کد خبر: ۲۵۹۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۹

روزه باعث تقویت اراده می‌شود

مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: خداوند در آیات ۱۸۳ تا ۱۸۵ سوره بقره به بهترین شکل هم در خصوص اصل روزه و هم درباره برخی از حکمت‌های وجوب روزه صحبت می‌کند که یکی از این حکمت‌ها، تقوا است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی محمدی عنوان کرد: آیات ۱۸۳ تا ۱۸۵ سوره مبارکه بقره در خصوص روزه است، آیه ۱۸۳ با "یا ای‌ها الذین امنوا" شروع شده و این شروع بقدری زیباست که امام صادق (ع) فرمودند لذتی که در این وجود دارد که سختی عبادت را از بین می‌برد، به عبارتی وقتی که خداوند می‌خواهد بگوید روزه بگیرید، به مهربانانه‌ترین حالت ممکن این مسئله را بیان می‌کند.

وی افزود: در همین آیات تاکیداتی وجود دارد مبنی بر اینکه روزه مختص مسلمین نیست و در دیگر ادیان هم وجود دارد و یا اینکه فقط چند روزی از سال را باید روزه گرفت، افرادی که توان روزه گرفتن را ندارند هم از این کار معاف شده‌اند و برای آن‌ها کفاره در نظر گرفته شده است، خداوند در این آیات به بهترین شکل هم در خصوص اصل روزه و هم درباره برخی از حکمت‌های وجوب روزه صحبت می‌کند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکی از حکمت‌های روزه، تقوا است، ادامه داد: تقوا به معنای حفاظت و مراقبت شدید است، یعنی حفاظت و خویشتن‌داری از مطلق معذورات، تقوا دارای درجاتی است که کمترین آن پرهیز از محرمات، درجه بعدی دوری از مکروهات و درجه بعدی که برخی از اولیا به آن دست می‌یابند، علاوه بر پرهیز از محرمات و مکروهات، دوری از مباهات است.

وی در رابطه با حوزه‌های تقوا اظهار کرد: تقوا چند حوزه اصلی دارد که اولین آن تقوای اعتقادی است که در آیات اولیه سوره بقره این بحث مطرح شده است، تقوای اعتقادی یعنی اینکه انسان اجازه نمی‌دهد هر فکر و خرافاتی را جز فکر و باورش بشود.

محمدی عنوان کرد: حوزه دوم تقوای عبادی است، وقتی می‌گوئیم تقوا بیشتر همین جنبه عبادی آن در نظر می‌آید، تقوای عبادی یعنی دوری از محرمات و انجام واجبات، حوزه سوم تقوای مالی و غیرمالی است.

وی گفت: در قرآن راه‌های زیادی برای رسیدن به تقوا بیان شده، راه اول منحرف نشدن از راه مستقیم است، اگر ما یک قدم در راه راست قدم برداریم، خداوند ما را ثابت قدم می‌کند.

مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: گام دوم برای با تقوا شدن، رعایت حدود الهی است، در بسیاری از آیات قرآن حدود الهی بیان شده و بعد از آن " لعلکم تتقون" آمده است، همه می‌دانند که حدود الهی چیست و به راحتی می‌توان آن‌ها را رعایت کرد.

وی بیان کرد: روزه داری سومین راه است، روزه باعث تقویت اراده می‌شود و انسان می‌تواند در برابر شهوات و هوا‌های نفسانی ایستادگی کند، علمای بزرگ معتقدند که ریشه بیشتر گناهان دو چیز است، یکی غضب و دیگری شهوت، روزه جلوی هر دو این عوامل را می‌گیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: روزه‌دار واقعی همه اعضای بدنش روزه دارند، نکته دیگر اینکه قرآن می‌فرماید که پیام‌های آسمانی را زیاد بخوانید، قرآن پیام آسمانی است و وقتی انسان مدام این پیام‌ها را تذکر بدهد، باعث تقوا می‌شود، مورد آخر خداپرستی است./ایسنا