کد خبر: ۲۶۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۸۱

خدمات مدارس غیرانتفاعی لاکچری در تهران: آموزش موسیقی، زبان دوم خارجی، یک ورزش تخصصی، شنا، یوگا، زومبا، آموزش کامپیوتر / یک دانش‌آموز: برای اردوی سوئد ۳۰ میلیون و برای پاریس هم ۵۰ میلیون داده‌ایم

یکی از مدارس لاکچری در غرب شهر واقع شده است. مجتمع بزرگ آموزشی که از مهد کودک تا دبیرستان دانش‌آموز دارد. شهریه‌ای که این مدرسه می‌گیرد در مقطع ابتدایی ۱۵ میلیون تومان، متوسطه اول ۱۹ میلیون تومان و متوسطه دوم ۲۳ میلیون تومان است. این مدرسه لیستی از برنامه‌های مختلف را به خانواده ارائه می‌دهد که دانش‌آموزان باید آن را یاد بگیرند. دانش‌آموزان در این مدرسه باید یک موسیقی را به صورت تخصصی آموزش ببینند. زبان دوم خارجی، یک ورزش تخصصی، شنا، یوگا، زومبا، آموزش کامپیوتر را آموزش می‌بینند.

یکی از مدارس لاکچری در غرب شهر واقع شده است. مجتمع بزرگ آموزشی که از مهد کودک تا دبیرستان دانش‌آموز دارد. شهریه‌ای که این مدرسه می‌گیرد در مقطع ابتدایی ۱۵ میلیون تومان، متوسطه اول ۱۹ میلیون تومان و متوسطه دوم ۲۳ میلیون تومان است. این مدرسه لیستی از برنامه‌های مختلف را به خانواده ارائه می‌دهد که دانش‌آموزان باید آن را یاد بگیرند. دانش‌آموزان در این مدرسه باید یک موسیقی را به صورت تخصصی آموزش ببینند. زبان دوم خارجی، یک ورزش تخصصی، شنا، یوگا، زومبا، آموزش کامپیوتر را آموزش می‌بینند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ هفته گذشته بود که رئیس سازمان مدارس غیردولتی شهریه مدارس غیرانتفاعی را اعلام کرد. بر اساس گفته‌های مجتبی زینی‌وند حداکثر شهریه برای مدارس ابتدایی شهر تهران ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، دبیرستان‌های دوره اول متوسطه حداکثر ۱۱ میلیون تومان و برای دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه به غیر از پایه دوازدهم حداکثر ۱۵ میلیون تومان دانست.

«ایران» در ادامه نوشت: بر اساس الگوی مصوب وزارت آموزش و پرورش این شهریه شامل سرویس، غذا و لباس دانش‌آموزان نمی‌شود. همین افزایش البته صدای خیلی از خانواده‌ها را درآورده است. چرا که بسیاری از آنها بر این باورند با برنامه‌های جانبی مدارس ۳ تا ۴ میلیون تومان به شهریه مصوب آموزش و پرورش اضافه خواهد شد و آنها دیگر به خاطر شرایط اقتصادی توان پرداخت این شهریه را ندارند. البته این مشکل خانواده‌هایی است که وضع مالی آنچنان خوبی ندارند، برای برخی از اولیای دانش‌آموزان فرقی ندارد که این ارقام چقدر بالا و پایین شود. آنها فقط می‌خواهند که دانش‌آموزشان از خدمات مدارس غیر دولتی درجه یک بهره ببرند. آنهایی هم که ندارند، می‌روند و می‌گردند تا مدرسه دولتی یا هیأت امنایی مناسب برای فرزند خود پیدا کنند. اگر هم مدرسه‌ای دولتی باب میل‌شان نباشد، ترجیح می‌دهند مدرسه غیردولتی درجه دو یا سه‌ای را که با جیب و درآمدشان هماهنگ است پیدا کنند. آنطور که خبرنگار ما در بررسی‌های خود متوجه می‌شود مدارس غیرانتفاعی بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند به درجه یک، دو و سه تقسیم می‌شوند که بر اساس همین تقسیم بندی شهریه مدارس هم متفاوت است.

از اردوی شیراز تا اردوی فرانسه

مدرسه درجه یک: مدارس خاص نام اصلی آنهاست. مدارسی که با قدرت و ثروت تأسیس شده‌اند. مدارسی که ورود به آنها برای هر دانش‌آموزی دست یافتنی نیست و حتی آموزش‌وپرورش نیز برای نظارت بر فعالیت آنها قدرت چندانی ندارد. یکی از این مدارس در غرب شهر واقع شده است. مجتمع بزرگ آموزشی که از مهد کودک تا دبیرستان دانش‌آموز دارد. شهریه‌ای که این مدرسه می‌گیرد در مقطع ابتدایی ۱۵ میلیون تومان، متوسطه اول ۱۹ میلیون تومان و متوسطه دوم ۲۳ میلیون تومان است. این مدرسه لیستی از برنامه‌های مختلف را به خانواده ارائه می‌دهد که دانش‌آموزان باید آن را یاد بگیرند. دانش‌آموزان در این مدرسه باید یک موسیقی را به صورت تخصصی آموزش ببینند. زبان دوم خارجی، یک ورزش تخصصی، شنا، یوگا، زومبا، آموزش کامپیوتر را آموزش می‌بینند.

این مدارس اردوی داخلی و خارجی دارند و برای کنکوری‌ها کلاس‌های خاص برگزار می‌کنند. البته خانواده‌هایی که می‌خواهند مهاجرت کنند، می‌توانند فرزندانشان را در کلاس‌های بین‌المللی این مدرسه ثبت نام کنند و دانش‌آموزان سر کلاس زبان انگلیسی آموزش می‌بینند. تعدادی از مدارس سرشناس شهر تهران هستند که مدل آموزش‌شان این چنین است. این مدارس خاص را می‌توان در مناطق یک تا سه پایتخت جست‌وجو کرد؛ مدارسی که مشتریانشان نیز خاص هستند.

بر اساس پرس و جوهای خبرنگار ما، والدینی که فرزندان‌شان را در این مدارس ثبت‌نام کرده‌اند مشکلی برای پرداخت شهریه ندارند. بر اساس گفته‌های برخی از اولیا همه دانش‌آموزان برای نشستن پشت میز و نیمکت این مدرسه آزمون سختی را می‌دهند. اگر در این آزمون قبول شوند تازه اجازه ورود به مدرسه را پیدا می‌کنند. این موضوع را والدین برخی از دانش‌آموزان می‌گویند. مادر یکی از دانش‌آموزان پایه یازدهم درباره نحوه ثبت نام دخترش در این مدرسه می‌گوید: «ابتدا کارنامه بچه را دیدند و بعد گفتند باید در آزمون شرکت کند. در آخر هم پدر و مادر را خواستند و از هزینه‌هایی که در طول سال باید پرداخت شود صحبت کردند. ما برای پایه یازدهم ۲۲ میلیون تومان پرداخت کردیم اما با برنامه فوق برنامه‌ای که برخی‌هایش هم اجباری بود در نهایت هزینه سال تحصیلی دخترم ۳۵ میلیون تومان شد. البته اردوهای خارجی و داخلی هم دارند مثلاً دخترم اردوی فرانسه را شرکت کرد و ما در حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه سفر فرانسه را دادیم. البته امسال سفر شیراز هم داشتند که حدود ۵ میلیون تومان هزینه کردم.»

چند نفر از دانش‌آموزانی که در این مدرسه درس می‌خوانند هم می‌گویند: «این مدرسه آموزش‌های خاصی ندارد فقط اردوهای داخلی و خارجی خوبی دارد.»

یکی از همین دانش‌آموزانی که در اردوها شرکت کرده است می‌گوید: «ما عاشق اردوهای خارج از کشورش هستیم. خودم سوئد و فرانسه را رفتم. برای سوئد ۳۰ میلیون و برای پاریس هم ۵۰ میلیون داده‌ایم و در آنجا از دانشگاه‌ها، چند مدرسه و مراکز تفریحی دیدن کردیم.»

از کلاس چرتکه تا روباتیک

مدرسه درجه دو: خبرنگار ما در پیگیری‌هایش به این نتیجه رسید که تعداد مدارس درجه دو غیر دولتی بیشتر از درجه یک‌ها است. این مدارس کمی بیشتر از نرخ مصوب آموزش و پرورش شهریه دریافت می‌کنند. پس از پی بردن از شهریه‌های متفاوت مدارس غیردولتی که مثل مدارس سرشناس شهر نیستند به چند مدرسه در شرق تهران سر زدم. شهریه این مدارس در مقطع ابتدایی ۱۱ میلیون، متوسطه اول ۱۵ میلیون و متوسطه دوم ۱۸ میلیون تومان می‌رسد. البته این میزان هزینه بدون کلاس‌های فوق برنامه است.

اکثر این مدارس کلاس زبان، استخر، بازی و تفریح، چرتکه، روباتیک و شعر و شاعری را دارند. با اینکه هنوز ثبت نام دانش‌آموزان به‌طور جدی شروع نشده است، اما برخی از خانواده‌ها از افزایش قیمت‌ها گفتند. مادر یکی از دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی که دخترش به مدرسه‌ای در شرق تهران می‌رود دراین باره می‌گوید: «این مدرسه تقریباً در منطقه شرق بسیار سرشناس است و برای همین مجبوریم هر هزینه‌ای که می‌گویند را پرداخت کنیم. امسال مدیر مدرسه اعلام کرد که برای پایه سوم ابتدایی حدود ۱۱ میلیون تومان شهریه می‌گیریم. که با کلاس فوق برنامه و زبان انگلیسی و سرویس فکر می‌کنم ۱۵ میلیون تومان باید هزینه کنم.»

البته آنطور که مادر این دانش‌آموز می‌گوید میزان شهریه در هر پایه متفاوت است: «دانش‌آموزان کلاس چهارم حدود ۱۲ میلیون تومان شهریه می‌دهند و بستگی دارد در کدام پایه باشند.»

او البته می‌گوید: «مدیر مدرسه قرارداد مصوبه آموزش و پرورش را به خانواده‌ها برای امضا می‌دهد اما آنها می‌دانند که باید بیشتر از مصوبه آموزش و پرورش پرداخت کنند.»

مدارس درجه سه: مدارس دیگری هم هستند که مانند مدارس قبل نیستند. آنها شهریه مصوب آموزش و پرورش را می‌گیرند والبته تخفیف هم می‌دهند. ماجرای این مدرسه روایت مادری است که برای ثبت‌نام فرزندش در پایه متوسطه به چندین مدرسه غیردولتی در منطقه ۱۱ سر زده است و در نهایت مدرسه‌ای با تخفیف ویژه انتخاب کرده است. این مادر که فرزندش پشت کنکوری است می‌گوید: «امسال پسرم کنکور دارد و مجبورم مدرسه‌ای ثبت نامش کنم که کلاس‌هایی برای کنکور داشته باشد. در این منطقه مدرسه غیردولتی زیاد است اما هزینه‌هایشان با آنچه مصوب آموزش و پرورش است متفاوت است. با این همه بررسی مدرسه‌ای را پیدا کردم که ۱۳ میلیون می‌گیرد. می‌توانم در طول سال این مبلغ را پرداخت کنم.»

استقرار تیم‌های نظارتی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از استقرار تیم‌های نظارتی مشترک با ادارات آموزش و پرورش در مناطق یک تا شش تهران خبر می‌دهد. مجتبی زینی وند درباره نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر تیم‌های نظارتی مشترک میان سازمان مدارس غیر دولتی و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ویژه در مناطق یک تا شش مستقر است. در مناطق هفت تا ۱۲ نیز در روزهایی ناظران حضور پیدا می‌کنند.

وی درباره شهریه مدارس غیردولتی نیز عنوان می‌کند: این شهریه از راه‌های مختلفی چون پورتال و منوی میز الکترونیکی، اپلیکیشن استعلام میزان شهریه در تلفن همراه، نصب پوستر در مدرسه، لینک سامانه سناد و سامانه مشارکت‌ها قابل اطلاع و استعلام است. مدارسی که شهریه اضافی بگیرند باید به خانواده‌ها برگردانند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به قرارداد شهریه می‌افزاید: سند دو برگی قرارداد تهیه می‌شود که یک نسخه در اختیار خانواده قرار می‌گیرد و یک نسخه در اختیار مدرسه است.