کد خبر: ۲۵۷۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۱۶

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم

سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر این روزها در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است. رضا کیانیان که مدیر کاخ جشنواره است، از منتقدانی گلایه می‌کند که به گفته او می‌خواهند زیرآب جشنواره را بزنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ جشنواره جهانی فیلم فجر این روزها در راس اخبار سینمایی کشور قرار دارد؛ جشنواره‌ای که موافقان و مخالفان زیادی دارد و هر کسی از جنبه‌ای درباره این رویداد که تا همین چند سال پیش بخشی از جشنواره ملی فیلم فجر بود، سخن می‌گوید.

در کنار منتقدانی که مدام از هزینه‌های بالای این جشنواره می‌گویند و آن را بیشتر یک دورهمی می‌نامند، هنرمندانی هم هستند که هر سال در این جشنواره حضوری پررنگ دارند و هر کدام بخشی از کار اجرایی آن را بر دوش می‌کشند و اتفاقا درباره لزوم اهمیت و میزان تاثیرگذاری این جشنواره حرف‌های قابل توجهی دارند.

رضا کیانیان یکی از این افراد است که امسال هم مانند چهار سال گذشته، مدیر کاخ جشنواره است و بیشتر ساعات شبانه‌روز خود را در چارسو سپری می‌کند. او درباره انتقاداتی که به جشنواره جهانی فجر وجود دارد می‌گوید: «از قدیم می‌گویند قطار که حرکت می‌کند به آن سنگ می‌زنند و کسی با قطار ایستاده کاری ندارد. این جشنواره هم دارد پیش می‌رود و قاعدتا منتقدانی دارد.»

او ادامه می‌دهد: «اتفاقا اگر منتقدی باشد که به خاطر رشد این جشنواره نظراتی بدهد ما واقعا استقبال می‌کنیم ولی آنهایی که می‌خواهند برای مطرح کردن خودشان زیرآب این جشنواره را بزنند به نظر من مشکل ملی دارند. این جشنواره مخاطب خاص‌تری دارد چون هیچکس نمی‌تواند به آن بیاید مگر اینکه در طول سال در باشگاه جشنواره ثبت نام کند. پس کسی که در طول سال دنبال این است که در جشنواره‌ای ثبت نام کند، مشخص است علاقمند به سینما است و در واقع ما تماشاگر حرفه‌ای داریم.»

مدیر کاخ جشنواره جهانی فجر همچنین به تمهیداتی اشاره می‌کند که برای سرگردان نبودن مهمانان داخلی و خارجی جشنواره در انتخاب فیلم‌ها اندیشیده شده است. او با اشاره به این نکته که هر سال در انتخاب فیلم‌ها وسواس بیشتر صورت می‌گیرد، می‌گوید: «امسال ما دفترچه‌ای چاپ کردیم که در آن خلاصه کلیه فیلم‌های جشنواره به دو زبان نوشته شده و علاوه بر آن یک منتقد صاحب نام نقدی هم درباره هر فیلم نوشته است. من فکر نمی‌کنم در هیچ جشنواره خارجی چنین دفترچه‌ای منتشر شده باشد. خلاصه فیلم‌ها همه جا هست ولی این‌که یک منتقد صاحب‌نام، نظر خودش را درباره آن داده باشد، نیست. این کمک کرده به اینکه مهمانان ما فیلم‌های بهتری را ببینند و با آگاهی بیشتری برای دیدن فیلم‌ها بروند و دیگر خبری از سرگردانی مهمانان در کاخ جشنواره نیست.»

این بازیگر پیشکسوت همچنین با اشاره به این نکته که امسال مهمان‌های خارجی ما هم اکثرا در سالن سینما هستند، می‌گوید: «این یعنی خارجی‌ها هم اینجا فیلم‌هایی می‌بینند که جای دیگر ندیده‌اند و امسال هم مثل هر سال ما فیلم‌هایی داریم که اولین بار در این جشنواره به نمایش درمی‌آیند.»

در ادامه از رضا کیانیان درباره فیلم‌های ایرانی می‌پرسیم که اکران اول‌شان در جشنواره جهانی فجر است. او با اشاره به این نکته که این مساله به صاحبان فیلم مربوط می‌شود، توضیح می‌دهد: «تقریبا هر سال تعداد فیلم‌های ایرانی که اولین اکران‌شان در جشنواره جهانی است، بیشتر می‌شود و البته فیلم‌های ایرانی دیگری هم هستند که در جشنواره ملی به نمایش درآمده‌اند و اینجا اکران دوم آنها است.»

این هنرمند باسابقه سینما و تئاتر در پاسخ به این سوال که شاید بعضی فیلمسازها فکر می‌کنند حاشیه‌های اکران در جشنواره جهانی کمتر از اکران در جشنواره ملی است، می‌گوید: «البته در کشور ما این‌طور است که می‌گویند چرا بیخودی سری که درد نمی‌کند را دستمال ببندیم. طرف فیلمش را در جشنواره نمایش می‌دهد، همه می‌بینند. کسانی که دنبال ایراد هستند قاعدتا ایرادشان را پیدا می‌کنند ولی وقتی اکران می‌شود تا بیایند ایرادش را پیدا کنند، اکرانش تمام شده است؛ در این مورد هم جشنواره ملی و جشنواره جهانی فرقی نمی‌کند.»

کیانیان در پایان درباره این‌که انتخاب خودش میان دو جشنواره جهانی و ملی کدام است، می‌گوید: «من جشنواره ملی را هم دوست دارم چون برایم مهم است که فیلم‌های جدید سینما را ببینم. از سویی اتفاقی که در چند سال اخیر افتاده این است که این همه کارگردان جوان و جدید فیلم ساخته‌اند و من وقتی فیلم‌شان را نبینم احساس می‌کنم خیلی چیزها را از دست داده‌ام.»/خبرآنلاین