کد خبر: ۲۶۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۳۶

هشدار؛ با لامپ‌های ال.ای.دی خداحافظی کنید!

از ورود لامپ‌های ال‌ای‌دی به بازار زمان زیادی نمی‌گذرد. لامپ‌هایی که میزان مصرف انرژی بسیار پایینی دارند اما در مقابل نور قابل توجهی از آن‌ها ساطع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به صرفه بودن و درعین حال عمر بالا و کم بودن آلودگی‌های زیست‌محیطی، این نسل از لامپ‌ها را به محصولاتی جذاب تبدیل کرده است اما مطالعات نشان می‌دهد گروهی از لامپ‌های ال‌ای‌دی که نور سرد یا طیف آبی زیادی دارند، برای سلامت چشم‌ها و ساعت فیزیولوژیک بدن ما مضر و لازم است در استفاده از آن‌ها تجدیدنظر کنیم.

این موضوع در آخرین گزارش آژانس سلامت و ایمنی غذا و محیط زندگی و کار فرانسه اعلام شده است. این آژانس اعلام کرده با توجه به میزان بالای نور آبی دراین نوع لامپ‌ها و نور شدیدی که تولید می‌کند، وقتی افراد برای زمانی طولانی (بیش از چند هفته) به صورت مستمر و برای ساعات طولانی در معرض نور آن قرار بگیرند، دچار مشکلاتی می شوند. از جمله :
اختلال در برنامه خواب یکی از اولین عوارض شناخته شده لامپ‌هایی با نور سرد، اختلال در برنامه خواب افراد است. ساعت فیزیولوژیک بدن و برنامه خواب ما بستگی شدیدی به نور محیط دارد. نور آبی در این بین نقش ویژه‌ای برعهده دارد چرا که می تواندروی ترشح هورمون ملاتونین دربدن ما تاثیربیشتری بگذارد.

بدن ما به صورت معمول درطول روز میزان کمی از این هورمون را ترشح می‌کند اما با کاهش نورمحیط و نزدیک شدن شب، این میزان افزایش می یابد. زمانی که ما در معرض نور طیف آبی هستیم، ترشح این هورمون می‌تواند کاهش پیدا کند و در نتیجه آن برنامه خواب ما مختل شود یا کیفیت خواب ما کاهش یابد. بر همین مبنا نیز متخصصان توصیه می‌کنند بهتر است با نزدیک شدن به زمان خواب از منابع نوری که چنین طیفی دارند دوری کنیم؛ کمتر از گوشی تلفن و تبلت استفاده کنیم یا اگر ناچار به استفاده از آن‌ها هستیم، به کمک تنظیمات گوشی، نور آبی را فیلتر کنیم. اما درکنار این وسایل، این روزها لامپ‌های ال‌ای‌دی با نور سرد هم درمحیط اطراف ما وجود دارند که می‌توانند در این خصوص برای ما ایجاد مشکل کنند. البته عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض نور این لامپ‌ها محدود به این مورد نیست و عارضه جدی دیگری سلامت ما را تهدید می‌کند.

افزایش احتمال آسیب‌های چشمی
یکی از شایع‌ترین دلایل نابینایی درسنین بالا، تباهی لکه زرد در شبکیه چشم است. در این اختلال، بخش حساس شبکیه چشم آرام آرام تار می شود و بینایی فرد کاهش می‌یابد. درموارد شدید البته این کاهش دید، می‌تواند به از دست دادن بینایی منجر شود. طبق آخرین گزارش آژانس ایمنی و سلامت فرانسه، بودن در معرض نور شدید آبی‌رنگ لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌تواند احتمال بروز این عارضه را در افراد افزایش دهد. از آنجا که درمان قطعی برای این مشکل وجود ندارد، پیشگیری در این خصوص اهمیت دوچندانی دارد.

شاید با خواندن این مطالب نگران شوید و با خود فکر کنید در شرایطی که نه فقط در خانه‌ها که در محیط‌های شهری نیز از این لامپ‌ها به شکلی گسترده استفاده می‌شود، برای مقابله با این عوارض چه کارمی‌توانید انجام دهید.

راه چاره چیست؟
- بیش ازهرچیز توجه داشته باشید که این لامپ‌ها درکنارعوارض احتمالی، فوایدی هم برای محیط زیست دارند، پس کنار گذاشتن کلی آن‌ها منطقی نیست. اما با توجه به چند نکته می‌توانیم میزان عوارض استفاده از این لامپ‌ها را کاهش دهیم.

- این لامپ‌ها انواع مختلفی دارند، تلاش کنید از طیف نور گرم آن‌ها یا آن چه به عنوان آفتابی شناخته می‌شود، استفاده کنید. هر چه نور زرد این لامپ‌ها بیشتر باشد، عوارض شناخته شده مرتبط با آن‌ها کمتر است.

- در فضای استراحت خود و به ویژه اتاق خواب از نورهای سرد استفاده نکنید، چرا که می‌تواند تنظیم خواب بدن شما را مختل کند.

-اگر کودک و نوجوانی در خانه دارید، بهتر است در استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی با نورسرد دقت بیشتری به خرج دهید چرا که ساختار چشم آن‌ها توانایی کمتری درفیلتر کردن نورهای طیف آبی دارد.به نور این لامپ‌ها، به ویژه از فاصله نزدیک، خیره نشوید و مراقب باشید تا کودکان نیز چنین کاری را انجام ندهند.

-تولیدکنندگان نیز چه در زمینه نسبت طیف آبی در نوراین لامپ‌ها و چه در خصوص شدت نور این محصولات، باید تغییراتی در محصولات خود بدهند تا بتوانند عوارض آن‌ها را کاهش دهند.

در فضای استراحت خود و به ویژه اتاق خواب از نورهای سرد استفاده نکنید، چرا که می‌تواند تنظیم خواب بدن شما را مختل کند./خراسان