کد خبر: ۲۵۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۹۸
روحانی:

با بارندگی های اخیر، ۴۸۰میلیارد متر مکعب آب وارد سرزمین ما شده/ قضاوت‌های سال‌های گذشته‌مان را فراموش نکنيم؛ چند سال پيش برخی می‌گفتند چرا اینقدر سد درست کرديد؟/ می‌گفتند با این کار کلی پول خرج کردید و محيط زيست را هم خراب کرديد / اینکه بیماری مسری و فراگیر در مناطق سیلزده نداریم، مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است

رییس‌جمهور گفت: آنچه مسلم است جواز‌هایی که برای ساخت در جوار یا داخل رودخانه‌ها صادر شد کار خلاف قانون و غلطی بود. او با بیان اینکه قضاوت‌های سال‌های گذشته‌مان را فراموش نکنيم گفت: در همین دولت یازدهم برخی می‌گفتند چرا اینقدر سد درست کرديد؟ می‌گفتند با این کار کلی پول خرج کردید و محيط زيست را هم خراب کرديد.

رییس‌جمهور گفت: آنچه مسلم است جواز‌هایی که برای ساخت در جوار یا داخل رودخانه‌ها صادر شد کار خلاف قانون و غلطی بود. او با بیان اینکه قضاوت‌های سال‌های گذشته‌مان را فراموش نکنيم گفت: در همین دولت یازدهم برخی می‌گفتند چرا اینقدر سد درست کرديد؟ می‌گفتند با این کار کلی پول خرج کردید و محيط زيست را هم خراب کرديد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رییس‌جمهور گفت: آنچه مسلم است جواز‌هایی که برای ساخت در جوار یا داخل رودخانه‌ها صادر شد کار خلاف قانون و غلطی بود.

حجت‌الاسلام المسلمین حسن روحانی با سفر صبح امروز خود به استان لرستان در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران شرکت کرد و گفت: سال ۵۷ سال سختی بود، اما از نظر نعمت الهی بهترین سال تاریخ ایران بود. در آن سال‌ها اعتصاب و تظاهرات بود، زندگی و جان مردم در خطر بود و جانباز و شهید دادیم، اما از نظر نعمت الهی، سال بسیار خوبی بود.

وی ادامه داد: امسال نیز به تعبیری سال پر نعمت و در عین حال سال پرزحمتی برای مردم بود. نعمت الهی در سال جاری نعمت بسیار بالایی است. وقتی آب نازل می‌شود یعنی نشاط و زندگی نازل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم یک مترمکعب آب را لب ساحل دریا شیرین کنیم حدود ۵۰۰۰ تومان هزینه می‌برد. وقتی این آب به نواحلی داخلی کشور منتقل می‌شود، هزینه‌اش بیشتر می‌شود. ۱۰۰۰ تومان صرف تسویه روان‌آب‌ها می‌شود حال ۴۸۰ میلیارد مترمکعب آبی که امسال آمده را ضرب در لیتری ۱۰۰۰ تومان کنید، متوجه می‌شویم که خداوند چه رحمتی را بر ما نازل فرمود.

رییس‌جمهور ادامه داد: این رحمت در عین حال استان‌های زیادی را دچار زحمت کرد. در روز‌های عید درباره پلدختر با وزیر صحبت می‌کردم. ایشان گفت: ارتباطمان با این شهر قطع است. بنده بسیار نگران شدم. از شب تا صبح چند بار از خواب بیدار شدم و قرآن خواندم. حوالی صبح خبر دادند تلفات جانی نداشتیم هر چند که تلفات و خسارت‌های مالی داریم.

روحانی با اشاره به مسببان و مقصران سیل نوروزی، گفت: اینکه باید چه می‌کردیم تا خسارات کم می‌شد باید بعدا به آن پرداخت شود. از مجموعه‌ای از متخصصان خواسته‌ایم مشکلات ناشی از سیل، اقدامات انجام شده در گذشته برای مهار روان‌آب‌ها و اقداماتی که باید در گذشته انجام می‌شد، اما نشد را در قالب گزارشی طی شش ماه آینده تهیه کنند تا به گزارشی ملی تبدیل شود. هر چه این مجموعه به آن برسد، انجام می‌دهیم.

سخنان روحانی به شرح زیر است:

دولت، قوای دیگر، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی همه در کنار مردم بوده و هستند

تمام امکانات دولتی و عمومی در خدمت اسکان موقت و مناسب باشند؛ دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را خواهد پرداخت

برنامه های بازسازی باید بر مبنای تکرار سیل تدوین شود

سال جاری، پر زحمت برای برخی استانها اما پر نعمت برای کشور آغاز شد

۴۸۰میلیارد متر مکعب آب وارد سرزمین ما شده است

گزارش علمی و ملی سیلابهای اخیر طی شش ماه ارائه خواهد شد

حفظ حریم رودخانه ها و ساخت سد در مکانهای مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل ضروری است

در مقطع امداد و نجات، کار بزرگی ابتدا از سوی خود مردم آغاز شد

آموزش عمومی امداد در مواقع بحران باید گسترش یابد

هلال احمر، اورژانس، مسوولین اجرایی، سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی کاری بزرگ و فداکارانه انجام دادند

محبت و برادری مردم با نیروهای مسلح، بار دیگر در سیل های اخیر اثبات شد

کار بخشهای دولتی در ترمیم زیرساختهای آسیب دیده کم نظیر است

اینکه بیماری مسری و فراگیر در مناطق سیلزده نداریم، مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است

برق ۱۱۴۵ روستای استان لرستان بر اثر سیل قطع شد و اکنون فقط ۶ روستا برق ندارند

از ۹۶۱ روستا، فقط بازسازی شبکه آبرسانی ۳ روستا باقیمانده است

۴۰۱ کیلومتر از راههای اصلی و ۱۶۰۰ کیلومتر راههای روستایی استان لرستان آسیب دید؛ دولت و نیروهای مسلح برای بازسازی راهها بسیج شدند

پاسخ رهبر انقلاب در مورد شیوه برداشت از صندوق توسعه برای جبران خسارت سیل، دقیق و موثر بود

مقام معظم رهبری تاکید داشتند فردی فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق سیلزده شود و همه دستگاهها و نهادها زیر نظر او عمل کنند؛ وزیر کشور عهده دار این مسوولیت مهم است

امیدواریم بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاهترین زمان انجام شود

لوازم زندگی آسیب دیدگان از سیل باید سریعتر و در حد متعارف تامین شود

امسال نیز در تولید گندم خودکفا خواهیم بود؛ خسارت کشاورزان آسیب دیده از سیل به هر طریق باید جبران شود

امکانات دولت محدود است؛ همگان در بازسازی سریعتر و بهتر مناطق آسیب دیده از سیل مشارکت کنند