کد خبر: ۲۶۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۴

اتحاد برندهای چینی بازار موبایل برای کمک به هواوی

به نظر کمپانی‌های چینی‌ در مقابل موج تحریم‌های غرب صف آرایی کرده و تصمیم به حمایت از سرشناس‌ترین برندشان یعنی هواوی گرفته‌اند. بنابر برخی اخبار شیائومی، ویوو، اوپو و تنسنت مشغول تست سیستم عامل هواوی و همکاری برای توسعه آن هستند!

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه هواوی ضربه‌های سنگینی به این کمپانی وارد کرد. از جمله مهم‌ترین این تحریم‌های هواوی می‌توان به قطع همکاری ARM و گوگل اشاره کرد. به موجب تحریم اعمال شده گوگل می‌بایست پشتیبانی اندروید را از هواوی دریغ و با این کمپانی همکاری نکند. اما هواوی نیز بیکار نماند و سریعا جایگزینی موسوم به هانگ منگ برای خود پیدا کرد. البته گفته می‌شود سیستم عامل هواوی در طی 7 سال اخیر توسط این غول چینی به صورت مخفیانه توسعه یافته و حاصل کار یک شبه نیست.

با توجه به گزارش منتشر شده در روزنامه چینی Global Times (متعلق به دولت کمونیستی چین) به نقل از یک منبع ناشناس و نزدیک به هواوی، گویا تنها هواوی نیست که از سیستم عامل هانگ منگ استفاده خواهد کرد. کمپانی‌های گوشی ساز چینی از جمله شیائومی، ویوو و اوپو نیز قصد دارند تا سیستم عامل هواوی را روی محصولات خود آزمایش کنند. در این آزمایش و بررسی غول اینترنتی چینی یعنی تنسنت نیز مشارکت دارد. تاکنون هیچ یک از کمپانی‌های نام برده به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

این روزنامه چینی به نقل از آقای ریچارد یو، مدیر عامل اجرایی بخش محصولات مصرفی هواوی مدعی است که هانگ منگ 60 درصد از اندروید سریع‌تر است. این روزنامه اظهار داشت سیستم عامل هواوی به لطف همکاری این کمپانی‌ها تا چند ماه دیگر عرضه خواهد شد. پیشتر گمان می‌شد که فبلت‌های هواوی میت 30 اولین محصولات هواوی با سیستم عامل هانگ منگ باشند، اما روزنامه Global Times مدعی شد عرضه هانگ منگ با پرچمداران خانواده هواوی پی 40 صورت می‌گیرد؛ گوشی‌های خانواده پی 40 در سال 2020 معرفی و عرضه خواهند شد. درباره زمان عرضه هانگ منگ گزارش‌های ضد و نقیض متفاوتی وجود دارد و خود هواوی زمان عرضه آن را محرمانه خوانده بود.

البته با توجه به ماهیت روزنامه نمی‌توان این خبر را قطعی دانست و بایستی بررسی‌های بیشتری انجام داد؛ چرا که این خبر می‌تواند تنها جنبه تبلیغاتی داشته باشد. هرچند از دولت چین نیز بعید نیست که دیگر کمپانی‌های چینی را وادار به همکاری با هواوی و استفاده از سیستم عامل هواوی در محصولات خود کنند. به این موضوع نیز باید توجه کرد که استفاده دیگر کمپانی‌ها از سیستم عامل هانگ منگ می‌تواند در چین بازخورد مثبتی داشته باشد،‌ اما احتمالا در بازار جهانی به دلیل بی اعتمادی به نرم افزارهای چینی این اقدام موفقیت آمیز نباشد و ممکن است سازندگان گوشی‌هایی که برای بازارهای خارجی عرضه می‌کنند را با اندروید راهی بازار نمایند.

در این بین نکته‌ ریزی که بایستی به آن توجه کرد این است که اوپو و ویوو در کنار وان پلاس و ریل‌می همگی برندهایی متعلق به کمپانی چینی بی‌بی‌کی الکترونیکس هستند و همکاری اوپو و ویوو با هواوی و نصب سیستم عامل هواوی روی گوشی‌های این دو برند به معنی این است که بی‌بی‌کی زیر پرچم هواوی می‌رود و این احتمال وجود دارد که هواوی بعدها برای داشتن سهم بیشتری از بازار نسخه‌ای متفاوت از هانگ منگ را در اختیار دیگر سازندگان قرار دهد. بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که بی‌بی‌کی با 4 برند خود بیشترین سهم از بازار چین را دارد و پس از سامسونگ دومین «سازنده» بزرگ گوشی‌ هوشمند در دنیاست، در حالی که هواوی دومین «برند» پرفروش است./گجت نیوز