کد خبر: ۲۶۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۰

چند توصیه برای روزه‌داری مبتلایان به ریفلاکس معده

ریفلاکس معده، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی است که هر فرد ممکن است آن را به صورت‌ مشکل بلع غذا در گلو، شوری و تلخی آب دهان تجربه کرده باشد اما همین عارضه درصورت نداشتن پیشگیری و درمان، به سرطان مری منجر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ برای خیلی از ما این سوال پیش می‌آید که آیا با معده‌درد می‌شود روزه گرفت؟ با ترش‌کردن معده و ماندن غذا سر دل یا سفتی شکم و ده‌ها مشکل دیگر مربوط به گوارش چه باید کرد؟ گفته می‌شود در برخی موارد با رعایت برخی اصول، روزه برای بیماران مبتلا به التهابی روده، ریفلاکس معده و مری می‌تواند جنبه درمانی داشته باشد. در این‌جا چند توصیه به افرادی که با این مشکلات مواجه‌اند، آمده است:
همراه با غذا، آب نخورید.
بلافاصله پس از خوردن غذا، دراز نکشید.
پرخوری نکنید: در وعده افطار و سحر پرخوری نکنید. زمانی‌ که شکم پر باشد، احساس سنگینی هم بیشتر می‌شود و ریفلاکس هم شدیدتر می‌شود.

افرادی که مبتلا به بیماری‌های التهابی روده مثل کولیت و کرون هستند، درصورتی که داروهای خود را هنگام سحر و افطار مصرف کنند، می‌توانند روزه بگیرند و با توجه به منشأ عصبی این بیماری‌ها علایم آن با روزه‌داری بهتر هم می‌شود.

در فاصله افطار تا سحر، از میوه و سبزیجات استفاده کنید.

افرادی که مبتلا به زخم‌های فعال در معده یا اثنی‌عشر هستند، درصورتی که ساعت‌های زیاد گرسنگی را تحمل کنند، احتمال این‌که دچار خونریزی شوند، زیاد است.

از خوردن غذاهای پرکالری و غذاهایی که رب یا کشک دارند و سرخ شده‌اند، پرهیز کنید.
بیشتر از غذاهای ساده استفاده کنید.

یکباره حجم زیادی از غذاها را به معده‌تان وارد نکنید.
ابتدا افطار سبک بخورید و بعد از دو یا سه‌ساعت دوباره غذا مصرف کنید.
مواد غذایی که شور و چرب هستند را نخورید.
بیشتر از مواد غذایی ساده مثل کته یا فرنی استفاده کنید و کمتر سراغ غذاهای سرخ‌کرده مثل شامی یا کوکوها بروید.

کشک بادمجان،‌ آش رشته و فسنجان هم برای شما چندان مناسب نیست. این غذاها مدت زیادی در دستگاه گوارش شما باقی می‌ماند و معده برخی از افراد را با مشکل مواجه می‌کند.
افرادی که به ریفلاکس معده دچار هستند، اگر در غذا خوردن خود نظم داشته باشند و در زمان مصرف غذا، حجم غذای خود را کنترل کنند، در ماه رمضان، در زمینه ریفلاکس معده خود بهبود خواهند داشت.

افراد باید مصرف آب و چای و آبمیوه‌ها را در فاصله افطار تا زمان خواب درنظر بگیرند و در وعده سحر مصرف چای و آبمیوه‌های مدر که باعث دفع سریع آب بدن شده و در بدن باقی نمی‌مانند را کنار بگذارند؛ چراکه تشنگی در طی روز آنها را دچار سردرد، اختلالاتی مثل تاری دید و خلق‌وخوی بد می‌کند.

حجم مصرفی غذا‌ها در وعده افطار و شام باید حتی‌الامکان کم باشد و از خوردن غذا‌های چرب، شیرین، سرخ‌کرده، پُر پروتیین خودداری شود؛ چراکه برخی به علت پرخوری در دو وعده افطار و شام ترجیح می‌دهند در وعده سحر چیزی مصرف نکنند.

چای یکی از عوامل تشدیدکننده ریفلاکس معده است که متاسفانه مصرف آن در بین ایرانی‌ها زیاد است. بنابراین بهتر است مصرف آن را کنترل کرد./روزنامه شهروند