کد خبر: ۲۶۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۱۲

۱۰ بیماری که می‌توانند کمتر از ۲۴ ساعت موجب مرگ شوند

 وقتی حرف از بیماری می‌شود تمامی حواس‌ها به این سمت می‌رود که آیا این مریضی کشنده است یا نه؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ همیشه حمله قلبی و سکته مغزی می‌تواند منجر به مرگ شود. گاهی به کما رفتن هم می‌تواند علت مرگ باشد. آنچه که در این گزارش می‌خواهیم مورد بررسی قرار دهیم این است که بیماری‌هایی است که در عرض ۲۴ ساعت به مرگ ختم می‌شوند. بعضی از بیماری‌ها و عفونت‌ها این توانایی را دارند.

"رابرت سیترنبرگ" رئیس مرکز کنترل بیماری‌های عفونی می‌گوید:" عفونت‌هایی که به سرعت منجر به مرگ شوند انگشت شمار هستند و می‌توان گفت که نادرند. اما اگر فردی به آن‌ها مبتلا شود و یا در معرض آن‌ها قرار گیرند ۲۴ ساعت زمان کافی است که موجب مرگ شوند. "

سکته مغزی:
سکته مغزی پنجمین عامل مرگ در آمریکا شناخته شده است. در هر ۴ دقیقه یک نفر سکته می‌کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خونی رگ‌های منتهی شده به مغز را مسدود کنند. اگر به کسی که سکته مغزی کرده سریعا دراو‌های ضد انعقاد خون بدهند از مرگ نجات پیدا می‌کند در غیر این صورت ظرف سه ساعت بیمار می‌میرد.

مالاریا:
این پشه در قسمت‌هایی از جهان مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا دیده می‌شود. مالاریا به سرعت می‌تواند باعث مرگ انسان شود. به این صورت که اگر کسی را نیش بزند گلبول‌های قرمز که نقش کلیدی در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن را دارند از بین می‌روند و در نتیجه باعث مرگ می‌شود.

دنگ (dengue)
دنگ یک بیماری ویروسی گرمسیری است که عامل انتقال آن به بدن انسان پشه است و موجب تب ناگهانی و درد شدید در مفاصل می‌شود. درواقع علایمی شبیه به آنفولانزا دارد و نیمی از مردم جهان را تهدید می‌کند. این بیاری نوع خفیف و نوع شدید دارد که دنگ حادبه "دنگ سیاه" مشهور است.

با درد شکم و استفراغ غیر قابل کنترل همراه است و بیمار نیاز به رسیدگی پزشکی دارد، درغیر اینصورت می‌میرد. این بیماری بر خلاف مالاریا که واکسن دارد هیچ دارویی ندارد.

ایست قلبی
هر ساله تنها ۳۲۵۰۰۰ نفر بر اثر ایست قلبی در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند. توجه داشته باشید که ایست قلبی با حمله قلبی بسیار متفاوت است. در ایست قلبی ضربان قلب ناگهان غیرطبیعی می‌شود (در حالی که در حمله قلبی، گردش خون دچار مشکل می‌شود) و اگر فرد و یا اطرافیان متوجه نشوند ظرف چند دقیقه موجب مرگ می‌شود.

طائون پنومونی
عامل انتقال این بیماری نیش پشه است و در آفریقا بیشتر دیده می‌شود. به سرعت راه تنفسی را مسدود می‌کند و ظرف ۱۸ تا ۲۴ ساعت اگر با آنتی بیوتیک‌ها در مان نشود موجب مرگ می‌شود.

باکتری مننگوکوک
این باکتری باعث بیماری نادری به نام مننگوکوکسمی می‌شود. در جریان گردش خون اختلال ایجاد می‌کنند و باعث نارسایی و مرگ اندام‌های بدن می‌شوند. در واقع خون لخته می‌شود و رگ‌ها پاره می‌شوند. طحال یکی از اعضای بدن است که می‌تواند این باکتری را از بین ببرد.

پس اگر کسی به هر دلیلی طحال خود را از دست داده باشد بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرد. مبتلایان به این بیماری تنها پس از ۸ ساعت جان خود را از دست می‌دهند.

وبا
مصرف غذا و آب آلوده به این ویروس منجر به بیماری وبا می‌شود. از علائم و نشانه‌های این بیماری اسهال شدید و در نتیجه از دست رفتن آب بدن و ظرف چند ساعت موجب مرگ می‌شود.

کتواسیدوز دیابتی
یکی از عوارض دیابت نوع ۱ است و زمانی که سطح انسولین بسیار پایین است اتفاق می‌افتد. سردرد، انقباض عضلات، تهوع و تنفس سریع از علائم شایع آن است. وقتی یک دیابتی در چنین شرایطی قرار گرفت، اطرافیان باید به سرعت به او انسولین تزریق کنند در غیر اینصورت فرد به کما می‌رود و در نهایت می‌میرد.

عفونت استرپتوکوک
فرد مبتلا شده به این عفونت گلودرد شدیدی دارد. زخم شدن پوست باعث می‌شود عفونت به سرعت در بدن پخش شود. درمان آن تنها با آنتی بیوتیک هاست و یا عمل جراحی بافت آسیب دیده.

شوک سپتیک
این باکتری باعث بیماری مننژیت هم می‌شود. زمانی که وارد بدن می‌شود فشار خون را بالا می‌برد و فرد به کما می‌رود. سریعا بیمار باید به آی سی یو منتقل شود و هر ساعت تأخیر در آن موجب کاهش ۷ درصدی زنده ماندن می‌شود./فرادید