کد خبر: ۲۵۶۸۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۰۵

نخست وزیر عراق در عربستان؛ نزدیکی کم‌سابقه دو کشور

عربستان ممکن است از طریق ابزار‌های اقتصادی خود، به عراق جایگزین‌هایی بدهد تا خود را از وابستگی به ایران رها کند. به عنوان نمونه، عربستان می‌تواند گاز و برق ارزان‌قیمت به عراق بدهد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان به عراق پیشنهاد داده است که با نصف قیمت برق ایران، به عراق برق صادر کند.
عربستان ممکن است از طریق ابزار‌های اقتصادی خود، به عراق جایگزین‌هایی بدهد تا خود را از وابستگی به ایران رها کند. به عنوان نمونه، عربستان می‌تواند گاز و برق ارزان‌قیمت به عراق بدهد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان به عراق پیشنهاد داده است که با نصف قیمت برق ایران، به عراق برق صادر کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ عراق و عربستان به طور پیوسته روابط اقتصادی و سیاسی‌شان با یکدیگر را توسعه می‌دهند. روابطی که در سیاق تیرگی روزافزون روابط ایران با عربستان و آمریکا دیده می‌شود.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، روز چهارشنبه، به همراه یک هیئت بلندپایه بزرگ اقتصادی و سیاسی به عربستان سفر و با پادشاه و ولیعهد این کشور دیدار و گفتگو کرد. در جریان سفر عبدالمهدی حداقل ۱۳ تفاهمنامه اقتصادی و سیاسی بین عراق و عربستان امضا شده است.

عراق از دوره نخست وزیری حیدر عبادی، به تدریج به سمت تنش‌زدایی با عربستان و سپس توسعه روابط با این کشور گام برداشت. در مقابل، عربستان ضمن استقبال از این رویکرد، علاقه شدیدی به توسعه نفوذش در عراق نشان داد. سفر‌های دوجانبه مقامات عراق و عربستان به کشور‌های یکدیگر در هفته‌های اخیر افزایش ملموسی داشته است. حدود چند هفته پیش، یک هیئت بزرگ صد نفره اقتصادی و سیاسی سعودی، از جمله هفت وزیر، به عراق سفر کرد. همزمان با این سفر، عربستان به عراق جهت احداث یک شهرک ورزشی در بغداد، یک میلیارد دلار هدیه داد. علاوه بر این، عربستان ضمن افتتاح یک کنسولگری جدید در بغداد، اعلام کرد در چند استان جنوبی عراق، کنسولگری احداث خواهد کرد.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در دیدار با نخست‌وزیر عراق، بر اشتراکات دو کشور تاکید کرد و خطاب به عبدالمهدی گفت: «مملکت (سعودی) در کنار عراق می‌ایستد. دین، امنیت و منافع مشترکمان، ما را کنار هم قرار می‌دهد که باید در همه حوزه‌ها تقویت شوند.»

ملک سلمان به وزرا و مقامات کشور خود دستور داده است تمام تلاش خود را برای پیگیری و اجرای توافقنامه‌ها و یادداشت‌ها با عراق انجام دهند. در مقابل، عبدالمهدی گفت: «عراق به توسعه روابط با پادشاهی عربی سعودی در همه زمینه‌ها تمایل دارد.» به گفته این مقام عراقی، سفر‌های دوجانبه مقامات بلندپایه دو طرف به کشور‌های یکدیگر، افق‌های گسترده‌ای می‌گشاید.

هیئت عراقی همراه عبدالمهدی، از چندین وزیر و حدود ۷۰ بازرگان عراقی تشکیل می‌شود. این هیئت در عربستان حدود ۱۳ توافقنامه و تفاهمنامه در حوزه‌های گوناگون امضا کرده است. این توافقات و تفاهمات عبارتند از: تفاهمنامه در زمینه مشورت‌های سیاسی، توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری، یادداشت تفاهم در زمینه همکاری کشاورزی، یادداشت تفاهم در زمینه صنعت و ثروت معدنی، تفاهمنامه در زمینه همکاری نفتی و گازی، تفاهمنامه در زمینه برق، تفاهمنامه در زمینه حمل و نقل دریایی، تفاهمنامه در زمینه حمل و نقل زمینی کالاها، یادداشت همکاری در میان وزارت آموزش عربستان و وزارت آموزش عالی عراق، یادداشت تفاهم میان وزارت آموزش عربستان و وزارت آموزش و پرورش عراق، یادداشت تفاهم در زمینه همکاری فرهنگی و تفاهمنامه در زمینه بررسی محاسن اتصال شبکه برق.

عادل عبدالمهدی در سفر دو روزه خود به عربستان با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، و تعدادی از اعضای دولت این کشور نیز دیدار و گفتگو کرده است.
 
 این سفر در حالی صورت گرفته است که عبدالمهدی حدود دو هفته پیش به ایران سفر کرده بود. در آن زمان، برخی منابع عراقی اعلام کردند عبدالمهدی در تهران، راهکاری برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌های تهران و ریاض پیشنهاد خواهد کرد. حتی یک وبگاه عراقی مدعی شد که ایران از عبدالمهدی درخواست کرده است که میان ایران و عربستان میانجیگری کند. اکنون در سفر عبدالمهدی به ریاض، منابع عراقی سخنی در این باره نگفته‌اند. البته رئیس یک اندیشکده عراقی اعلام کرده که عبدالمهدی در ریاض مسئله نزدیک‌سازی دیدگاه‌های ایران و عربستان را مطرح خواهد کرد. احسان الشمری، رئیس اندیشکده تفکر سیاسی، به وبگاه شبکه روسیا الیوم، گفت: «عبدالمهدی در دیدار با مقامات سعودی درباره نزدیک‌سازی دیدگاه‌های عربستان و ایران رایزنی خواهد کرد و این پیام را به دولتمردان عربستانی مخابره خواهد کرد که دولت عراق دولتی میانه‌رو است و در وزن‌کشی‌های منطقه‌ای جانب هیچ کشوری را نخواهد گرفت.»

فرارو:اما به نظر می‌رسد که محافل رسانه‌ای نزدیک به عربستان دیدگاه دیگری دارند. روزنامه العرب در گزارشی تحلیلی مدعی شد نخست وزیر عراق، خودش را در موقعیت دشواری یافته است. چرا که او می‌خواهد به کشور‌های عربی نزدیک شود، ولی در عین حال، مایل نیست با گروه‌های متحد ایران در عراق درگیر شود. بنا به ادعای این روزنامه، سفر عبدالمهدی به ریاض سینگال‌هایی نشان داد مبنی بر اینکه عراق مایل است به طور تدریجی از ایران و تحریم‌های آمریکا بر آن دور شود.

ناظران نزدیک به عربستان معتقدند عراق متحد نادر ایران است که می‌تواند از طریق تسهیل ورود ارز‌های خارجی به ایران و گشایش بازارهایش به روی کالا‌های آن و همچنین استمرار خرید گاز و برق از ایران به این کشور در مقاومت در برابر تحریم‌ها کمک کند. با این حال، عربستان ممکن است از طریق ابزار‌های اقتصادی خود، به عراق جایگزین‌هایی بدهد تا خود را از وابستگی به ایران رها کند. به عنوان نمونه، عربستان می‌تواند گاز و برق ارزان‌قیمت به عراق بدهد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان به عراق پیشنهاد داده است که با نصف قیمت برق ایران، به عراق برق صادر کند.