کد خبر: ۲۶۲۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۴۴

قبرستان 800 ساله ای که از مقبره کوروش الهام گرفته است +عکس

ایران سرسبز ما تاریخی کهن را به یدک می کشد و در اقصی نقاط آن می توان اماکن و جاذبه های تاریخی باشکوهی را یافت که انسان را به حیرت می اندازد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ یکی از این جاذبه های تاریخی زیبا قبرستان ۸۰۰ ساله هفتاد ملا است که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با این قبرستان تاریخی آشنا کند.


معرفی قبرستان ۸۰۰ ساله هفتاد ملا
قبرستان ۸۰۰ ساله هفتاد ملا به دوران‌ تاریخی پس از اسلام باز می گردد.
قبرستانی که در دل کوهی کم ارتفاع از جنس ماسه سنگ در ناحیه‌ای کوهستانی در حوزه طبیعی کوهستانی دامنه‌های شمالی تفتان واقع شده و دارای آب هوایی معتدل است.
این قبرستان تاریخی، در شهرستان میرجاوه بخش لادیز، روستای روپس واقع شده است و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان میرجاوه کجاست؟
میرجاوه مرکز شهرستان میرجاوه و یکی از شهر‌های کوچک استان سیستان و بلوچستان ایران که در محدوده سرحد بلوچستان و ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر زاهدان واقع است.

میرجاوه تنها مرز قانونی در جنوب شرق کشور است که رفت و آمد گردشگران خارجی و داخلی از این معبر صورت می‌گیرد و از طریق راه‌آهن، ایران را به شبه‌قاره هند متصل می‌کند.
یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور، گمرک میرجاوه با قدمتِ بیش از صد سال است که در آن صادرات و واردات صورت می‌گیرد.


میرجاوه شرقی‌ترین و استراتژیک‌ترین دروازهٔ ورودیِ ایران است که نمایه‌ای کلی از میزان توسعه‌یافتگی کشور ایران در نظر گردشگران و بازرگانان به حساب می‌آید.

میرجاوه (میرجاه) به معنای محل زندگی میر است و منظور از میر میربولان ریگی، سپه سالار نادر شاه افشار بوده و از اجداد تیره نتوزهی طایفه ریگی است که با اندیشیدن ترفندی نظامی، زمینه فتح هند و عبور لشکر ایران از گذرگاه بولان را فراهم آورد.

در کتاب «اقوام مهاجر ایران زمین» آمده است:

چهار دسته از قوم میر، از عربستان به جنوب شرق ایران کنونی مهاجرت کردند و مدتی در این محل سکونت ورزیدند به همین علت به آن میرجاوه می‌گویند، یعنی جایگاه میر سپس دو دسته از آن‌ها در ایران کنونی مستقر و دو دسته دیگر به سمت شرق ایران کنونی رهسپار شدند.

شهرستان میرجاوه دارای آثار تاریخی و طبیعی بسیاری است که قبرستان هفتاد ملا نیز از جمله این جاذبه‌های منحصربفرد است.

این قبر‌ها همیشه در سایه قرار دارند و هرگز نور آفتاب بخود ندیده اند. قدمت قبر‌ها به ۸۰۰ سال قبل برمی گردد.

قبرستان ۸۰۰ ساله هفتاد ملا؛ قبرستانی که از مقبره کوروش الهام گرفته است +تصاویر

موقعیت قبرستان هفتاد ملا
قبرستان هفتاد ملا در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان زاهدان، بخش میرجاوه، دهستان تمین، در ۱۵۰ متری جنوب روستای ««روپس»» بالا واقع شده است.

این قبرستان ۸۰۰ ساله متعلق به دوره اسلامی است و از جاذبه‌های توریستی شهرستان میرجاوه به شمار می‌رود.

این قبرستان تاریخی در دل کوهی کم ارتفاع از جنس ماسه سنگ در ناحیه‌ای کوهستانی در حوزه طبیعی کوهستانی دامنه‌های شمالی تفتان واقع شده و دارای آب هوایی معتدل است.

محدوده اثر را کوه‌های متعددی در برگرفته‌اند، بستر رودخانه «روپس» در ۲۰ متری شمال این اثر واقع شده و باغات میوه از جمله گردو در حاشیه این رودخانه ایجاد شده‌اند، پوشش گیاهی منطقه علاوه بر باغات میوه محدود است به بوته‌های خودرو و درختچه‌های جنگلی که بازدیدکنندگان بسیاری از مکان‎های مختلف استان و کشور از این قبرستان بازدید می‌کنند.

قبرستان هفتاد ملا همانند سایر آثار باستانی موجود در روستای تمین، در دل صخره‌ها به وجود آمده و مردم باستان حفره‌ای بزرگ را در دل یک صخره ایجاد کرده‌اند و برای ساخت قبور از سبک معماری مقبره کوروش الهام گرفته‌اند.

مساحت قبرستان ۸۰۰ ساله هفتاد ملا بیش از ۵۰۰ مترمربع است و به شکل کمانی در بخش شرقی روستای «روپس» در سینه کوه واقع شده است.

قبر‌ها همیشه در سایه قرار دارند و به همین علت از گزند باد و باران در امان مانده‌اند. ۱۰۰ سال پیش، دو ستون سنگی بزرگ نیز در مقابل این حفره بوده که در حال حاضر تخریب شده است.

قبور قبرستان ۸۰۰ ساله هفتاد ملا به شکل مستطیل بوده و دو طرف آن به وسیله خشت خام بالا آورده شده و اجساد را داخل آن قرار می‌دادند. این قبور را به صورت مسطح ساخته‎اند.

بر روی هر کدام از قبور هشت سوراخ تعبیه شده که هوا از داخل آن‌ها عبور می‌کند. روی دیوار‌های قبور قبرستان، از رنگ قرمز استفاده شده که نوعی خاک در این منطقه است. اقوام مردگان به وسیله این خاک تزئیناتی را روی قبور به وجود آورده‌اند.

در مورد وجود این مقبره و محل به خاطر اینکه تاریخ واقعی و رمز و راز‌های آن هنوز مشخص نشده، مردم افسانه‌های مختلفی را بیان می‌کنند.

روایات مختلف درباره قبرستان ۸۰۰ ساله هفتاد ملا
دو روایت در مورد قبرستان هفتاد ملا وجود دارد که به شرح زیر است:

پس از ورود اسلام به این منطقه موبدان زرتشتی به این مکان پناه بردند و در همان مکان پس از مرگ دفن شدند که با توجه به معماری قبر‌ها قابل قبول است.
این منطقه در مسیر رودخانه قرار داشته و مردم برای در امان ماندن مردگان خود از سیلاب‌ها، آن‌ها را در ارتفاعات بلند دفن می‌کردند که موقعیت جغرافیایی منطقه بیانگر این موضوع نیز هست.

مسیر دسترسی به قبرستان ۸۰۰ ساله هفتاد ملا
اگر تصمیم به بازدید قبرستان هفتاد ملا دارید باید به شهرستان زاهدان در استان سیستان و بلوچستان سفر کنید و از زاهدان در ۶۳ کیلومتری روستای میرجاوه در شرق زاهدان، نزدیک روستای تمین بروید. از زاهدان با ماشین باید به سمت روستا حرکت کنید./باشگاه خبرنگاران