کد خبر: ۲۵۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۹

اختلاف در کاخ سفید/ بررسی طرح اعزام ۱۲۰ هزار نیروی آمریکایی به منطقه برای مقابله با ایران

مشاوران امنیت ملی دولت ترامپ در حالی به طرح اعزام ۱۲۰ هزار نیروی آمریکایی به خاورمیانه برای مقابله با ایران فکر می‌کنند که این عدد چیزی نزدیک به تعداد نیرو‌های آمریکایی در جنگ عراق است.
مشاوران امنیت ملی دولت ترامپ در حالی به طرح اعزام ۱۲۰ هزار نیروی آمریکایی به خاورمیانه برای مقابله با ایران فکر می‌کنند که این عدد چیزی نزدیک به تعداد نیرو‌های آمریکایی در جنگ عراق است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ نیویورک تایمز از نشست مقامات ارشد امنیت ملی ترامپ در پنجشنبه گذشته خبر داده و گفته در این نشست پاتریک شاناهان قائم مقام وزیر دفاع طرح نظامی جدیدی را رو کرده که در آن از اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه برای مقابله با ایران رونمایی شده است.

یکی از مقامات حاضر در این جلسه به نیویورک تایمز گفته این طرح توسط جان بولتون و تندرو‌های دولت ترامپ نوشته شده است. آن‌ها خواستار حمله زمینی به ایران نیستند، چون نیاز به نیرو‌های زیادی دارد.
 
این تحولات نشان دهنده نفوذ بسیار بالای بولتون که یکی از دشمنان درجه یک ایران است بر دولت ترامپ است. او خواستار مقابله جدی با ایران است؛ طرحی که یک دهه پیش توسط بوش رد شده است.

هنوز معلوم نیست آیا ترامپ به دنبال خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه وافغانستان هست یا در نهایت قرار هست نیرو‌های آمریکایی را بار دیگر به خاورمیانه گسیل کند.
 
نیویورک تایمز در گزارش خود تاکید کرده هنوز مشخص هم نیست رییس جمهور درباره جزییات این طرح اظهار نظری کرده یا در جریان آن قرار گرفته یا نه. روز دوشنبه زمانی که از ترامپ درباره طرح تغییر نظام در ایران سوال کردند، او پاسه داد باید ببینیم در مورد ایران چه پیش می‌آید. اگر آن‌ها کاری کنند، اشتباه بسیار بدی مرتکب شده اند.
 
در دولت ترامپ اختلاف نظر بر سر نحوه پاسخ به ایران بسیار شدید است. برخی مقامات ارشد آمریکایی گفته‌اند که این طرح حتی در مراحل ابتدایی نیز نشان می‌دهد چقدر تهدید از جانب ایران جدی شده است. دیگرانی که اصرار به راه حل دیپلماتیک دارند می‌گویند این تاکتیک‌ها برای هشدار دادن و ترساندن ایران است.
 
متحدان اروپایی آمریکا که روز دوشنبه با مایک پمپئو وزیر خارجه دیدار کردند گفته‌اند که نگران تنش‌ها میان واشنگتن و تهران هستند.
 
نیویورک تایمز درباره جزییات نشست اعضای امنیت ملی دولت نوشت: در این جلسه شاناهان و جوزف دانفورد رییس ستاد نیرو‌های مسلح حضور داشته‌اند که از پاسخگویی در این باره به این نشریه خودداری کرده‌اند.
 
تعداد نیرو‌هایی که برای اعزام در نظر گرفته شده بسیار زیاد است. ۱۲۰ هزار نیرو نزدیک به همان تعدادی است که برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ در نظر گرفته شده بود.
 
تحلیل‌های اطلاعاتی آمریکا در ماه آپریل نشان می‌دهد ایارن به دنبال تحریک آمریکا برای ورود به یک جنگ در کوتاه مدت نیست. اما گزارش‌های اطلاعاتی جدید از جمله تصاویر ماهواره‌ای نشانگر آماده باش نیرو‌های ایران برای حمله به نیرو‌های آمریکایی در منطقه است.
 
روز ۵ می‌، جان بولتون با استناد به این اطلاعات از اعزام یک ناوگروه و بمب افکن آمریکایی به خاورمیانه برای مقابله با تهدید بالقوه ایران خبر داد.
 
نیویورک تایمز درگزارش خود تاکید کرده این اولین بار نیست که جان بولتون تصمیم به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران گرفته است. امسال وزارت دفاع و مقامات ارشد آمریکایی گفته‌اند که بولتون همان دستورالعملی را دنبال می‌کند که پنتاگون سال گذشته بعد از حمله به سفارت آمریکا در بغداد داشته است.
 
در آن زمان جیم متیس وزیر وقت دفاع در پاسخ به اصرار‌های بولتون گزینه‌های نظامی از جمله حمله هوایی مرزی به تاسیسات نظانی ایران که بیشتر جنبه سمبلیک داشت را در نظر گرفت. اما متیس و دیگر سران نظامی آمریکا با حمله تقابلی به نیرو‌های ایران در واکنش به حمله بغداد مخالف بودند و آن را غیر موثر می‌دانستند. اما این خبر واکنش‌های زیادی از مقامات دولت پیشین آمریکا را در پی داشته است.
 
کالین کال مقام وزارت خارجه در دولت اوباما درباره طرح نظامی جدید آمریکا علیه ایران در توییتر خود گفته من سیاست‌ها و طرح‌های ایران در پنتاگون بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در اوج نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران را رصد کرده‌ام؛ هیچ احتمالی به جز تغییر نظام و حمله نظامی نیازی به اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به خاومیانه ندارد.