کد خبر: ۲۵۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۷

چرا نباید جلوی اشکتان را بگیرید؟

گریه کردن به ما کمک می‌کند احساس بهتری پیدا کنیم. با وجود اینکه مشکلات سر جای‌شان هستند، اما باز هم گریه کردن، یکی از بهترین راه‌ها برای التیام قلب‌مان است. هر وقت احساس می‌کنید نیاز دارید گریه کنید، جلوی اشک‌های‌تان را نگیرید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ نگه داشتن اشک‌ها یا جلوی گریه را گرفتن وقتی که حال‌تان خوب نیست راهی است برای فرار از احساسی که دارید. اشک ریختن کمک‌تان می‌کند از هیجانات منفی رها شوید و آن‌ها را درون‌تان تلنبار نکنید تا بعدا دچار استرس و افسردگی و درد و اضطراب و فرسودگی شوید. در این مطلب برای شما می‌گوییم فایده‌ی اشک ریختن چیست.

یکی از مهم‌ترین عملکرد‌های اشک، محافظت از چشم‌ها در برابر اجسام خارجی و آسیب است. از سویی دیگر، اشک معمولا علامت جسارت بروز هیجان و احساس، قدرت و واقعی بودن احساس است. گریه کردن برای سلامتی و تسکین استرس لازم است. فراموش نکنید گریه کردن با وجود تمام فوایدی که دارد همیشه هم قرار نیست اندوه‌تان را تسکین بدهد، اما باز هم می‌توانید گریه کنید!

چند نوع اشک داریم؟

اشک، چشم‌ها را مرطوب می‌کند تا آلودگی‌ها را از آن پاک نماید. ضمنا از هورمون‌های استرس می‌کاهد و حاوی آنتی بادی‌هایی است که با باکتری‌های بیماری زا مبارزه می‌کنند. اشک‌های ما سه نوع هستند:

اشک‌های واکنشی

اشک‌های واکنشی زمانی جاری می‌شوند که سلامت چشم در موقعیت خطر قرار بگیرد. این اشک حاوی آنتی بادی‌هایی است که فرصت پاکسازی چشم از ذرات مضر را فراهم می‌کنند. این محرک‌ها می‌توانند دود یا گرد و خاک باشند.

اشک‌های پایه (پیوسته)

این نوع اشک به طور مرتب تولید می‌شود تا چشم را مرطوب نگه دارد. اشک پایه حاوی ماده‌ی شیمیایی به نام لیزوزیم است که به عنوان آنتی باکتریال عمل کرده و از چشم در برابر عفونت محافظت می‌نماید.

اشک‌های احساسی

اشک‌های احساسی وقتی از چشم‌ها جاری می‌شوند که تحت تاثیر احساسات شدید مانند شادی یا اندوه قرار می‌گیریم. این اشک به نفع سلامت هیجانی ماست، زیرا باعث می‌شود هیجانات خود را سرکوب نکنیم و بعدا دچار علائم افسردگی نشویم.

از رها کردن اشک‌های‌تان چه سودی می‌برید؟

کمک‌تان می‌کند با دیگران ارتباط برقرار کنید

همه‌ی ما گاهی از بروز احساسات خود در برابر دیگران می‌ترسیم، مخصوصا اگر به شکل گریه باشد. اما باید بدانید که گریه کردن بهترین راه برقراری ارتباط با دیگران است. اگر نیاز دارید گریه کنید و احساس می‌کنید با طرف مقابل‌تان رودواسی ندارید پس تردید نکنید. مطمئن باشید دوستان شما اشک‌های بی‌ریای شما و صداقت‌تان را تحسین خواهند کرد.

از تنش رهای‌تان می‌کند

اگر عادت کنید مدام احساسات خود را پنهان کنید آسیب خواهید دید. گریه کردن به نوعی زمین گذاشتن بار سنگینی است که روی شانه‌های‌تان تحمل می‌کنید. هر چند گریه کردن مشکلی را حل نمی‌کند، اما نگاه‌تان را تغییر می‌دهد و شاید از این طریق کمک‌تان کند راه حل مناسبی برای شرایط دشواری که در آن قرار گرفته‌اید پیدا کنید. یادتان نرود که هر مشکلی یک راه حلی دارد و شما باید احساساتی که شما را احاطه کرده‌اند رها کنید تا بتوانید روی مسئله‌ای تمرکز کنید.

کمک‌تان می‌کند استرس‌تان را کم کنید

هیجانات ما همیشه هم منطقی نیستند. رها کردن احساسی که تمایل دارد درون‌تان پنهان شود گاهی کمک‌تان می‌کند دلیل همین اشک‌ها را پیدا کنید. لحظه‌ای که نسبت به مسئله‌ای آگاه می‌شوید، با پرداختن به آن از استرس پنهان آن نیز رها می‌شوید.

خوش اخلاق‌تر می‌شوید

بدون تردید گریه کردن یک راه بسیار خوب برای بهبود خلق و خوی شما در شرایط دشوار است. در بیشتر مواقع افراد بعد از گریه کردن روحیه‌ی تلطیف شده‌تر و خلق بهتری پیدا می‌کنند.

دیدتان را تغییر می‌دهد

این احتمال وجود دارد که وقتی گریه می‌کنید نسبت به ضعف‌های خود آگاه‌تر شوید. پس بهتر می‌توانید با مشکلات خود روبرو شوید و با نگاهی متفاوت و مناسب‌تر شرایط را ارزیابی کنید.

به نفع سلامت فیزیکی‌تان است

گریه کردن فقط برای تخلیه‌ی هیجانات نیست، بلکه مکانیسمی است که اضطراب و افسردگی را از جنبه‌ی فیزیولوژی نیز کاهش می‌دهد. گریه کردن سبب ترشح هورمون‌هایی می‌شوید که سطح منگنز بدن را پایین می‌آورد. این ماده‌ی معدنی اگر در سطح بالایی در بدن جریان داشته باشد موجب خستگی، تحریک پذیری و افسردگی خواهد شد.

تعادل هیجانی‌تان را برمی‌گرداند

گریه کردن واکنشی نیست که فقط نسبت به اندوه یا ناراحتی بروز کند، بلکه می‌تواند نتیجه‌ی احساس شادی و ترس و استرس نیز باشد. در تمامی این موارد، گریه کردن کمک می‌کند تعادل هیجانی دوباره برقرار شود.

اجازه می‌دهد رشد کنید

برترین ها :اگر بتوانید با خودتان روراست باشید (احساس خود را سرکوب نکنید) و با محدودیت‌ها و کمبود‌های خود روبرو شوید می‌توانید به جلو حرکت کنید و انسان بهتری بشوید. یادتان باشد که گریه کردن شرایط رشد فردی‌تان را فراهم می‌کند. اگر به خودتان اجازه ندهید اشک‌های‌تان را جاری کنید، بار سنگینی از تنش و احساس منفی با خود حمل خواهید کرد که باقی زندگی‌تان را رها نمی‌کند.

باور قدیمی را رها کنید، گریه کردن نشانه‌ی ضعف نیست و زن و مرد هم ندارد. فقط آن‌هایی که شجاع و جسور هستند می‌توانند هیجانات خود را آزادانه بروز دهند.
منبع: steptohealth