کد خبر: ۲۵۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۷

اولین کارآموز فضایی زن درگذشت

جرالدین کاب، اولین زن در جهان که توانست آموزش‌های فضانوردی را در ابتدای دهه 1960 میلادی با موفقیت به پایان برساند، در سن 88 سالگی درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ او پیش از پیوستن به یک برنامه محرمانه تربیت فضانوردان در ناسا که با عنوان مرکوری 13 شناخته می‌شد، خلبان هواپیما بود. در این برنامه محرمانه علاوه بر کاب، 12 زن دیگر نیز شرکت داشتند اما ناسا این برنامه را متوقف کرد و در نهایت تصمیم گرفت تنها از مردان برای سفر به فضا استفاده کند.

جرالدین کاب در سال 1931 در اوکلاهاما متولد شد و در سن 16 سالگی پروانه خلبانی خود را دریافت کرد. هنگامی که برای آزمایش استرس فضا انتخاب شد، بیش از هفت هزار ساعت پرواز انجام داده بود. از آنجا که داوطلبان انجام این آزمایشات باید از میان خلبانان آزمایشی ارتش انتخاب می‌شدند، آزمایش کاب در سال 1959 به صورت محرمانه انجام پذیرفت.

در سال 1961 او اولین عضو گروهی بود که تمام مراحل آزمایش را با موفقیت گذراندند. در سال 1962 برنامه آزمایشات متوقف شد و کاب به همراه 12 نفر دیگر به کنگره شکایت کردند. کاب یکی از افرادی بود که در خصوص رفتار تبعیض‌آمیز ناسا با زنان در کنگره شهادت داد.

پس از چهار سال همکاری با ناسا، کاب به مدت چهار دهه ماموریت‌های بشردوستانه را در جنگل‌های آمریکای جنوبی انجام داد. او در سال 1981 نامزد دریافت جایزه نوبل شد و توسط کشور آمریکای جنوبی مورد قدردانی قرار گرفت.

اکنون تنها چهار نفر از اعضای برنامه مرکوری 13، زنده هستند./ایرنا