کد خبر: ۲۶۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۳

ویتامین k برای قابلیت‌های حرکتی سالمندان ضروری است

 محققان دانشگاه تافتس واقع در ماساچوست آمریکا دریافتند کاهش میزان ویتامین K در جریان خون با افزایش ریسک ناتوانی حرکتی در افراد سالخورده ارتباط دارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در این تحقیقات با استفاده از اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت ۶۳۵ مرد و ۶۸۸ زن ۷۰ تا ۷۹ ساله، دو شاخص زیستی شامل میزان ویتامین K در جریان خون (فیلوکینون) و یکی از معیارهای کارکردی ویتامین K موسوم به پلاسما ucMGP که وضعیت ویتامین K بدن را نشان می‌دهند، مورد مطالعه قرار دادند. با انجام این مطالعات مشخص شد احتمال ابتلاء به محدودیت یا ناتوانی حرکتی در افراد سالمندی که ویتامین K در گردش پایینی دارند، بیش از سایرین است. همچنین با بررسی شاخص دوم مشخص شد این شاخص ارتباط خاصی با محدودیت و ناتوانی حرکتی ندارد.

به گفته محققان شاخص‌های زیستی تحت تأثیر عوامل شناخته شده و ناشناخته متعددی قرار دارند و برای درک صحیح مکانیزم ارتباطی شاخص‌های زیستی و ویتامین K و همچنین نقش آن‌ها در قابلیت‌های حرکتی، انجام تحقیقات بیشتر ضروری است.

شاخص ویتامین K در گردش، میزان ویتامین دریافتی از رژیم غذایی را نشان می‌دهد. سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم کالی و بروکلی و برخی از محصولات لبنی منابع غنی ویتامین K محسوب می‌شوند. یک لیوان اسفناج خام، ۱۴۵ میکروگرم ویتامین K۱ به بدن می‌رساند که معادل ۱۸۱ درصد از نیاز روزانه یک فرد بالغ است. همچنین یک لیوان کلم کالی ۱۱۳ میکروگرم یا ۱۱۴ درصد و یک لیوان بروکلی خرد و پخته شده ۱۱۰ میکروگرم معادل ۱۳۸ درصد از نیاز روزانه را تأمین می‌کند.
با توجه به افزایش جمعیت افراد سالخورده، درک عوامل ریسک مختلف که بر قابلیت‌های حرکتی و ناتوانی این افراد مؤثر است، اهمیت ویژه‌ای دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Gerontology: Medical Sciences منتشر شده است./ایرنا