کد خبر: ۲۶۰۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۶

رژیم غذایی گیاهخواری برای کودکان مناسب است؟

آکادمی بلژیک هفته گذشته استفاده از رژیم غذایی وگان را برای کودکان، نوجوانان، خانم‌های باردار و مادران شیرده ممنوع اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ حدود سه درصد کودکان بلژیکی نوعی از رژیم وگان که جدا از گوشت، تخم مرغ، لبنیات وسایر فرآورده‌های حیوانی است استفاده می‌کند که این رژیم غذایی محدودکننده است و کمبود‌های غذایی را به دنبال خواهد داشت.

نماینده سازمان حقوق بشر ملی این کشور بر ضرورت مراقبت‌های بهداشتی نسبت به اطفال تاکید کرد.

یکی از پزشکان اطفال بیمارستان‌های بلژیک مطالعه‌ای را روی معضلات گیاهخواری برای کودکان و مادران باردار مورد بررسی قرار داد و یکی از مشکلات بالقوه بهداشتی ناشی از رژیم غذایی گیاهی را فقدان پروتئین‌های ضروری و اسید‌های چرب برای مغز در حال رشد اعلام کرد، همچنین ویتامین‌ها شامل مواد مغذی ضروری همچون ویتامین D، B۱۲، کلسیم و مواد مغذی در این رژیم غذایی وجود ندارد.

یکی دیگر از دانشمندان و پژوهشگرانی که روی موضوع رژیم غذایی گیاهی در کودکان کار می‌کند دریافت که کاهش وزن، کمبود‌های غذایی احتمالی و کم خونی از جمله ناهنجاری‌هایی است که کودکان با رژیم غذایی گیاهخواری به آن دچار می‌شوند که والدین برای کمک به فرزندان گیاهخوارشان باید مکمل‌های غذایی و پیگیری‌های پزشکی را جدی بگیرند.

انجمن تغذیه بریتانیا اعلام کرد که رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری می‌تواند به زندگی سالم در هر سنی کمک کند به گفته این انجمن غیرانتفاعی حدود ۶۰۰ هزار نفر گیاهخوار وجود دارد که این آمار بر اساس جمعیت سال ۲۰۱۸ است.

طبق گفته آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا، رژیم غذایی گیاهی مناسب شامل گیاهان دارویی و مواد غذایی سالم برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها مناسب است، این رژیم غذایی برای هر سنی در چرخه زندگی افراد مناسب خواهد بود و حتی خانم‌های باردار، کودکان، افراد مسن، ورزشکار و مادران شیرده می‌توانند از این رژیم استفاده کنند.

گیاهخواران به جز گروهی که در بالا به آن اشاره شد در معرض بیماری‌هایی، چون بیماری قلبی، دیابت نوع دوم، سرطان و چاقی قرار می‌گیرند.

در سال ۱۹۴۴ گروه کوچکی از گیاهخواران واژه‌ای به نام وگان را ابداع کردند و مطالعات اخیر تاثیر رژیم‌های غذایی جهانی متفاوت را مورد بررسی قرار می‌دهد که البته طبق بررسی‌ها ۸/۱ دهم مرگ و میر‌ها تا سال ۲۰۵۰ با رژیم غذایی صحیح گیاهخواری کاهش می‌یابد./بهداشت نیوز