کد خبر: ۲۶۱۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۷

ابداع روش جدید کاهش گاز دی اکسید کربن

گروهی از محققان دانمارکی به روش جدیدی برای کاهش انتشار گاز دی اکسیدکربن دست یافته اند که مبتنی بر ارتقای عملکرد دستگاه های اصلاح کننده الکتریکی گاز متان است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ تولید هیدروژن یکی از کسب و کارهای بزرگ جهان امروز است. به طور متوسط هر سال 60 میلیون تن هیدروژن تولید می شود که کاربرد اصلی آن تولید متانول و آمونیاک برای به دست آوردن کود است.

دستگاه های اصلاح کننده الکتریکی گاز متان عامل تولید 3 درصد از کل گاز دی اکسیدکربن در جهان هستند. این وسیله برای استخراج هیدروژن از متان مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از اصلی ترین عوامل تصاعد دی اکسید کربن در جو زمین است.

دستگاه های یادشده در ساختمان هایی بزرگ و شش طبقه جای می گیرند که در انها گاز طبیعی با استفاده از گرمای متان و آب تحت فشار سوزانده می شود و در نهایت syngas که مخلوطی از منوکسید کربن و هیدروژن است، شکل می گیرد. از این فعالیت دی اکسید کربن هم به دست می آید و محققان دانمارکی برای اولین بار دستگاه های اصلاح کننده الکتریکی گاز متانی ساخته اند که از جریان برق به جای گاز طبیعی برای گرم کردن متان و آب بهره می گیرد.

در نتیجه میزان انتشار گاز دی اکسیدکربن و هزینه های تولید هیدروژن به میزان چشمگیری کاهش می یابد. این دستگاه جدید از نظر ابعاد و هزینه تولید نیز مقرون به صرفه تر بوده و برای تامین برق آن نیز می توان از انرژی های تجدیدپذیر بهره گرفت. پیش بینی می شود با تکمیل این دستگاه ها بتوان میزان دی اکسیدکربن متصاعدشده در جو کره زمین را تا یک درصد کاهش داد./فارس