کد خبر: ۲۶۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۹۰

اگر سلامت روده را جدی نگیرید، منتظر این خطرات باشید!

 سلامت روده ها، شاید مطلبی باشد که کمتر کسی به آن توجه کند و بداند در صورت بیمار بودن این عضو از بدن امکان دارد اتفاقات ناخوشایندی برای فرد پیش آید که حتی فکرش را هم نمی توان کرد.

فواید شگفت انگیز سلامت روده
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ جالب است بدانید؛ مصرف غذا‌های سرشار از مواد مغذی برای تقویت سطوح انرژی شما کافی نیست و در صورتی که از روده‌ای سالم برخوردار نباشید، بدن توانایی جذب کارآمد مواد مغذی از غذا‌های مصرفی شما را نخواهد داشت.

اگر احساس افسردگی می‌کنید، شاید عجیب به نظر برسد، اما باکتری‌های روده می‌توانند یکی از مقصران اصلی شکل گیری این شرایط باشند.

نتایج یک پژوهش سلامت ضعیف روده را با خلق و خوی بد، ضعف سیستم ایمنی، سلامت ضعیف روانی، افزایش وزن و بسیاری شرایط دیگر پیوند داده است.

همه باکتری‌های موجود در روده بد نیستند و این بخش از بدن حاوی باکتری‌های خوب و مفید نیز است؛ و زمانی که جمعیت باکتری‌های خوب افزایش می‌یابد، این شرایط به کاهش باکتری‌های بد کمک می‌کند.

احتمالا از این مسئله آگاه هستید که تغییر در عادات روزانه و مصرف غذا‌های سرشار از پروبیوتیک می‌تواند به بهبود سلامت روده و افزایش جمیعت باکتری‌های خوب آن کمک کند، اما فواید یک روده سالم بیشتر از تصورات شما خواهد بود.



بهبود سلامت مغز
پژوهش‌های مختلف پیوندی قوی بین مغز و روده را نشان داده‌اند و روده با نام مستعار «مغز دوم» نیز شناخته می‌شود.

باکتری‌های روده به تولید سروتونین، هورمونی که مسئول ایجاد احساس خوب در انسان است، کمک می‌کنند.

سطوح کم سروتونین خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. بهبود سلامت روده می‌تواند از بروز اختلالات خلقی نیز پیشگیری کند.

تسهیل کاهش وزن
اگر فکر می‌کنید کمتر غذا خوردن و فعالیت جسمانی بیشتر تمام آن چیزی است که باید برای کاهش وزن خود دنبال کنید، بهتر است در این زمینه تجدید نظر کنید.

سلامت ضعیف روده می‌تواند موجب پرخوری و چاقی شود. تقویت باکتری‌های خوب روده از پرخوری پیشگیری و روند کاهش وزن را تسهیل می‌کند.

مطالعات انجام گرفته روی حیوانات نشان داده‌اند زمانی که باکتری‌های روده موش‌های چاق وارد بدن موش‌هایی با اندازه عادی شده، این موش‌ها روند افزایش وزن را حتی بدون پرخوری تجربه کرده اند.

بهبود سطوح کلسترول
نتایج یک مطالعه نشان داد که باکتری‌های روده روی سطوح تری گلیسیرید و کلسترول خوب (HDL) اثرگذار هستند.

نتایج این مطالعه نشان داد که میکروبیوم روده می‌تواند سطوح تری گلیسیرید، کلسترول خوب و شاخص توده بدنی (BMI) را تا ۶ درصد بهبود ببخشد.



بهبود سلامت دهان و دندان
دهان و گلو، به نام حفره دهانی نیز شناخته می‌شود. همانطور که می دانید؛ انسان پر از باکتری هستند و اگرچه ممکن است آن‌ها اثر چشمگیری روی سلامت شما نداشته باشند، اما می‌توانند موجب بوی بد دهان، ورم لوزه و گلو درد شوند.

افزایش باکتری‌های خوب در حفره دهانی می‌تواند دهان و گلو را سالم نگه دارد. آزمایش‌های مختلف نشان داده اند که استفاده از آب‌نبات‌های پروبیوتیک می‌تواند موجب افزایش باکتری‌های خوب در دهان و گلو شود.

پیشگیری از استروژن اضافه
برخی باکتری‌های بد روده در پردازش هورمون‌ها اختلال ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، آنزیمی به نام بتا-گلوکورونیداز می‌تواند استروژن را در روده دوباره فعال می‌کند که به استروژن اضافه منجر می‌شود.

خوشبختانه، این پژوهش نشان داد که مصرف مکمل‌های پروبیوتیک به کاهش فعالیت بتا-گلوکورونیداز کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی
باکتری‌های روده به روش‌های مختلف از سیستم ایمنی بدن انسان پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها از ورود پاتوژن‌های موجود در دستگاه گوارش به بدن پیشگیری می‌کنند، التهاب را کاهش می‌دهند، و مواد ضد باکتری تولید می‌کنند که با باکتری‌هایی مسبب عفونت مبارزه می‌کنند.

مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کند. نتایج یک مطالعه نشان داد اسیدوفیلوس (Acidophilus) که در ماست یافت می‌شود می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند.



عدم سلامت روده‌ها و ۸ هشدار جدی برای بدن!
اگرچه درد شکم، التهاب و سایر مسائل گوارشی از علائم آشکار مشکلات روده‌ای هستند، اما این تمام ماجرا نیست. سلامت روده شما بر فرایند‌های دیگر مانند ترشح هورمون‌های خاص و سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر می‌گذارد.

شما ناچارید به دنبال بروز هر کدام از علائم زیر، به سلامت این عضو از بدن خود شک کرده و با پزشک تان در تماس باشید.

اضطراب و افسردگی
حدود ۷۰ درصد از سروتونین در بدن شما توسط روده‌ها تولید می‌شود. سروتونین انتقال دهنده عصبی احساس شادی است.

مقادیر پایین این ماده شیمیایی سبب می‌شود احساس خستگی، افسردگی و اضطراب کنید.

سطوح بالای قند
دیابت مزمن ناشی از انباشت بیش از حد قند در خون شما است. اما علت دیگر آن می‌تواند عملکرد ضعیف روده باشد.

باکتری‌های مفید روده در صورت آسیب دیدن منجر به ایجاد اشکال در فرایند‌های متابولیکی می‌شوند که شکر را به انرژی تبدیل می‌کنند.

مشکلات پوستی
شرایتی مانند آکنه و اگزما ممکن است با مشکلات روده مرتبط باشند به ویژه زمانی که در باکتری‌های خوب روده تغییراتی ایجاد می‌شود.

به عنوان مثال یک اختلال شناخته شده به نام سندرم روده تحریک پذیر باعث سخت شدن هضم ذرات خاصی از مواد غذایی و ایجاد التهاب بخصوص در پوست می‌شود.

مسائل گوارشی
التهاب شکم، تولید گاز و اسهال از علائم واضح تغییرات در باکتری‌های خوب روده است.

باکتری‌های مفید روده مسئول حفظ سلامت دستگاه گوارش هستند، ضمن این که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و حتی بر نحوه عملکرد مغز نیز تاثیر می‌گذارند.



تنفس بدبو
هالیتوزیس یا همان تنفس بد بو ناشی از عدم تعادل میکروبی در روده است.

در شرایطی که این عدم تعادل‌ها در معده آغاز می‌شوند، در بسیاری مواقع به بخش‌های دیگر بدن، از جمله دهان نقل مکان می‌کنند.

اگر دهانشویه‌ها و روش‌های درمانی خارجی دیگر موجب از بین رفتن بوی بد دهان نمی‌شوند، بروز مشکل در روده‌ها می‌تواند دلیل این شرایط باشد.

مشکلات خواب
اختلالات خواب می‌تواند نشانه‌ای هشداردهنده از یک عدم تعادل در مواد شیمیایی ترشح شده توسط مغز برای خواب خوب باشد.

همانطور که گفته شد، ۷۰ درصد سروتونین در روده‌ها ساخته می‌شود. هنگامی که سطوح سروتونین کاهش می‌یابد یا شرایط عادی ندارد، بی‌خوابی و اختلالات خواب از نشانه‌های شایع محسوب می‌شوند.

علاقه زیاد به شیرینی
عدم تعادل در باکتری‌ها به واسطه مصرف منظم قند و شیرینی‌ها می‌تواند اشتیاق بی انتها برای مصرف این نوع مواد غذایی را در پی داشته باشد. باکتری‌ها با این ماده که آن‌ها را تغذیه می‌کند، سازگار می‌شوند و هنگامی که سطوح آن کاهش می‌یابد، آن‌ها سوخت مورد نیاز خود را از مغز دریافت می‌کنند.

در نتیجه، اشتهای بیشتری برای مصرف خوراکی‌های شیرین داشته و با گذشت زمان وزن اضافه خواهید کرد.

عدم تحمل غذایی
عدم تحمل غذایی، مانند عدم تحمل لاکتوز یا گلوتن، یک محصول جانبی ناشی از دشواری در گوارش کامل این مواد در روده‌ها است.

در صورت ابتلا به سندرم روده نشت پذیر، این دشواری در تجزیه غذا یک واکنش التهابی را تحریک می‌کند، که نه تنها بر گوارش تاثیرگذار است، بلکه سیستم ایمنی بدن انسان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
*باشگاه خبرنگاران