کد خبر: ۲۵۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۲۴
تخت روانچی:

گفتگو بر پایه زور و تهدید را نمی‌پذیریم/ ایران قطعا هیچ نقشی در حادثه فجیره نداشته؛ در این خصوص تأسف خود را ابراز کرده‌ایم/ زمانی که ترامپ از توافق خارج شد، شرکای ما خواستند برای خروج عجله نکنیم؛ به این نتیجه رسیدیم که تحولات بر اساس آنچه در برجام توافق شده بود، نیست / اعزام نیرو از سوی آمریکا به منطقه جنگ روانی است

مجید تخت روانچی روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان، درپاسخ به این سوال که 'وال استریت ژورنال گزارش داده، منابع اطلاعاتی آمریکا مشکوک هستند که ایران پشت خرابکاری کشتی های سعودی و دیگر کشتی ها در روز گذشته در فجیره بوده است، آیا ایران در این حمله به کشتی ها نقش داشته است؟ گفت که این چیزی است که ما نسبت به آن متاسف هستیم. این حادثه باید مورد تحقیق قرار گیرد که ایمنی و امنیت حمل و نقل منطقه خلیج فارس را به خطر انداخته است که برای ایران هم حیاتی است.
مجید تخت روانچی روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان، درپاسخ به این سوال که 'وال استریت ژورنال گزارش داده، منابع اطلاعاتی آمریکا مشکوک هستند که ایران پشت خرابکاری کشتی های سعودی و دیگر کشتی ها در روز گذشته در فجیره بوده است، آیا ایران در این حمله به کشتی ها نقش داشته است؟ گفت که این چیزی است که ما نسبت به آن متاسف هستیم. این حادثه باید مورد تحقیق قرار گیرد که ایمنی و امنیت حمل و نقل منطقه خلیج فارس را به خطر انداخته است که برای ایران هم حیاتی است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، خواستار تحقیق جامع درباره حادثه برای کشتی ها در بندر فجیره امارات شد و گفت: طرح اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه خلیج فارس یک جنگ روانی است.

مجید تخت روانچی روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان، این مطلب را درپاسخ به این سوال مطرح کرد که 'وال استریت ژورنال گزارش داده، منابع اطلاعاتی آمریکا مشکوک هستند که ایران پشت خرابکاری کشتی های سعودی و دیگر کشتی ها در روز گذشته در فجیره بوده است، آیا ایران در این حمله به کشتی ها نقش داشته است؟

وی افزود:این چیزی است که ما نسبت به آن متاسف هستیم. این حادثه باید مورد تحقیق جامع قرار گیرد که ایمنی و امنیت حمل و نقل منطقه خلیج فارس را به خطر انداخته است که برای ایران هم حیاتی است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: این ادعا از سوی کسانی از واشنگتن شنیده می شود که در گوش رئیس جمهوری نجوا می کنند و برخی از افراد در منطقه که ما آنها را 'تیم ب' می نامیم که شامل بی بی نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید است.

تخت روانچی تصریح کرد: این افراد این دروغ را مطرح کرده اند تا مساله را منحرف کنند، تا در منطقه تهدید و در همسایگی ما درگیری ایجاد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که ' نه ایران و نه گروه های نیابتی ایران' در این حادثه دخالت نداشته اند، گفت: همانگونه که گفتم این مسایل ارتباطی به ایران ندارد. ما نیاز به تحقیق داریم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده و چه کسی مسئول است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که 'آمریکا ناو و هواپیما به منطقه اعزام کرده و گفته اند که ایران قصد تهدید منافع آمریکا را دارد' هم اظهار کرد: این ها اطلاعات جعلی است، این اطلاعات جعلی است که از سوی برخی در واشنگتن و همچنین در منطقه ما مطرح می شود. آنها این ادعا را مطرح کرده اند و خواسته اند که این روایت جعلی ساخته شود.

تخت روانچی در پاسخ به این سوال که 'آیا ایران یا گروه های نیابتی یا متحدان آن در عراق یا لبنان طرحی برای حمله به منافع یا نیروهای آمریکا داشته اند' گفت: ما روابط بسیار خوبی با عراق داریم و در امور داخلی عراق دخالتی نداریم. عراق یک حکومت مستقل دارد که ما روابط خوبی با این کشور داریم.

مجری برنامه پرسید: پنتاگون به شورای امنیت ملی طرحی ارائه داده است تا در صورت حمله ایران به منافع آمریکا در منطقه خلیج فارس، 120 هزار نیرو اعزام کند. واکنش شما به این مساله چیست؟

سفیر ایران در سازمان ملل متحد پاسخ داد: این یک جنگ روانی است. به نفع ما نیست که بخواهیم در همسایگی خود درگیری ایجاد کنیم چرا که هیچ کسی از این درگیری به خصوص برخی از آنهایی که در واشنگتن هستند و برخی در منطقه ما، سود نمی برند.

تخت روانچی به این سوال که ' ترامپ گفته اگر ایران کاری انجام دهد، اشتباه کرده است. به نظرت منظورش چه بوده است' اینگونه جواب داد: من نمی دانم، باید از خودش بپرسید. ایران روابط بسیار عالی با همسایگان دارد.

وی تصریح کرد: ایران در منطقه خلیج فارس است؛ ما در خلیج مکزیک نیستیم. این سوال را باید از کسانی پرسید که از هزاران مایل به منطقه ما آمده اند. ما در آنجا هستیم و از منافع خود در همسایگی و همچنین ایمنی و امنیت منطقه خلیج فارس محفاظت می کنیم.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در جواب 'چرا تولید آب سنگین و غنی سازی اورانیوم را افزایش داده اید' هم گفت: برجام یا توافق هسته ای نتیجه سال ها مذاکره بین ایران و تعدادی از کشورها بود. وقتی سال گذشته ترامپ تصمیم گرفت که از این توافق خارج شود، شرکای ما در این توافق به ما گفتند که از توافق خارج نشوید؛ ما این کار را کردیم و پیشنهاد آنها را پذیرفتیم.

تخت روانچی ادامه داد: ما یکسال صبر کردیم. خیلی صبور بودیم اما متاسفانه پس از یکسال به این جمع بندی رسیدیم که منافع ایران که اساس این توافق بود، محقق نشده است. از این رو تصمیم گرفتیم که پس از 60 روز، تنها دو تعهد خود را تحت برجام اجرا نکنیم. ما باید ببنیم در 60 روز آینده چه پیش خواهد آمد.

وی هرگونه حرکت به سمت دستیابی به سلاح اتمی را به طور قاطع رد کرد و گفت: این کار، مخالف مذهب ما است. رهبر عالی ما در ممنوعیت این نوع سلاح ها فتوا داده اند. سلاح اتمی در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

**گفت و گو تحت اجبار، ارعاب و تهدید را نمی پذیریم

مجری در ادامه این پرسش و پاسخ پرسید: رئیس جمهوری آمریکا گفته است که از تماس ایران برای گفت وگو استقبال می کند، می دانم که گفته اید آمریکا از توافق هسته ای خارج شده است و چرا باید دوباره با آنها گفت و گو کرد. اما آیا هیچ شرطی برای گفت و گوی ایران با آمریکا وجود دارد؟

سفیر ایران در سازمان ملل متحد اظهار کرد: سیاست فشار حداکثری و پیشنهاد برای گفت و گو با یکدیگر در تناقض است. آنها نمی توانند انتظار داشته باشند که ایران این پیشنهاد را تحت فشار بپذیرد در حالی که این سیاست برای مردم ایران مشکل ایجاد کرده است.

تخت روانچی تصریح کرد: ما نمی توانیم گفت وگویی را بپذیریم که اساس آن اجبار، ارعاب و تهدید باشد./ایرنا