کد خبر: ۲۵۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۴

تجارت خارجی ایران کاهش یافت

سرپرست سازمان توسعه تجارت با تشریح آمارهای تجارت خارجی کشور در فروردین امسال از افت ۱۳.۵ درصدی تجارت خارجی کشور خبر داد. به گفته او در نخستین ماه سال، علی‌رغم افزایش وزنی صادرات در بخش‌های مختلف، آمار ارزش صادراتی کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدرضا مودودی در جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات که با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی برگزار شد، با اشاره به میزان صادرات کالا در فروردین ماه سال جاری اظهار کرد: بر اساس آمار گمرک کشور، صادرات غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی در فروردین ماه رقمی بالغ بر 2.54 میلیارد دلار بود که این رقم به نسبت مدت مشابه سال قبل، نشان دهنده افتی 18.3 درصدی است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات غیرنفتی فروردین ماه بدون احتساب میعانات گازی نیز در حدود 2.2 میلیارد دلار بوده که این رقم نیز به نسبت مدت مشابه سال قبل 17.5 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه واردات در فروردین ماه 2.3 میلیارد دلار بوده و کاهشی 7.7 درصدی به نسبت فروردین 97 داشته است، ادامه داد: با توجه به این آمارها، تجارت خارجی کشور در فروردین ماه امسال 13.5 درصد کاهش داشته و در عین حال تراز تجاری کشور 213+ میلیون دلار بوده است.

مودودی بیشترین افت صادرات را مربوط به صادرات میعانات گازی دانست و گفت: صادرات میعانات گازی به میزان 21.7 درصد، صادرات پتروشیمی 15 درصد، صادرات بخش صنعت 28 درصد، صادرات فرش و صنایع دستی 28 درصد و صادرات کشاورزی 31 درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است و در مقابل تنها صادرات در بخش معدنی افزایش داشته و معادل 43 درصد افزایش یافته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: البته صادرات در اغلب این بخش‌ها از لحاظ وزنی افزایش داشته ولی از نظر ارزشی دارای کاهش بوده که این مساله به دلیل تغییر نرخ قیمت پایه محصولات در گمرک است و اصلاح قیمت پایه گمرکی، خودش را در آمارها به این شکل نشان داده است.

وی گفت: چین با 711 میلیون دلار، عراق 389 میلیون دلار، جمهوری کره با 250 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 231 میلیون دلار و کشور افغانستان با 141 میلیون دلار به ترتیب بیشترین سهم را در صادرات فروردین ماه کشورمان داشته‌اند.

مودودی خاطرنشان کرد: در این میان طی فروردین ماه امسال میزان صادرات ما از نظر وزنی به کشور چین، 70 درصد رشد داشته و در عین حال از نظر ارزشی، کاهشی 2 درصدی را نشان می‌دهد./تسنیم