کد خبر: ۲۵۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۵۹

این مشکلات خواب را جدی بگیرید

بدن شما زمانی که در یک خواب عمیق شبانه هستید کار‌های عجیب و غریب زیادی می‌کند، مثلا هورمون‌ها را تنظیم می‌کند و عضلات را ترمیم می‌کند؛ بنابراین نباید تعجب کنید که با علائمی هشدار بدهد که مشکلی در بدن‌تان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بدن‌تان به خوبی می‌تواند به شما بگوید چه زمانی مشکلی در سلامتی‌تان وجود دارد و علائم را نشان بدهد، وقتی سرماخورده‌اید بینی‌تان آبریزی می‌کند، وقتی دندان‌تان می‌پوسد دچار دندان درد می‌شوید و .... اما ممکن است با علائم زیر و معنای آن‌ها چندان آشنا نباشید. بدن شما زمانی که در یک خواب عمیق شبانه هستید کار‌های عجیب و غریب زیادی می‌کند، مثلا هورمون‌ها را تنظیم می‌کند و عضلات را ترمیم می‌کند؛ بنابراین نباید تعجب کنید که با علائمی هشدار بدهد که مشکلی در بدن‌تان وجود دارد.

حتما می‌دانید که یک خواب خوب باید از نظر کیفیت و کمیت خوب باشد. به اندازه‌ی کافی نخوابیدن می‌تواند موجب بیماری‌های مزمن شود و به طور کلی خواب خوب نداشتن علامتی از یک مشکل در سلامتی است، مانند اضطراب، افسردگی، آسم و بیماری قلبی. اگر هر کدام از علامت‌های زیر را در خواب دارید باید آن را جدی بگیرید و توجه کنید بدن‌تان چه پیامی به شما می‌رساند.

مدام خروپف می‌کنید

نترسید! خیلی از آدم‌ها خروپف می‌کنند و لزوما به معنی زنگ خطر نیست. اما اگر صدای خروپف‌تان بیشتر شبیه خرناس کشیدن یا غرش کردن و یا نفس تنگی است، و در طول روز نیز خیلی احساس خواب آلودگی می‌کنید، احتمالا دچار مشکلی به نام آپنه خواب هستید.

اساسا آپنه خواب به یک یا دو دلیل روی می‌دهد. زمانی که سیستم تنفسی فوقانی حین خواب مکررا مسدود می‌شود می‌تواند جریان هوا را محدود یا متوقف کند. در سایر موارد، مغز ممکن است سیگنال‌های لازم برای تنفس را ارسال نکند. در نتیجه در طول خواب شبانه، مکررا دچار ایست تنفسی می‌شوید.

اگر خروپف کردن‌تان تبدیل به مشکل جدی شده که خواب‌تان را بهم می‌زند و علائم دیگری از آپنه خواب را نیز دارید، مثلا بیدار شدن با سر درد و یا خشکی دهان، باید به پزشک مراجعه کنید. آپنه خوابی که درمان نشده رها شود می‌تواند موجب افزایش فشار خون و وارد کردن فشار اضافی به قلب شود.

خیس عرق از خواب بیدار می‌شوید

هر شب خیس عرق از خواب بیدار می‌شوید؟ اول محیط تان را تغییر دهید، مثلا دمای اتاق را کمتر کنید و لباس خواب‌تان را سبُک‌تر کنید. اگر فایده‌ای نداشت ممکن است پای هورمون‌های‌تان در میان باشد. اختلالات تیروئید و پیامد‌های یائسگی می‌توانند موجب تغییرات هورمونی و بهم خوردن تعادل آن‌ها شده و باعث شوند تعریق شبانه داشته باشید؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید هورمون‌ها عامل عرق‌های‌تان هستند، حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. دارو‌هایی وجود دارند که می‌توانید با کمک آنها، تیروئیدتان را تنظیم کنید یا علائم یائسگی‌تان را تخفیف دهید.

تمام وقت دندان قروچه می‌کنید

دندان قروچه زمانی است که دندان‌های‌تان را بالا و پایین‌تان را به سمت عقب و جلو روی هم فشار می‌دهید. دندان قروچه در هر زمانی از روز می‌تواند باشد، اما معمولا شب‌ها که در خواب هستید، دردسرسازتر است، زیرا نمی‌توان آن را کنترل کرد.

داندان قروچه می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد: استرس و اضطراب، برخی از داروها، مصرف کافئین و الکل، و یا حتی آناتومی فک. هیچ کدام از این علت‌ها جای نگرانی ندارند، اما اگر دندان قروچه تبدیل به یک عادت همیشگی شده باید آن را بررسی کنید. دندان قروچه‌های مکرر به مرور زمان مینای دندان را از بین می‌برد و دندان‌ها را حساس می‌کند، موجب آرواره درد و سر درد و سایر مشکلات مانند ترک خوردن دندان و اختلال مفصل گیجگاهی – فکی می‌شود.

با گرفتگی عضلانی بدی از خواب بیدار می‌شوید

در حال دیدن یک خواب شیرین هستید که با اسپاسم بسیار بدی در ساق پای‌تان ناگهان از خواب بیدار می‌شوید. گرفتگی‌های عضلانی فوق العاده دردناک هستند و اگر به ندرت در خواب دچارش شوید نشاندهنده‌ی مشکلی جدی در سلامتی‌تان نیستند. اما اگر مکررا دچار این اسپاسم‌ها می‌شوید و با حالت بدی از خواب بیدارتان می‌کنند ممکن است علامت دهیدراته شدن بدن، کم خونی، کمبود الکترولیت‌ها در بدن (مانند کلسیم یا منیزیم)، آتریت و یا عارضه‌ای ارتوپدیک مانند صافی کف پا باشند. این مشکلات راه حل دارند، اما بهتر است با مشورت پزشک راهکار مناسب را پیدا کنید.

به شما می‌گویند در خواب کار‌های عجیبی می‌کنید، اما شما یادتان به خاطر نمی‌آورید

حرف زدن (و یا حتی راه رفتن) در خواب عموما «نرمال» تلقی می‌شود، یعنی در واقع زنگ خطر نیست. این اتفاق‌های زمانی می‌افتند که شما در مرحله‌ی خواب عمیق از خواب بیدار می‌شوید و در وضعیتی بین خواب و هوشیاری قرار می‌گیرید.

هرچند بیشتر این حالات بد و مضر نیستند، اما اگر مکررا روی بدهند کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین ممکن است دچار پاراسومنیا یا خواب پریشی باشید. پاراسومنیا نوعی اختلال خواب است که باعث تجربیات ناخواسته طی خواب می‌شود. مراجعه به پزشک متخصص خواب می‌تواند در رفع این مشکل به شما کمک کند. راه حل بیشتر موارد اینچنینی می‌تواند راهی به سادگی عادت سالم خواب یا ترک کافئین و الکل باشد. گاهی نیز ممکن است فرد نیاز به درمان آپنه خواب پیدا کند.

مکررا برای دستشویی رفتن بیدار می‌شوید

پُرکاری مثانه یا سایر مشکلات مربوط به مثانه می‌توانند باعث شوند طی شب بار‌ها از خواب بیدار شوید تا به دستشویی بروید. اما یک احتمال دیگر نیز وجود دارد: این مثانه‌ی شما نیست که مکررا از خواب بیدارتان می‌کند، بلکه در واقع چیزی مانند آپنه خواب است که باعث می‌شود بیدار شوید و به محض بیدار شدن احساس کنید نیاز به دستشویی و تخلیه‌ی مثانه دارید. پیش از مراجعه به پزشک، عادات پیش از خواب‌تان را بررسی کنید، آیا پیش از خواب زیاد آب می‌نوشید یا داروی مدر مصرف می‌کنید؟ اگر این‌ها علت مشکل شما نبودند به پزشک مراجعه کنید.

سرفه‌های‌تان شب‌ها شما را بیدار می‌کنند

سرفه‌های زیاد طی شب می‌تواند علامت آسم یا بیماری قلبی باشد، بنابراین اگر سرماخوردگی ندارید، اما تمام طول شب با سرفه از خواب بیدار می‌شوید، باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید. آسم معمولا شب‌ها بدتر می‌شود و افرادی که بیماری قلبی دارند نیز ممکن است در اثر درازکشیدن برای ساعت‌های طولانی دچار سرفه شوند، زیرا سبب بازگشت مایعات به سمت ریه‌های‌شان می‌شود.

البته این سرفه‌ها می‌توانند نشاندهنده‌ی ریفلاکس یا سوزش سر دل نیز باشند. هر دوی این عارضه‌ها می‌توانند سبب سرفه‌های شبانه شوند، زیرا دراز کشیدن و در حالت افقی قرار گرفتن فرصت مناسبی فراهم می‌کند که اسید‌های گوارشی از معده به سمت مری برگردند و آن را تحریک کنند.

به محض بیدار شدن از خواب در سرتان احساس سنگینی و درد می‌کنید

انگار که با صدای گوشخراش زنگ آلارم از خواب بیدار شده باشید دچار سر درد می‌شوید. سر درد‌های هیپنیک (مربوط به خواب) تنها طی خواب روی می‌دهند و آنقدر دردناکند که شما را از خواب بیدار می‌کنند. این سر درد‌ها نسبتا نادرند، اما اگر هر شب سر ساعت مشخصی با این درد از خواب بیدار می‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید.
شروع روز با سر درد می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد مانند میگرن (تقریبا نیمی از این سر درد‌ها بین ساعت ۴ تا ۹ صبح بروز می‌کنند)، دندان قروچه و البته باز هم آپنه خواب!

در واقع در طول شب اصلا نمی‌خوابید!

برترین ها:اگر مکررا در طول شب از خواب بیدار می‌شوید و دلیلی نمی‌توانید برایش پیدا کنید و به سختی هم می‌توانید مجددا به خواب بروید یا اینکه صبح خیلی زود (حدود ساعت ۴) از خواب بیدار می‌شوید ممکن است دچار افسردگی یا اضطراب باشید. خواب بی‌کیفیتی که مدام تکرار شود و هیچ دلیل فیزیکی برایش وجود نداشته باشد، می‌تواند شیوه‌ی بدن شما برای اعلام این باشد که چیزی در سلامت روان‌تان دچار مشکل است. حتما به یک روان درمانگر مراجعه کنید تا با راهکار‌های مناسب بتوانید علائم‌تان را تسکین داده و چند ساعت راحت بخوابید.
منبع: womenshealthmag