کد خبر: ۲۵۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۰

اگر فشار خون دارید گوش به زنگ باشید

فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک درباره ویتامین E و اهمیت آن در بدن اظهار کرد: ویتامین E نوعی ویتامین محلول در چربی است که می تواند به عنوان قوی‌ترین آنتی اکسیدان محلول در چربی شناخته شود؛ ویتامینی پایدار که در مقابل حرارت از بین نمی‌رود و به‌طور معمول در منابع روغنی یعنی روغن‌های گیاهی یافت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وی افزود: از آن‌جایی که این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد از گذشته به آن ویتامین جوانی گفته می‌شد اما بر اساس تعاریف امروز این تعبیر از آن برداشته شده است.

وحید بیان کرد: کمبود این ویتامین در بدن با عوارضی مختلف همراه خواهد بود و در این بین نقص سیستم عصبی عضلانی که باعث از بین رفتن یا اختلال در رفلکس تاندونی می‌شود یکی از عوارض کمبود ویتامین E است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اختلالات حس وضعیت یکی دیگر از عوارض کمبود این ویتامین است، یعنی فرد نسبت به وضعیت خود آگاهی کامل ندارد و این وضعیت شامل تغییر در تعادل، تطابق و ضعف عضلانی می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین خشک شدن پوست، گرفتگی عضلات و اختلالات بینایی از جمله علائمی است که می‌تواند نشان دهنده کمبود ویتامین E در بدن باشد.

وحید گفت: کمبود ویتامین E بیشتر در افرادی دیده می‌شود که سوء جذب چربی دارند؛ به طور مثال افراد مبتلا به نارسایی غدد برون ریز پانکراس یا اختلال انعقاد چربی بیشتر از سایر افراد در معرض کمبود ویتامین E قرار خواهند گرفت.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: اختلال در سیستم قلبی عروقی و ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون از علائم کمبود ویتامین‌ E در بدن است‌.

ناباروری؛ پیامد کمبود ویتامین E
وی افزود: ایجاد نقص در سیستم تولید مثل زنان و مردان یکی دیگر از عوارضی است که کمبود این ویتامین در بدن ایجاد می‌کند،‌ این اختلال باعث می‌شود تولید اسپرم در مردان مختل شده و اسپرم‌های تولید شده کیفیت کافی را نداشته باشند؛ کمبود ویتامین E در زنان نیز با سقط جنین همراه است.

وحید اظهار کرد: احتمال مسمومیت با ویتامین E یعنی فرد به دلیل دریافت مقدار زیاد این ویتامین دچار مشکل شود بسیار کم است، اما اگر تحت شرایط خاص فردی از این ویتامین یا مکمل‌ها به مقدار زیاد استفاده کند علائمی مانند اختلال در معدنی شدن استخوان‌ها، اختلال در ذخیره سازی کبدی ویتامین A و اختلال در انعقاد خون بروز می‌کند./باشگاه خبرنگاران