کد خبر: ۲۶۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۳

ماجرای کاشت تریاک در جنگل‌های فارس

چند روز پیش پدر کویر شناسی ایران عامل جدید دیگری را به لیست بلند بالای عوامل تخریب جنگل‌های زاگرس اضافه کرد. وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شده بود که برخی درصدد نابودی جنگل‌هایی در استان فارس هستند، آنها درختان را قطع می‌کنند و به جای آن تریاک می‌کارند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ پرویز کردوانی گفت :

* (با اشاره به اینکه در منطقه زاگرس به‌دلیل بهره‌برداری بی‌رویه، جنگل‌ها نابود شده‌اند): «در این مناطق قطع درختان حکم قتل را دارد، برای همین برخی از افراد برای خشک کردن درختان بلوط در میانه‌های جنگل پای درختان گازوئیل یا پودر اوره می‌ریزند و پس از چند ماه درخت خشک می‌شود و بعد به اداره منابع طبیعی اطلاع می‌دهند که این درختان خشک شده‌اند، یا آنها می‌دانند یا نمی‌دانند، امکان دارد ارتباطی نیز میانشان وجود داشته باشد اما این افراد با اخذ مجوز درختان را قطع می‌کنند و حتی جای آنها تریاک کاشته‌اند که این مورد نیز کشف شد و هر روز هم گزارش آنها به بنده مخابره می‌شود.

* همچنین چرای دام‌ها در جنگل‌ها سبب نابودی پوشش گیاهان شده و از سوی دیگر لوله‌کشی‌ گاز در استان‌ها و روستا‌ها و جاده‌سازی هم علت اصلی قطع و تخریب جنگل‌ها در مناطق مختلف کشورمان است. دلیل دیگر تنک شدن جنگل‌های بلوط استخراج معادن است زیرا استخراج معادن به جاده‌سازی و لوله‌کشی گاز نیاز دارد؛ از این‌رو درختان قطع شدند.

* پرویز کردوانی کشت تریاک را نیز به کلکسیون مشکلات جنگل‌های زاگرس اضافه کرد تا از این به بعد در کنار سایر عوامل تخریب جنگل‌های زاگرس از این ماده مخدر نیز نام برده شود.

اگرچه کردوانی کشت تریاک را به عنوان عاملی جدید تخریب جنگل‌های زاگرس به لیست عوامل تخریب اضافه و رسانه‌ای کرد، اما گویا این موضوع برای اهالی بومی زاگرس نشین فارس تازگی ندارد.

یکی از زاگرس نشینان استان فارس کشت تریاک را در جنگل‌های این استان را دارای پیشینه تاریخی دانست و گفت:

* تریاک در زمان پهلوی اول و حتی اوایل حکومت پهلوی دوم نیز در زمین‌های زراعی و بدون محدودیت قانونی کشت می‌شد، اما در اواخر حکومت پهلوی دوم با محدویت‌های روبه‌رو شد. بعد از انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی که کشت و نگهداری این ماده غیرقانونی و جرم محسوب می‌شد، کشت تریاک از زمین‌های زراعی به مناطق جنگلی دور دست و صعب العبور عقب‌نشینی کرد.

* در مناطقی که به دلیل نبود جاده مناسب امکان فروش محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی مقدور نیست مردم آن مناطق برای گذران زندگی خود ناچارند ریسک کشت تریاک را به جان بخرند تا بتوانند زندگی نیم بند خود را سروسامان دهند.

* صرفنظر از وضعیت نامطلوب اقتصادی ساکنان آن مناطق، که آنان را ناگزیر به کشت مواد مخدر از جمله تریاک کرده ، ضعف نهادهای نظارتی نیز به این موضوع دامن زده است.

* در برخی از مناطق به دلیل نبود جاده یا جاده‌های نامناسب و دسترسی دشوار اصلا نظارتی صورت نمی‌گیرد و در برخی موارد نیز نهادهای نظارتی در سال یک یا دو بار به برخی از مناطق که از قبل معروف به کشت تریاک است نظارت می‌کنند که معمولا نیز به دلایلی تاثیرگذاری لازم را ندارد و در روند کشت این ماده مخدر خللی وارد نمی‌کند.

روزنامه همدلی: علی اکبری؛ نماینده شیراز در این باره می گوید:

* (ضمن تایید کشت تریاک در برخی از مناطق جنگلی استان فارس):  کشت تریاک در مناطق جنگلی این استان در سطح گسترده نیست.

* کشت تریاک در مناطقی از جنگل‌های فارس که راه‌های دسترسی به آن مشکل است، وجود دارد، اما در سطح وسیعی نیست و معمولا برای کشت این ماده مخدر درختان جنگلی را تخریب نمی‌کنند، بلکه در لابه‌لای درختان، آن را کشت می‌کنند.

* صرفنظر از صعب العبور بودن و در دسترس نبودن مناطق جنگلی که در آن کشت تریاک صورت می‌گیردو همین موضوع کنترل و نظارت را دشوار می‌کند. در حفاظت از جنگل‌ها چند سازمان و نهاد دخیل هستند که در مواردی وظایفشان تفکیک نشده است و همین موضوع باعث شده که تاثیرگذاری لازم را نداشته باشند.