کد خبر: ۲۶۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۱۵

ظریف: چرا باید به تماس پمپئو پاسخ بدهم؟

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به خبرگزاری رویترز درباره احتمال برقراری تماس تلفنی بین او و همتای آمریکایی، تاکید کرد که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به خبرگزاری رویترز درباره احتمال برقراری تماس تلفنی بین او و همتای آمریکایی، تاکید کرد که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفت با وضعیتی که دولت کنونی آمریکا ایجاد کرده، دیگر نمی‌توان اتفاقی مانند بازداشت ۱۰ ملوان آمریکایی توسط ایران در آب‌های سرزمینی (سال ۲۰۱۶) را در صورت رخ‌دادن مجدد، به سادگی و سریعا حل کرد.

ظریف در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اکنون امکان حل سریع بحران‌های احتمالی بین ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: «خیر، چگونه می‌توان از آنها جلوگیری کرد؟»

وی همچنین درباره احتمال برقراری تماس تلفنی با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا افزود: «پامپئو هر زمانی که درباره ایران صحبت می‌کند، به من توهین می‌کند. چرا باید حتی به تماس او پاسخ بدهم؟»

درپی همین مسئله، بسیاری از مقامات کنونی و پیشین دولت آمریکا، دیپلمات‌های خارجی، قانونگذاران آمریکایی و تحلیلگران سیاست خارجی معتقدند که این عداوت دوجانبه بین وزرای خارجه ایران و آمریکا و نبود کانالی برای تماس مستقیم، احتمال وقوع درگیری نظامی را در زمان سوءتفاهم‌ها یا اتفاقات تصادفی افزایش می‌دهد.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما بدون پاسخ دادن درباره اینکه دولت ترامپ چگونه در زمان وقوع بحرانی مشابه سال ۲۰۱۶ می‌خواهد با ایران ارتباط برقرار کند، فقط به این توضیح بسنده کرد: «وقتی زمان صحبت فرا برسد، مطمئن هستیم که همه ابزارها را در اختیار داریم».

پامپئو اما طی نشست مطبوعاتی که با خبرنگاران داشت، نگرانی‌ها درباره توانایی واشنگتن برای ارتباط با تهران را رد کرد: «راه‌های بسیاری وجود دارد که بتوانیم از طریق آن ارتباط برقرار کنیم. عمان، سوئیس و عراق کشورهایی هستند که با هر دو طرف روابط خوبی دارند و می‌توانند پیام‌ها را منتقل کنند».

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

حدود یک سال پیش (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) بود که دولت آمریکا به دستور ترامپ، به بهانه‌های واهی و ادعاهای تکراری از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است./فارس