کد خبر: ۲۶۰۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۸

سبک زندگی سالم، راهکار کاهش زوال عقل

سازمان بهداشت جهانی در گزارش اخیر خود دستورالعمل های جدیدی را برای کاهش ریسک زوال عقل توصیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ طبق گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی، سبک زندگی سالم شامل ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و متعادل، اجتناب از استعمال سیگار، پرهیز از مصرف مشروبات الکلی و کنترل وزن، و تمارین شناختی برای افراد مسن و مشارکت اجتماعی به کاهش ریسک زوال عقل کمک می‌کند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی بر کنترل درست شاخص‌های سلامت با افزایش سن نظیر اضافه وزن و چاقی در میانسالی، فشارخون بالا، دیابت، چربی خون، افسردگی و کاهش شنوایی تاکید دارد.

زوال عقل بیماری ناشی از زوال عملکرد شناختی است که بر حافظه، تفکر، جهت یابی، درک مطلب، محاسبات، توانایی یادگیری، و زبان تأثیر می‌گذارد. زوال عقل ناشی از انواع بیماری‌ها و آسیب‌های تأثیرگذار بر مغز نظیر آلزایمر یا سکته مغزی است.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، زوال عقل به سرعت در جمعیت جهان رو به افزایش است. حدود ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به زوال عقل هستند که حدود ۶۰ درصد آنها در کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط زندگی می‌کنند.

پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ جمعیت مبتلا به زوال عقل به ۸۲ میلیون نفر و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۵۲ میلیون نفر برسد.

باوجودیکه افزایش سن فاکتور پرخطر شناخته شده در زوال شناختی است، اما زوال عقل پیامد طبیعی یا غیرقابل اجتناب افزایش سن نیست و با تغییر در سبک زندگی می‌توان از آن پیشگیری کرد./مهر