کد خبر: ۲۶۰۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۶۳

هشدار به دولت ترامپ؛ 10 تفاوت جدی میان جنگ با عراق و جنگ با ایران وجود دارد

بوش در زمان حمله علیه عراق توانست متحدانی اروپایی از جمله بریتانیا و اسپانیا را با خود همراه سازد. با این حال، اکنون هیچ یک از دولت‌های اروپایی حاضر به همراهی ترامپ در جنگ احتمالی علیه ایران نشده است. اروپایی‌ها اقدامات ترامپ را یکجانبه‌گرایانه قلمداد می‌کنند.
بوش در زمان حمله علیه عراق توانست متحدانی اروپایی از جمله بریتانیا و اسپانیا را با خود همراه سازد. با این حال، اکنون هیچ یک از دولت‌های اروپایی حاضر به همراهی ترامپ در جنگ احتمالی علیه ایران نشده است. اروپایی‌ها اقدامات ترامپ را یکجانبه‌گرایانه قلمداد می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نظر می‌رسد هیچ رویداد دیگری قابل مقایسه با تبعات مخرب جنگ امریکا علیه عراق در سال 2003 میلادی نباشد. با این حال، اگر ترامپ گزینه جنگ با ایران را انتخاب کند تبعات منفی در مقیاس گسترده‌تری نسبت به جنگ با عراق خواهند بود.

سایت تحلیلی "کامن دریمز" در گزارش تازه خود ده تفاوت عمده شرایط ایران و عراق و جنگ علیه دو کشور را برشمرده و به دولت ترامپ در مورد تصمیم به جنگ با ایران و عواقب آن هشدار داده است.

این ده مورد به شرح ذیل هستند:

1-عراق مساحت 168.754 مایل مربعی و ایران مساحتی 645.400 مایل مربعی دارند. به عبارت دیکر ایران از لحاظ جغرافیایی 3.77 برابر بزرگتر از عراق است و وسعتی چهار برابر بیش از عراق دارد.

2-جمعیت عراق هنگام حمله آمریکا علیه آن کشور 26 میلیون نفر بود. این در حالیست که جمعیت کنونی ایران 81 میلیون نفر است.

3-ژنرال "اریک شینسکی" در جلسه استماع کنگره پیش از حمله نظامی امریکا علیه عراق شهادت داد که براساس تجربه نظامی ارتش امریکا در بالکان، 800 هزار نیرو برای تامین امنیت در عراق مورد نیاز است. "دونالد رامسفلد" وزیر دفاع امریکا بر 100هزار نیرو اصرار ورزید و معتقد بود که می توان ظرف مدت 6 ماه نیروها را از عراق خارج کرد. "پل برمر" از نزدیک‌ترین افراد به بوش اما بعدا اذعان کرد که امریکا نیروهای کافی در عراق نداشت.

4-از آنجایی که ایران جمعیتی سه برابر بیش از جمعیت عراق دارد محاسبه "شینسکی" درست به نظر می رسد. امریکا نیاز به اعزام 2.4 میلیون نیرو برای اشغال ایران دارد.

5-تعداد کل پرسنل نظامی امریکا در حدود دو میلیون و 150 هزار نفر است که از این میزان حدود یک میلیون و سیصد هزار نیرو فعال و در حال انجام وظیفه و مابقی نیروهای ذخیره هستند.

6- ارتش عراق یک نیروی نظامی متعارف با چار شاخه بود که امریکا توانست با حملات هوایی آن را نابود سازد.

7- ایران اما می‌تواند دستکم 1.5 میلیون نیروی شبه نظامی را در قالب نیروهای بسیج برای جنگ چریکی علیه نیروهای امریکایی سازماندهی کند. آفتاب‌‌نیوز :این علاوه بر بیش از 500 هزار پرسنل فعال نظامی ایران است.

8-عراق سال‌ها توسط یک اقلیت اداره می‌شد که 17 درصد از جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهند. ایران توسط اکثریتی اداره می‌شود که 90 درصد جمعیت از کشور را تشکیل می‌دهند. عراق یک حکومت اقلیت داشت و این به بوش اجازه داد تا با اکثریت شیعه وارد رایزنی و اتحاد شود. در ایران اما اکثریت می‌تواند علیه حمله امریکایی‌ها واکنش متحدی از خود نشان دهند.

9-بوش در زمان حمله علیه عراق توانست متحدانی اروپایی از جمله بریتانیا و اسپانیا را با خود همراه سازد. با این حال، اکنون هیچ یک از دولت‌های اروپایی حاضر به همراهی ترامپ در جنگ احتمالی علیه ایران نشده است. اروپایی‌ها اقدامات ترامپ را یکجانبه‌گرایانه قلمداد می‌کنند.

10-در میان همسایکان عراق، کشورهای ایران، ترکیه و عربستان در برابر سقوط صدام مخالفت شدیدی از خود نسبت به تصمیم بوش نشان ندادند این در حالیست که شیعیان عراقی، بسیاری از سوری‌ها، هزاره‌های افغانستان و 40 میلیون جمعیت پاکستان از ایران حمایت می‌کنند و مخالف جنگ علیه آن کشور هستند.