کد خبر: ۲۶۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۹

ترامپ فروش سلاح به سعودی‌ها را تسریع کرد

دولت آمریکا رسماً اعلام کرد قصد دارد بدون مجوز کنگره فروش سلاح به سعودی‌ها را تسریع کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا رسماً اعلام کرد قصد دارد بدون مجوز کنگره، فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را تسریع کند.

پیش از این روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود دولت آمریکا قصد دارد از حفره‌های قانونی استفاده کرده و اجازه تسریع روند فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را صادر کنند.

طبق گزارش این روزنامه، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و برخی از دستیاران او در تلاشند دولت را راضی کنند با اعلام «وضعیت اضطراری»، دستور تحویل ۷ میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را صادر کند.

گزارش‌ها حاکی است رئیس‌جمهور آمریکا در صورت اعلام وضعیت اضطرار ملی می‌تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد.

ترامپ بارها از معامله فروش تسلیحات به عربستان سعودی حمایت کرده است. او روز ۲۸ فروردین‌ماه مصوبه‌ای از کنگره آمریکا که خواستار قطع حمایت نظامی این کشور از ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنگ علیه یمن بود را وتو کرد.

سناتور «مارکو روبیو»، نماینده ایالت فلوریدا گفته دور زدن کنگره برای فروش سلاح در خاورمیانه «اشتباهی بزرگ» است.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت» آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت آمریکا در صدد است به بهانه تنش‌های اخیر با ایران در منطقه بدون مجوز کنگره به عربستان سعودی بمب و سلاح بفروشد.

غیر از مورفی، برخی از دستیاران نماینده‌های کنگره آمریکا معتقدند که ترامپ احتمالاً قصد دارد تشدید تنش‌های اخیر با ایران را بهانه‌ای برای عرضه تسلیحات و تجهیزات نظامی بیشتر به عربستان سعودی که یکی از شرکای مهم آمریکا محسوب می‌شود، قرار دهد./فارس