کد خبر: ۲۵۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۷۴

تصاویر ماهواره‌ای از سایت اتمی کره‌شمالی

تصاویر ماهواره‌ای اخیر اطلاعات مهمی درباره فعالیتهای هسته‌ای کره شمالی به همراه داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ تصاویر ماهواره‌ای هفته گذشته حاکی از آغاز تحرکاتی در سایت هسته‌ای اصلی کره شمالی است که می‌تواند به بازفراوری مواد رادیواکتیو به سوخت بمب مربوط باشد.


هرگونه فعالیت بازفراوری تاکیدی بر شکست دومین نشست رهبران آمریکا و کره شمالی در هانوی ویتنام خواهد بود.

مرکز مطالعات بین الملل و راهبردی واشنگتن در گزارشی گفت که تصاویر ماهواره‌ای از سایت هسته‌ای یونگ بیون کره شمالی از 12آوریل به بعد حاکی از حضور پنج واگن در نزدیکی تاسیسات غنی سازی اورانیوم و لابراتوار رادیوشیمی بوده است.


به گزارش این اندیشکده تحرکات فوق می‌تواند به معنی انتقال مواد رادیواکتیو باشد. در گزارش این اندیشکده آمده است: در گذشته چنین خودروهای ریلی تخصصی به حرکت مواد رادیواکتیو و یا عملیات بازفراوری ارتباط داده می‌شدند.

در ادامه این گزارش آمده است: تحرکات کنونی در کنار تغییر آرایش آنها احتمال دست داشتن آنها در چنین فعالیتی حتی قبل و یا بعد از عملیات بازفراوری را رد نمی‌کند.

وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره مسائل اطلاعاتی امتناع کرد اما منابع آگاه به ارزیابی‌های دولت‌ آمریکا اعلام کردند که کارشناسان شک دارند این تحرکات یک فعالیت هسته‌ای مهم بوده باشد.


به گفته جنی تاون، کارشناسا مسائل کره شمالی درصورتی که این تحرکات مربوط به بازفراوری باشد، این به معنی شکست در مذاکرات کره شمالی و آمریکا و عدم دستیابی به توافق درباره آینده یونگ بیون در نشست هانوی است.

ترامپ در مذاکرات هانوی با خلع سلاح تدریجی کره شمالی مخالفت کرد که این به معنی عدم توافق درمورد آینده سایت یونگ بیون نیز بود.

هرچند رهبر کره شمالی از 2017 به بعد مانع از انجام آزمایشات موشکی و هسته‌ای شده است اما مقامات معتقدند کره شمالی به تولید مواد شکافت پذیر که امکان فراوری آنها برای استفاده در بمب وجود دارد، ادامه داده است.

کارشناسان تعداد بمبهای موجود در زرادخانه‌های هسته‌ای کره شمالی را بین 20 تا 60 کلاهک هسته‌ای تخمین زده‌اند./تسنیم