کد خبر: ۲۵۶۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۱

افزایش ۲۳درصد خرید نفت کره جنوبی از ایران

گمرک کره جنوبی اعلام کرد سئول در ماه مارس نسبت به ماه فوریه 23 درصد و نسبت به ماه ژانویه 5 برابر بیشتر نفت از ایران خریده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ آمارهای گمرک کره جنوبی نشان داد واردات نفت این کشور از ایران در ماه مارس به نسبت سال گذشته 12 درصد کاهش یافت اما خرید ماهانه هنوز از زمان ازسرگیری خرید نفت از ایران در ماه ژانویه در بالاترین سطح قرار دارد.

آمارها نشان داد کره جنوبی، یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفتی آسیایی ایران است که در ماه مارس 1.2 میلیون تن یا روزانه 284 هزار و 639 بشکه نفت از ایران خریده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته برابر با 1.37 میلیون تن بوده است.

میزان واردات در ماه مارس 23 درصد از ماه فوریه بیشتر است و 5 برابر ماه ژانویه است.

بر اساس این آمار، میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران در 3 ماه نخست امسال، 29.8 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. این رقم 2.4 میلیون تن یا روزانه 196 هزار و 303 بشکه بوده که در مقایسه با 3.5 میلیون تن سه ماه نخست پارسال کمتر است.

کره جنوبی، یکی از 8 کشوری است که در ماه نوامبر، معافیت 6 ماهه از تحریم‌های نفتی ایران را از واشنگتن دریافت کرد. سئول می‌تواند روزانه 200 هزار بشکه نفت (بیشتر میعانات گازی) از ایران بخرد.

بر اساس برآوردهای رویترز، کره جنوبی، در 5 ماه از نوامبر تا مارس، روزانه حدود 117 هزار بشکه نفت از ایران خریده است.

معافیت از تحریم‌های نفت ایران از ابتدای ماه می منقضی می‌شود و کره جنوبی در حال مذاکره با آمریکاست تا این معافیت را برای ادامه خرید نفت از ایران تمدید کند.

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت هدف آمریکا، کاهش تعداد معافیت‌های تحریمی واردات نفت ایران است تا از میزان صادرات نفت این کشور به اندازه 20 درصد بکاهد و از ماه می آن را به یک میلیون بشکه در روز برساند.

کره جنوبی، در مجموع، در ماه مارس 11.5 میلیون تن یا 2.72 میلیون بشکه نفت در روز نفت وارد کرده است که 5.8 درصد از 10.9 میلیون تن مدت مشابه پارسال بیشتر است.

محموله‌های این کشور از آمریکا در این ماه نسبت به مدت مشابه پارسال 7 برابر شده است. اما خرید نفت از عربستان 9.5 درصد کاهش یافته است./فارس