کد خبر: ۲۶۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۰

مردان در مهارت‌های فردی بر زنان برتری دارند؟

فارغ از اینکه ثابت شده تفاوت در توانایی و استعداد مردانه و زنانه ریشه در بیولوژی متفاوت آن‌ها دارد، شناخت فضایی یک مورد مطالعاتی دقیق و دامنه دار است که قدرت جهان در شکل دادن به مهارت‌ها فردی را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ یک کارشنان مغز می‌گوید: مردان واقعا در نقشه‌خوانی مهارت بیشتری از زنان دارند؛ اما فقط به یک دلیل و آن اینکه آن‌ها در دوران کودکی اسباب بازی‌های متفاوتی داشتند.

پروفسور جینا ریپون، می‌گوید: بازی با لگو یا بازی‌های ویدیویی به پسران کمک می‌کند به شکل متفاوتی از دختران، که معمولا با عروسک بازی می‌کنند، فکر کنند.

«این فقط یک افسانه است که می‌گوید مغز زنان و مردان به صورت ذاتی با هم تفاوت دارد. هر نوع تفاوتی فقط ناشی از "تفاوت در تجربه‌های" افراد در هنگام بزرگ شدن است و ارتباطی به جنسیت ندارد.»

او افزود: اگرچه مغز مردان و زنان به لحاظ زیستی تفاوت‌هایی با هم دارد، تفاوت‌ها می‌تواند ناشی از «انتظارات مربوط به جنسیت و تجربه‌های مربوط به جنسیت» هم باشد.

پروفسور ریپون گفت: «نقشه‌خوانی که نوعی تظاهر مهارت‌های فضایی است، حوزه‌ای است که زن و مرد در آن با هم تفاوت‌های زیادی دارند.»

«مشخص است که مردان به طور متوسط توانایی بهتری در مهارت‌های فضایی دارند. اما اگر ریشه این توانایی را در گذشته جستجوی کنید، می‌بینید لگوبازی، بازی‌های ویدیویی و اسباب بازی‌های خانه‌سازی در بین پسر‌ها رایج‌تر بوده است.

بنابراین، به سختی می‌توان فهمید که آیا تفاوت بین دو جنس در بزرگسالی ناشی از تفاوت کوچک زیستی است که هر دو در آغاز داشتند و سپس با تجربه‌های متفاوت آن‌ها تشدید شده است، یا خیر.»

پروفسور ریپون که استاد علوم اعصاب و شناختی در مرکز مغز آستون در بیرمنگام است، در کتاب خود با عنوان «مغز جنسیت زده» می‌گوید: کلیشه‌های مربوط به نقشه خوانی باید بروزرسانی شود.

«فارغ از اینکه ثابت شده تفاوت در توانایی و استعداد مردانه و زنانه ریشه در بیولوژی متفاوت آن‌ها دارد، شناخت فضایی یک مورد مطالعاتی دقیق و دامنه دار است که قدرت جهان در شکل دادن به مهارت‌ها فردی را نشان می‌دهد.»

فرادید: نتیجه مطالعه‌ای که سال گذشته انجام شد نشان داد زنان از کشور‌هایی که تلاش بیشتری برای ایجاد برابری در محیط‌های کاری صورت گرفته است، توانایی و مهارت بهتری در یافتن مسیر دارند؛ تا آن‌ها که در کشور‌هایی زندگی می‌کنند که در این زمینه کمتر توسعه‌یافته محسوب می‌شوند.
منبع: dailymail