کد خبر: ۲۶۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۴

مصرف نمک در خراسان شمالی ۳ برابر جهانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سرانه مصرف نمک در این استان سه برابر میانگین جهان یعنی حدود ۱۱ الی ۱۵ گرم است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ علی حق بین بعدازظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی، اظهار کرد: در برخی مناطق روستایی خراسان شمالی میانگین استفاده از نمک به ۳۰ گرم می‌رسد.

حق بین افزود: میانگین مصرف روزانه ۸۰ گرم شکر زنگ خطری برای مبتلا به بیماری‌های چاقی، دیابت و فشار خون است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد افراد در جامعه کم تحرک هستند، تصریح کرد: رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی عامل اصلی مبتلا به بیماری فشار خون است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: علت مبتلا به فشار خون دو عامل اولیه و ثانویه است که در عامل اولیه ۹۵ درصد موارد فشار خون دلیل خاصی ندارد.

حق بین اظهار کرد: بیشتر مردان دچار فشار خون بوده و عوامل ژنتیک، چاقی و دیابت می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به راه اندازی کمپین فشار خون در خراسان شمالی، بیان کرد: این کمپین در دو مرحله اطلاع رسانی و غربالگری از ۲۷ ماه جاری الی ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه خراسان شمالی جز استان‌های پر شیوع فشار خون بالا در کشور است، افزود: رقم ثبت شده فشار خون بالا ۲/۲۰ درصد اعلام شده است.

حق بین ادامه داد: پیش بینی می‌شود در طرح غربالگری کنترل فشار خون ۵۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال شناسایی شوند.

وی با اشاره به سامانه اطلاعاتی سیب عنوان کرد: در این سامانه با وارد کردن کد ملی شخص و اطلاعات فشار خون اندازه‌گیری شده و پیامک‌هایی جهت کنترل فشار خون برای فرد ارسال می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در این طرح تمام ارگان‌ها از جمله هلال احمر، بسیج پزشکی، سپاه همکاری دارند، گفت: ۸۲ مرکز بهداشتی درمانی و بیش از ۳۵ پایگاه موقت در سطح استان در اجرای طرح فشار خون دخیل هستند./مهر