کد خبر: ۲۵۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۷۳

تلاش بغداد برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض/ حضور سطح پایین ایران در نشست منطقه‌ای چه معنایی دارد؟

برخی رسانه‌های آمریکایی نشست بین المجالس منطقه‌ای در بغداد که از صبح امروز آغاز شده را زمینه ساز اتحاد مجدد منطقه‌ای در برابر آمریکا و اسرائیل قلمداد کرده‌اند.
برخی رسانه‌های آمریکایی نشست بین المجالس منطقه‌ای در بغداد که از صبح امروز آغاز شده را زمینه ساز اتحاد مجدد منطقه‌ای در برابر آمریکا و اسرائیل قلمداد کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ عراق قرار است میزبان یک نشست تاریخی میان همسایگان خود از جمله نمایندگان از ایران و عربستان باشد. دو کشوری که سالهاست درگیر جنگ‌های نیابتی در منطقه و اختلاف شدید هستند.

مجلس نمایندگان عراق امروز میزبان نشست بین المجالس با حضور روسای مجلس شش همسایه خود یعنی ایران، اردن، کویت، عربستان، سوریه و ترکیه است. این نشست می‌تواند آغازگر یک اتحاد منطقه‌ای بی سابقه در زمانی باشد که درگیری‌ها هنوز در جریان است.
 
محمد الحلبوسی رییس جوان پارلمان عراق در این باره در توییتر خود نوشته عراق پیروز در مقابل تروریسم، مفتخر است که همسایگانش را در بغداد به مهمانی بپذیرد.
 
بشیر حداد نائب رییس مجلس عراق این نشست را یک ابتکار عمل ارزشمند و فرصتی برای شراکت استراتژیک میان عراق و همسایگانش خوانده و در بیانیه خود گفته این پیام مثبت به همه کشور‌های همسایه و جهان مخابره می‌شود که عراق قصد دارد خود را باز بیابد و به فضای عربی و منطقه‌ای خود برگردد و تصور می‌کند مکان جغرافیایی این کشور بر روی نقشه مکانی کلیدی برای موازنه قواست. این کشور (عراق) تاثیر بسزایی بر تقویت همکاری‌ها و تلاش برای رسیدن به امنیت و ثبات در منطقه خواهد داشت.
 
عراق به صورت سنتی یک بازیگر عربی بوده که تاریخ پر فراز و نشیبی با همسایگانش داشته است. صدام حسین رییس جمهور اسبق عراق به ایران حمله کرد. این درحالی است که ایران و عراق تنها دو کشور با اکثریت شیعه در خاورمیانه‌اند. حافظ اسد رییس جمهور وقت سوریه در این درگیری از ایران حمایت کرد، در حالی که دیگر کشور‌های عربی منطقه ازصدام حمایت کردند. کمی بعد صدام به کویت نیز حمله کرد.
 
در سال ۲۰۰۳ عراق مورد حمله آمریکا قرار گرفت و این حمله موازنه قوا در منطقه را بر هم زد. صدام حسین با اتهام انبار کردن سلاح‌های کشتار جمعی که بعد ثابت شد دروغ بوده سرنگون شد و دولتی شیعه جای دولت او را گرفت و پس از آن روابط با ایران و سوریه تقویت شد.
 
آغاز شورش‌های جریان‌های اهل تسنن که با حمله آمریکا به حاشیه رانده شده بودند، زمینه‌های ظهور داعش در عراق فراهم شد و بغداد این بار توسط دو نیروی مخالف یعنی واشنگتن و ایران مورد حمایت قرار گرفت.
 
با قدرت گرفتن داعش، عرصه سیاست عراق به عرصه‌ای برای درگیری‌های نیابتی منطقه‌ای بین ایران و عربستان تبدیل شد. آمریکا و اسراییل همزمان سعی بر بسیج جهان عرب علیه ایران داشته و دارند، اما اقدامات این دو در سراسر خاورمیانه عمیقا جنجال‌ساز شد؛ تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و همزمان شناسایی منطقه اشغال شده بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از سرزمین‌های اسرائیل بار دیگر منطقه را علیه ترامپ و اسرائیل متحد کرده است.
 
نشریه نیوزویک آمریکا در گزارشی درباره اتحاد جدید خاورمیانه در مقابل آمریکا و اسرائیل نوشته همزمان با این تحولات، ایران با وجود تحریم‌های آمریکا روابطش را با کشور‌های همسایه خود تقویت کرده است. تهران اخیرا توافق اقتصادی با بغداد و دمشق به امضا رسانده و هر سه این کشور‌ها دیدار‌های مهمی را با امید افزایش همکاری‌های امنیتی کلید زده‌اند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اخیرا به سوریه و ترکیه سفر کرده و رییس پارلمان سوریه یعنی حموده صباغ در نشست امروز بین المجالس در عراق حضور دارد.
 
در بیانیه دفتر پارلمان عراق گفته شده حلبوسی به هیات سوری که در نشست روسای پارلملن کشور‌های منطقه در عراق شرکت کرده‌اند خوشامد می‌گوید و بر تقویت روابط تاریخی و عمیق میان دو ملت سوریه و عراق تاکید دارد. دو طرف روابط دوجانبه‌شان را در این نشست بازبینی می‌کنند و این یعنی عراق و سوریه در پی توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها هستند.
 
اگرچه نشست اخیر اتحادیه عرب در تونس بدون سوریه برگزار شد، اما برخی کشور‌ها زمزمه‌های بازگشت دمشق به این اتحادیه را آغاز کرده‌اند. عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق که اخیرا به ایران و عربستان سفری داشته، از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب که بعد از ۲۰۱۱ از هم پاشیده حمایت کرده است.
 
همزمان بسیاری از کشور‌های منطقه از جمله ترکیه، روابط خود را با سوریه از سر گرفته‌اند. ترکیه یکی از حامیان گروه‌های معارض بشار اسد در طول جنگ طولانی داخلی در سوریه بوده، اما از ماه فوریه ارتباط‌های سطح پایین خود را دمشق را کلید زده است.
 
با وجود پیش بینی‌های صورت گرفته درباره احتمال میانجی‌گری عراق میان ایران و عربستان و شکل گیری مجدد اتحاد منطقه‌ای در برابر آمریکا و اسرائیل، حضور سطح پایین ایران در نشست بغداد به منزله عدم تمایل ایران به چنین تحلیلی است.
 
علاء الدین بروجردی به نمایندگی از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در کنفرانس بین المجالس همسایگان عراق به بغداد سفر کرده است. این در حالی است که پیش از این منابع آگاه عراقی از حضور علی لاریجانی در این نشست خبر داده بودند. هنوز معلوم نیست چرا ایران در این نشست درسطح بالاتری شرکت نکرده است و حتی رئیس کمیسیون امنیت ملی به عراق فرستاده نشده است.