کد خبر: ۲۵۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۵

چه کسی از سرنوشت «قصر شیرین» خبر دارد؟

به گفته سخنگوی سازمان سینمایی، مشکلی در صدور پروانه نمایش فیلم «قصر شیرین» نبوده و به نظر می‌رسد که روابط عمومی این فیلم سینمایی به قصد مطرح شدن این فیلم در اخبار، مساله توقیف پروانه نمایش را مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مدت‌هاست کارشکنی یا ورود برخی نهادهای غیرمرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گلایه‌های بسیاری در میان اهالی هنر ایجاد کرده است. در این مورد، اظهارات متفاوتی وجود دارد که هر کدام، نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی گسترده دارند. برخی بر این باورند که کاهش اقتدار وزارت فرهنگ و ارشاد باعث شده این نهاد نتواند از مجوزهای صادرشده و فعالیت اهالی فرهنگ و هنر دفاع کند. برخی دیگر سطح کیفی خروجی‌های فرهنگی و هنری را عاملی می‌دانند که ممکن است اعتراض نهادهای دیگر را به دنبال داشته باشد.

موضوع از جایی سوال‌برانگیز می‌شود که با وجود نهادی به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی تولید آثار هنری و صدور مجوز چرا سینماگران شاهد توقیف‌های متعدد در روند اکران و یا صدور پروانه نمایش هستند؟

در روزهای اخیر، علاوه بر خبر توقیف اکران فیلم «رحمان 1400» و حواشی آن، خبرهایی از توقف روند نمایش فیلم «قصر شیرین» نیز به گوش رسیده است، فیلمی که با پروانه ساخت و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته شده و در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر هم حاضر شد و جایزه بهترین فیلمنامه ‌را هم در حالی از آن خود کرد که نامزد بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد هم شده بود.

ابهام در سرنوشت «قصرشیرین»

اما دیروز خبرهایی در مورد توقیف فیلم سینمایی «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی به دستور یک نهاد انتظامی منتشر شد. این در حالی بود که آبان سال گذشته در خبرگزاری پلیس، خبر از امضای قرارداد همکاری میان کارگردان اثر سینمایی «قصر شیرین» برای ساخت لوکیشن‌های پلیسی با سرپرست موسسه ناجی هنر منتشر شد. در این خبر به نقل از رضا میرکریمی درباره جدیدترین اثر سینمایی‌اش اعلام شده بود: «تولید این فیلم سینمایی نیمه دوم امسال کلید می‌خورد و مطابق هماهنگی‌های انجام شده، موسسه ناجی هنر برای ساخت سکانس‌های انتظامی این فیلم سینمایی همکاری می‌کند.»



خبر توقیف این فیلم در حالی منتشر شد که بنا بر اعلام روابط عمومی فیلم «قصر شیرین»، مخالفت یکی از نهادها با یکی از سکانس‌های فیلم، منجر به جلوگیری از صدور پروانه نمایش شده است.

سرهنگ احمد خسروی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات ناجا در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اعلام کرد: «با توجه به اینکه داستان این فیلم، نشان‌دهنده بخشی از فعالیت‌های نیروی انتظامی است، این نهاد نیز اجازه اظهار نظر دارد. بر این اساس، نیروی انتظامی در مورد فیلم «قصر شیرین» تنها اصلاحیه‌ای منتشر و در اختیار شورای نظارت قرار داده است.»

سرهنگ خسروی با تاکید بر اینکه ناجا درخواست توقیف این فیلم را صادر نکرده گفت: «با پیگیری‌های صورت‌گرفته از مجتبی رشوند، سرپرست موسسه ناجی هنر هر تصمیمی که برای توقیف مجوز نمایش فیلم «قصر شیرین» گرفته شده، مربوط به شورای نظارت بوده و باید خبرهای منتشر شده را از طریق کارگردان و عوامل این فیلم پیگیری کرد که بر چه اساسی خبر توقیف نمایش فیلم را بیان کرده‌اند، وگرنه این نهاد تنها درخواست اصلاح‌ در بخش‌هایی از این فیلم را داشته است.»

در نهایت پس از پیگیری‌های اعتمادآنلاین و تماس با اعضا و مدیران شوراهای سازمان سینمایی خبر توقیف فیلم «قصر شیرین» به دستور یک نهاد انتظامی تایید یا تکذیب نشد. در این میان تنها، مسعود نجفی، سخنگوی سازمان سینمایی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: «پرونده صدور مجوز اکران فیلم قصر شیرین طبق روال عادی در سازمان سینمایی، در دست اقدام و پیگیری است.»

به گفته سخنگوی سازمان سینمایی، مشکلی در صدور پروانه نمایش فیلم «قصرشیرین» نبوده و به نظر می‌رسد روابط عمومی این فیلم سینمایی، به قصد مطرح شدن این فیلم در اخبار، توقیف پروانه نمایش را مطرح کرده است./اعتمادآنلاین