کد خبر: ۲۶۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۰

۱۸ سیاره مشابه زمین کشف شد

محققان با بررسی اطلاعات تلسکوپ فضایی کپلر ۱۸ سیاره مشابه زمین را در خارج از منظومه شمسی رصد کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ تلسکوپ فضایی کپلر مدتی است که خاموش شده اما این بدان معنا نیست که انبوه اطلاعات جمع آوری شده نیز غیر قابل بررسی است.

اکنون تحقیق جدید دانشمندان مؤسسه «مکس پلانک»، دانشگاه جورج آگوست و رصد خانه «Sonneberg » از اطلاعات این تلسکوپ حاکی از وجود ۱۸ سیاره مشابه زمین و خارج از منظومه شمسی است که تابه حال رصد نشده بوده‌اند. محققان پس از تحلیل دقیق اطلاعات کپلر به وسیله روشی جدید، این سیارات را کشف کرده‌اند که دور ستاره‌هایی دور دست مدار می‌زنند.

«رنه هلر» مؤلف ارشد این تحقیق می‌گوید: الگوریتم‌های تحقیقاتی استاندارد از کاهش درخشش ستاره‌ها برای رصد سیارات استفاده می‌کنند. اما در واقع لبه‌های یک دیسک ستاره‌ای اندکی تاریک‌تر از مرکز آن است. هنگامیکه سیاره‌ای از جلوی ستاره می‌گذرد، نور کمتری را مسدود می‌کند. حداکثر میزان کاهش نور ستاره نیز در مرکز مسیر گذر سیارات و قبل از آن اتفاق می‌افتد که ستاره به تدریج روشن‌تر شود.

به هرحال هرچند کشف ۱۸ سیاره خارج از منظومه شمسی جدید، بسیار جالب است اما تقریباً هیچکدام از آنها قابل سکونت نیستند. در حقیقت ۱۷ سیاره از موارد تازه کشف شده بسیار داغ‌تر از آن هستند که آب مایع در سطح آنها وجود داشته باشد.

اما یکی از سیارات تازه کشف شده، سیاره‌ای منزوی به نام EPIC ۲۰۱۲۳۸۱۱۰.۰۲ بسیار بزرگ‌تر از زمین است اما می‌توان آن را یک سیاره مشابه زمین به حساب آورد. این سیاره در فاصله‌ای مناسب نسبت به ستاره میزبان خود قرار دارد و احتمالاً در سطح آن آب مایع وجود داشته باشد.

این تحقیق در نشریه Astronomy & Astrophysics منتشر شده است./مهر