله - شهرستان مسجد سلیمان)، حسین نیسی (۱۸ ساله - شهرستان شوشتر)، قاسم ضمیری (۱۷ ساله - شهرستان الهایی)، عنایت حسن پور (۳۹ ساله - شهرستان پلدختر) و یک مرد مجهول الهویه (شهرستان اهواز)، ۵ نفری بوده‌اند که در سیل خوزستان، جان خود را از دست دادند.

شجاعی افزود: یک زن مجهول الهویه (سن ۲۵ تا ۳۰ سال) نیز در بخش هلیلان رودخانه سیمره استان ایلام به پزشکی قانونی این استان ارجاع شد که با اضافه شدن وی، آمار فوتی‌های سیل در استان‌های کشور به ۷۶ نفر رسید.

هشدار وزیر نیرو؛ احتمال طغیان رودخانه‌های شرق کشور/ بارش ۱۹ برابر شد
وزیر نیرو از پیش بینی طغیان رودخانه‌های شرقی بر اثر بارش‌های سیل آسا در بخش‌های جنوبی و شمال شرقی خبر داد.

رضا اردکانیان در برنامه نگاه یک افزود: طبق گزارشات ارسالی ساعاتی قبل رودخانه‌های روستای کلاته در استان خراسان رضوی طغیان کرده این طغیان براثر ۲۸ میلیمتر بارندگی بوده تا این لحظه گزارش دقیق از خسارات احتمالی دریافت نشده است.

او در قالب مثالی بر حجم بارش‌ها و اندوخته سازی آبی سد‌ها اشاره کرد و ادامه داد: سال قبل با اینکه سال کم آبی و کم بارشی بود در نیمه اول فروردین ۹۷ حدود ۳ میلیمتر بارش را تجربه کردیم، ­امسال این رقم در مدت مشابه به ۵۷ میلیمتر رسیده یعنی امسال ۱۹ برابر سال قبل و ۳ برابر میانگین ۵۰ ­ساله اخیر کشور بارش صورت گرفته.

اردکانیان گفت: تا این لحظه می‌توان سال ۹۸ را پربارش‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر عنوان کرد، از سوی دیگر امسال نسبت به سال قبل حدود ۱۷۴ درصد بیشتر باران باریده است.

وزیر نیرو افزود: حجم آب‌های ورودی به سد‌های کشور طی ۲۰ روز اول فروردین امسال ۳۸ درصد کل آورد سال آبی ۹۸-۹۷ است یعنی ۴۰ درصد کل ظرفیت سد‌های ما در ۲۰ روز اخیر تامین و آبگیری شده با این اتفاق حاکی از آنست که این ۵۱­ میلیارد متر مکعب آب ورودی به سد‌ها در سال آبی ۹۸-۹۷­ در ۳­ هفته نخست­ فروردین امسال حاصل شده است.

او بزرگی حادثه سیل اخیر در استان خوزستان را با مثالی از سد دز بیان کرد و تصریح کرد:­ وقتی می‌گوییم عمر مفید یک سد ۳۰ یا ۵۰ سال است به معنای مستهلک شدن یا ترک برداشتن پس از ۵۰ سال نیست، بلکه بعد از گذشت عمر مفید سد‌ها از رسوب پُر می‌شوند. عمر مفید سد با میزان رسوب پشت هر سد سنجیده می‌شود. در بسیاری از مواقع ساخت یک سد بسیار ارزان‌تر از رسوب برداری و لایروبی سد‌ها تمام می‌شود. سد دز با حدود ۵۰ سال عمر و با حجمی برابر با ۲/۶ میلیارد متر مکعب توانست در برابر سیلاب‌های ۲۰ روز اخیر حدود ۹ میلیارد متر مکعب آب ورودی را مدیریت کند یعنی ۳ برابر حجم خودش خروجی داشته است. سد کرخه هم توانست با حجم ورودی ۸­ هزار متر مکعب آب ورودی در ثانیه مواجه و دوام بیاورد در حوزه کارون بزرگ حدود ۵۲ برابر سال قبل بارش داشته ایم همه این‌ها بیانگر بارش کم نظیر اخیر است.

وزیر نیرو ­ادامه داد:­ فعالیت‌های وزارت نیرو­ در بخش برق، در مقابل خسارات وارده بر ۲ هزار روستا ناشی از سیلاب‌های اخیر بگونه‌ای بوده که در حال حاضر فقط ۳۵ روستا یعنی ۱/۵ درصد از تعداد کل از نعمت ­برق بی بهره هستند که البته عمده مشکل این روستا‌ها وجود معبر و عدم دسترسی می‌باشد. برخی روستا‌ها هم کلاً­ از بین رفته اند. این اقدام موثر وزارت نیرو با کمک نمایندگان مجلس هر استان و استانداران و فرمانداران و سایر ارگان‌ها میسر شده است و شاخص موفقیت بسیار خوبی بجا گذاشته است، گفتنی است حدود ۶۵۰ میلیارد تومان هم هزینه چنین عملیاتی شده است.

اردکانیان در ادامه ارائه گزارشات عملکرد این وزارتخانه از قطع آب مصرفی ۳۸۰ روستا­در روز‌های اول سیل زدگی خبر داد و افزود: طبق آخرین آمار تا ساعاتی قبل از این تعداد فقط ۵۲ روستا فاقد آب مصرفی ­هستند بی شک ظرف ۳ هفته گذشته عملکرد وزارت نیرو به میزان ۹۸ درصد مثبت در خصوص پاسخگویی به نیاز‌های حادثه دیدگان بوده است گفتنی است خسارات وارده در بخش آب و برق مناطق سیل زده حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده که به این رقم باید ۲۵۰ میلیارد تومان خسارات تاسیسات آب و برق منطقه‌ای را هم اضافه کرد کل خسارات آب و برق را می‌توان ۲۱۰۰ میلیارد تومان بیان کرد.

وزیر نیرو در مورد ذخایر برفی ­کشور گفت: حجم ذخایر برفی ­کشور دقیقاً برآورد و محاسبه نشد، اما در ارتفاعات مشرف به رود کرخه حدود ۶ هزار کیلومتر مربع برف داریم. در حوزه کارون بزرگ هم ۹ هزار کیلومتر مربع برف داریم که رقمی حدود ۱/۹ میلیارد متر مکعب آب را تامین خواهد کرد.

اردکانیان ادامه داد: خط قرمز ما آب مصرفی مردم است و در تلاش هستیم که آب با کیفیت در اختیار مردم بگذاریم که حداقل در معرض بیماری‌های عفونی و میکروبی قرار نگیرند تا کنون هم موردی گزارش نشده است.

او افزود: تا این لحظه هیچ گونه کمبود تجهیزات و امکانات و تاسیسات امداد رسانی و تامین آب مصرفی مناسب وجود ندارد و تقریباً بهترین تجهیزات استان‌های بزرگ کشور در قالب معین در خدمت استان‌های آسیب دیده هستند.

رضا اردکانیان با بیان اینکه همه سد‌ها به ویژه در استان خوزستان شبانه روز پایش می‌شوند افزود: ۱۳۰۰ ابزار دقیق و بیش از ۲۰۰ تراوش سنج در سد کرخه همه این سد را تحت کنترل دارند.

وی گفت: کل ورودی آب به سد‌های بوستان، گلستان و وشمگیر، استان گلستان در سال آبی ۹۶ - ۹۷، ۸۱ میلیون مترمکعب بود، اما از ابتدای مهر ۹۷ تا ۲۰ فروردین امسال ۴۳۹ میلیون مترمکعب و بیش از پنج برابر میزان سال گذشته آب وارد سد‌های این استان شده است.

اردکانیان با بیان اینکه ظرفیت مخازن آب کشور از مسائل مهم در پیشگیری از سیلاب هاست، افزود: اگر وارد سال‌های ترسالی شده باشیم باید برای ساخت مخازن آب، مناطق جدید را بررسی کنیم.

وی گفت: اگر در استان لرستان به اندازه کافی سد ساخته بودیم این اتفاقات در این استان نمی‌افتاد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه بروز خسارات سیل دلایل متعددی دارد افزود: در سیل میزان بارندگی‌ها نیز نکته قابل توجه است.

اردکانیان گفت: گروه‌های مرجع در جامعه نباید مسأله چندبعدی آب را یک بخشی ببینند، زیرا این موجب بروز مشکل می‌شود.

وی افزود: سیل‌هایی که در خوزستان و گلستان روی داد مربوط به سیلاب‌های ۲۰۰ ساله است که احتمال وقوع آن‌ها در هر سال نیم درصد است.

اردکانیان گفت: از افتخار‌های جمهوری اسلامی ایران؛ ساخت سد‌های متعدد است که به عنوان نمونه از ۱۱ سد استان خوزستان فقط دو سد مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است.

وی افزود: اگر این سد‌ها نبود میلیون‌ها مترمکعب آب خوزستان را برده بود.

وزیر نیرو گفت: اکنون در سد کرخه شش میلیارد مترمکعب، در سد دز دو و نیم میلیارد مترمکعب، سد گتوند ۴.۴ میلیارد مترمکعب، سد شهید عباسپور ۲.۴ میلیارد مترمکعب و کارون سه ۲.۶ میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده است.

اردکانیان با بیان اینکه تعیین پهنای بستر و حریم رودخانه‌ها و تخلیه آن از موانع و اماکن بر اساس قانون بر عهده وزارت نیرو است افزود: طول رودخانه‌های کشور شامل رودخانه‌های فصلی و دائمی ۱۴۶ هزار کیلومتر است.

وی گفت: از ۷۵ هزار کیلومتر رودخانه دائمی کشور ۵۳ هزار کیلومتر تعیین پهنای بستر و حریم شده است.

اردکانیان افزود: تا پایان برنامه ششم و تا سال ۱۴۰۰ رودخانه‌های دائمی کشور تعیین بستر و حریم می‌شوند.

وی با بیان اینکه به جد در پی آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها هستیم، گفت: به عنوان نمونه در اوایل دهه ۸۰ دریاچه‌های سد لتیان و کرج در معرض آلوده کننده‌ها بودند و در آن زمان برخی دستگاه‌های حاکمیتی نیز در این مسأله شریک بودند، اما همه آن‌ها تخریب شد.

وزیر نیرو افزود: مسأله سیل دروازه قرآن شیراز مربوط به شهرداری این شهر و استانداری فارس است و ما نیز منتظر گزارش آن‌ها هستیم.

اردکانیان گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر کشور حتی در رویا هم نمی‌دیدیم که تالاب‌های ما این چنین پر آب شوند.

وی افزود: در سال گذشته ۳۴۰ شهر برای تأمین آب تحت تنش بودند، اما اکنون ۴۴ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد پر شده اند.

اردکانیان با بیان اینکه دریاچه هامون بیش از ۱۰ درصد آب گیری شده است، گفت: آب دریاچه ارومیه ۴۵ سانتیمتر افزایش تراز در مقایسه با سال گذشته دارد.

وی افزود: حجم آب ذخیره شده در سد‌های کشور در مقایسه با سال گذشته ۶۲ درصد افزایش یافته و ۷۶ درصد مخازن آبی کشور پر شده است.

وزیر نیرو گفت: البته ظرفیت برخی از سد‌ها را به دلیل احتمال وقوع سیلاب‌های جدید خالی گذاشته ایم.

اردکانیان افزود: سال گذشته ۴ تا ۵ هزار مگاوات کمبود تولید برق آبی در استان خوزستان داشتیم، اما امسال این نیروگاه‌ها با ظرفیت کامل کار می‌کنند.

وی گفت: سیلاب‌های اخیر موجب آب گیری تالاب‌ها و جلوگیری از بروز مشکل ریزگرد‌هایی که منشأ داخلی دارند شده است.

اردکانیان افزود: برای پایدارسازی منابع آب برنامه ریزی می‌کنیم و بر مدیریت مصرف مانند گذشته تأکید داریم.

وی گفت: در سال ۹۷ برای طرح‌های صنعت آب و برق ۱۶ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری و بر این اساس سد‌هایی با ظرفیت ۵۴۰ میلیون مترمکعب ساخته شد.

وزیر نیرو افزود: با این سرمایه گذاری ۵۶ هزار هکتار شبکه زه کشی آبرسانی و ۴۰ تصفیه خانه آب و فاضلاب ساخته و ۱۵۱۱ روستا دارای شبکه آبرسانی شده و تعدادی نیروگاه به مدار آمده است.

اردکانیان با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی و طلبکاران این وزارتخانه پرداخت شد، گفت: صادرات برق کشور افزایش یافته است و قرارداد خوبی برای مشارکت در بازسازی صنعت برق عراق امضا شد.

وی افزود: در سال‌های ۹۶ و ۹۷، ۳۵۰ کیلومتر عملیات لایروبی در رودخانه‌ها انجام شد که بیشتر مربوط به مصب رودخانه‌ها می‌شد.

اردکانیان گفت: تا کنون ۱۶۶۵ کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایروبی شده و تا سال ۱۴۰۰ این میزان به ۱۹۷۰ کیلومتر خواهد رسید.

وی افزود: برای رفع مشکل گذر آب در مناطق شهری همکاری نزدیکی با شهرداری‌ها داریم و ۲۴۰۰ نقطه را شناسایی کرده ایم که تا کنون ۶۰ نقطه رفع مشکل شده است.

وزیر نیرو گفت: با سازمان ثبت اسناد و املاک نیز همکاری داریم و با ایجاد سامانه مشترک، ۳۰ هزار کیلومتر از رودخانه‌ها را در این سامانه ثبت کرده ایم.

رییس سازمان هواشناسی: سیل اخیر ناشی از تغییر اقلیم بود / کشور هنوز تحت تاثیر خشکسالی است

رییس سازمان هواشناسی با تشریح عملکرد این سازمان در سیل اخیر کشور این حوادث را ناشی از پیامد‌های تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی دانست.

سحر تاج بخش در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد این سازمان در سیل اخیر، اظهار کرد: طی سال زراعی ۹۷ ــ ۹۸ مجموع کل بارش کشور ۲۰۴ میلی متر بود که در مقایسه با بلند مدت ۲۲ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بارش در زمستان ۱۱۹ میلی متر بود که نسبت به بلند مدت ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: از نظر خشکسالی تقریبا برای بازه یک ساله ۶۵ درصد از کشور تحت تاثیر خشکسالی هستند و در بازه ۱۰ ساله ۹۴ درصد از کشور تحت تاثیر خشکسالی قرار دارند؛ بنابراین به نظر می‌رسد کشور هنوز تحت تاثیر خشکسالی است و دوره ترسالی نشده است و سیلاب‌های اخیر هم ناشی از پیامد‌های تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی بوده است.

تاج بخش با اشاره به پیش‌بینی‌های این سازمان در مورد بارندگی در جلسه شورای عالی آب که بهمن ماه سال ۹۷ برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های وضع هوا در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تهیه می‌شود و اساس آن عدم قطعیت است. ما ۷۲ ساعت قبل از وقوع هر رخداد اطلاعیه صادر می‌کنیم و ۴۸ ساعت قبل پیش‌بینی خود را اعلام می‌کنیم که در سیلاب اخیر هم به همین منوال اعلام شد.

رییس سازمان هواشناسی با بیان این که این سازمان توان پیش‌بینی در بازه ۱۵ روزه را دارد، در این باره خاطرنشان کرد: آن چه که اهمیت دارد این است که هر چه از زمان یک رخداد دورتر می‌شویم صحت آن هم کمتر می‌شود و نزدیک رخداد اطلاعات بهتری داریم. در مورد بارش‌ها ما از ۱۵ روز قبل اعلام نمی‌کنیم، زیرا صحت آن قابل اعتماد نیست. به خصوص در بهار که تغییرات زیادی اتفاق می‌افتد.

وی در پایان صحبت‌های خود، گفت که سازمان هواشناسی ۱۵۰ اطلاعیه، ۹۰ اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی و ۱۹۵۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی در شرایط مخاطره آمیز داشته است.

آسیب به ۱۴ هزار کیلومتر راه و ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در سیل اخیر
وزیر راه و شهرسازی طی ارائه گزارشی به نمایندگان مجلس از آسیب وارد شدن به ۱۴ هزار کیلومتر راه و ۱۵۰ هزار واحد مسکونی خبر داد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در گزارشی در خصوص سیل اخیر در برخی از استان‌های کشور، اظهار داشت: در سال جاری رحمت الهی کریمانه نازل شد و سرزمین ما را سیراب کرد. ما امروز شاهد پرآبی تالاب‌ها و سد‌ها هستیم. وزارت راه و شهرسازی به لحاظ مسئولیتی که دارد در ایام نوروز ستاد سفر‌های نورزی را تشکیل می‌دهد و همواره فعال‌ترین دوره خدمتی همکاران بنده، ایام نوروز است و نیرو‌ها در این ایام آماده‌باش هستند.

وی افزود: در سال جاری وقوع سیلاب موجب شد که همکاران ما با تلاش مضاعفی نقش خود را ایفا کنند و در ایام نوروز (از ۲۶ اسفند تا ۱۷ فروردین) در ۲۴ استان به تناوب، ۲۱۳ شهرستان و ۲۶۹ شهر با سیلاب مواجه بودیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با وقوع سیل در کشور، ستاد بحران در وزارتخانه تشکیل شد و نقش خود را ایفا کرد. با هشدارها، اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های هواشناسی برای مقابله با سیل تمهیدات لازم اتخاذ شد. همچنین در سراسر کشور کلیه راهدارخانه‌ها با حدود ۱۲ هزار نفر نیروی راهدار و بیش از ۹ هزار ماشین‌آلات برای انجام عملیات راهداری و برف‌روبی و مقابله با تهدیدات سیل همزمان به فعالیت پرداختند. صرف‌نظر از شرایطی که سیل به وجود آورد، مهمترین دغدغه‌ای که دنبال می‌کردیم و بر آن اهتمام ویژه داشتیم، حفاظت از جان مردم در کنار نیرو‌های امدادرسان در مناطق مختلف بود و برقراری امکان عبور و مرور خودرو‌ها در جاده‌ها بود.

اسلامی با بیان اینکه تا به امروز بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی کشور دچار آسیب‌شده که شامل آب‌بردگی، رانش، لغزندگی زمین و... بوده است، گفت: همچنین در این مقطع بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ ابنیه تاریخی آسیب دید که در این میان ۷۲۵ پل کاملا تخریب شد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: موضوع مهمی که در این مقطع شاهد بودیم، فعال شدن چشمه‌سار‌ها بود. چشمه‌هایی که سال‌ها خشک بود و آبی نداشت. چشمه‌ها اکنون خروشان شده و با حرکت در جای جای جاده‌ها آسیب به جاده‌ها را به صورت جدی افزایش داده است. در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها نیز حجم آبی که روان شد، در خیلی از نقاط به ویژه در استان‌های گلستان و لرستان به بیش از ۳ برابر دوره بلند مدت رسید؛ بنابراین اگر در گزارش‌های خبری و فضای مجازی مشاهده می‌کردید که حجم سنگینی آب از روی پل‌ها عبور می‌کند به این دلیل بود که دبی رودخانه‌ها خیلی بیشتر از حجم پلی بود که در نظر گرفته شده بود.

وی با اشاره به تخریب بخشی از جاده اصلی پلدختر به خرم آباد، گفت: بیش از ۴۰ کیلومتر جاده، آسیب جدی دیده که ۲۸ کیلومتر نیازمند بازسازی اساسی است و ۱۲ کیلومتر باید تعمیر شود. خطوط ریلی نیز دچار آسیب جدی شد، اما همواره سعی بر این بود که هم از خطوط ریلی استفاده فعال صورت بگیرد و هم اینکه ایمنی آن‌ها حفظ شود.

وزیر راه در پاسخ به سوال رئیس مجلس برآورد خسارت‌ها را ۳ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: در این مقطع حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر و روستا آسیب دیده که ۵۰ هزار واحد نیاز به بازسازی مجدد و ۱۰۰ هزار واحد نیازمند تعمیر است. تمامی پیمکاران بخش خصوصی و نیرو‌های مسلح نقش قابل توجهی ایفا کردند و بازسازی‌ها را آغاز کرده‌ایم. امیدواریم که منابع کافی برای این کار تامین شود.

وی در پایان اظهار داشت: موضوع مهمی که اکنون در دستورکار ما قرار دارد جانمایی شهر‌ها و روستا‌ها و حریم رودخانه‌هاست که باید در محاسبات بازنگری صورت بگیرد. آزادسازی حریم رودخانه از هرگونه فعالیت در دستورکار قرار دارد تا ابنیه‌ها تحت تاثیر قرار نگیرند.