کد خبر: ۲۵۶۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۳

سرطان سینه، بیماری‌ای که زندگی را به کام زنان تلخ می‌کند

سرطان بیماری است که برای بسیاری از افراد آخر دنیاست و در این بین سرطان پستان شایع ترین سرطان بین خانم ها محسوب می شوند و برخی افراد فکر می کنند مبتلایان به سرطان پستان نمی توانند باردار شوند و به فرزند خود شیر دهند و به همین دلیل بسیاری از آقایان نیز از ازدواج با خانم ها مبتلا به سرطان پستان سرباز می‌زنند و به همین دلیل به سراغ متخصصان این حوزه رفتیم تا به موضوع بارداری و شیردهی پس از ابتلا به سرطان پستان بپردازیم.

آمار ابتلا به سرطان در ایران

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ علی قنبری مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت درباره شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران، موارد مرگ و میر و هزینه تشخیص و درمان بیماران سرطانی در کشور اظهار کرد: سالیانه در حدود ۱۱۰ هزار مورد ابتلا ابتلا به سرطان در کشور شناسایی می شود.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت ادامه داد با بیان اینکه میزان مرگ و میرهای ناشی از سرطان سالیانه ۵۵ هزار نفر است، گفت: از شیوع سرطان آمار دقیقی در دست نداریم، اما بر اساس آخرین آمارها و در هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۵۷ مرد و ۱۳۰ زن مبتلا به سرطان می‌شوند و این درحالی است که آمار ابتلا به سرطان در دنیا در مردان ۲۰۵ و در زنان ۱۶۵ است.

شایع ترین سرطان زنان در ایران
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت ادامه داد: شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان سرطان سینه، روده بزرگ، پوست و تیروئید و شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان پروستات ، مثانه و روده بزرگ بوده و میزان مرگ و میرهای ناشی از سرطان سالیانه ۵۵ هزار نفر است.

ناهید خدا کرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران و رئیس انجمن مامایی ایران با بیان اینکه بیشتر افراد وقتی اسم سرطان می‌آید، اغلب افراد وحشت می‌کنند، اظهار کرد: در بین زنان سرطان پستان یکی از سرطان‌های شایع زنان است.

وی ادامه داد: آمار ابتلا به سرطان پستان در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان پایین تر است افزون بر این سرطان شایع دهانه رحم که آمار ابتلا بالایی در دنیا دارد، در ایران شیوع بالایی نسبت به سایر کشورها ندارد چرا که خوشبختانه در کشور ما رفتارهای پر خطر کمتر وجود دارد اگر چه بیماری هایی چون زگیل تناسلی می‌توان خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهد.

با ازدواج و شیردهی به جنگ سرطان پستان بروید
رئیس انجمن مامایی ایران تصریح کرد: یادمان باشد برای اینکه زندگی بهتری داشته باشیم و باید شیوه درست زندگی را بشناسیم و رفتارهایمان را تغییر بدهیم تا به سرطان‌های مثل سرطان دهانه رحم کمتر مبتلا شویم.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه ازدواج و شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: اگر جوانان ما به موقع ازدواج کنند و به فرزند خود شیر بدهند کمتر به سرطان پستان مبتلا می شوند.

شرایط بارداری و شیردهی مبتلایان به سرطان پستان
مریم طباطبائیان متخصص جراحی عمومی با اشاره به شرایط بارداری و شیردهی مبتلایان به سرطان پستان گفت: بسیاری از مبتلایان به سرطان پستان در دوران شیردهی تشخیص داده می‌شوند و جراح به دلیل عفونت ترجیح می دهد که خانم باردار شیردهی را متوقف کنند و از طرفی بسیاری از مبتلایان نیاز به شیمی درمانی دارند و اکثر داروهای شیمی درمانی وارد شیر مادر می شوند و به همین دلیل به مبتلایان اجازه نمی دهیم که شیردهی را ادامه بدهند.

این متخصص جراحی عمومی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که مبتلایان از شیردهی برای همیشه محروم می شوندو زمانی به فرد مبتلا به سرطان پستان اجازه بارداری داده می شود که دورهای درمانی و هورمون درمانی تمام شده باشد.

طباطبائیان تاکید کرد: به ویژه در زمانی که خانم ها تاموکسیفن مصرف می کنند مبتلایان به سرطان پستان نمی توانند باردار شوند چرا که این دارو روی جنین اثرات سرطان زایی دارد اما برای مادر ضرری ندارد اما توصیه می شود که پس از چند ماه از زمان قطع مصرف تاموکسیفن خانم ها می توانند باردار شوند.

زندگی بهتر با بارداری و شیردهی مجدد پس از درمان سرطان
این متخصص جراحی عمومی بیان کرد: اغلب دوره های درمانی به مدت یک تا ۲ سال طول می کشد و به همین دلیل توصیه می شود که پس از اتمام دوره درمان با اجازه از آنکولوژیست می توان باردار شد و باید دانست که سرطان پستان پایان باردار یا مادر شدن نیست.

طباطبائیان ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد مادرهایی که بعد از سرطان پستان باردار شده و دوران شیردهی را تجربه کرده اند، از نظر کیفیت، رضایتمندی و احساس تعلق به زندگی شرایط بهتری را داشته اند و بنابر این هیچ دلیل برای قطع و عدم تکرار شیردهی را صلاح نمی‌دانیم و دوست داریم مادرها با بهترین حس به زندگی بازگردند و امیدواریم هیچ مادر بارداری به سرطان مبتلا نشود و کیفیت زندگی مبتلایان قابل قبول باشد.

توصیه هایی به مبتلایان سرطان پستان
خدا کرمی خطاب به خانم های مبتلا به سرطان پستان گفت: مبتلا شدن به سرطان پستان آخر دنیا نیست و مبتلایان می توانند ازدواج کنند، باردار شوند و به فرزند خود شیر بدهند.

رئیس انجمن مامایی ایران ادامه داد: با سرطان نیز می توان مثل بسیاری از مشکلات زندگی کنار آمد و یاد گرفت چگونه می توان با سرطان زندگی کرد و بر آن مسلط شد و مثل همه افراد عادی در اجتماع، خانه و محیط کار فعالیت کرد و ما حتی بیمارانی داشته ایم که پس از ابتلا به سرطان موفقیت های اجتماعی بیشتری دست پیدا کرده اند و زندگی را بهتر مدیریت می کنند چرا که قدر همه لحظات زندگی خود را می‌دانند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران یادآوری کرد: امیدوارم همه بتوانیم کشوری شاد و آباد داشته باشیم و اگر کسی هم در این کشور و در این سرزمین بیمار است یادش باشد که همچنان زنده است و همچنان می تواند برای خانواده، خود و کشورش مفید باشد./باشگاه خبرنگاران