کد خبر: ۲۶۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۲

اگر مواد قندی را از رژیم غذایی خود حذف کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

 گرچه بسیاری از مواد غذایی مصرفی ما حاوی قند هستند اما این ماده اصلاً برای سلامت ما خوب نیست و بهتر است که همیشه تعادل را در مصرف این ماده رعایت کنیم. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر مصرف قند و مواد قندی را به کل کنار بگذارید چه اتفاقی در بدن تان می افتد؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ همه ی ما می دانیم که ترک مصرف مواد قندی اصلاً کار ساده ای نیست اما این مسأله بی دلیل نیست: فقط به خاطر خوشمزه بودن مواد قندی نیست، بلکه قند، گیرنده های اوپیوئید درون مغز را هم فعال می کند، مسأله ای که باعث به کار افتادن سیستم پاداش مغز می شود. به عبارت دیگر، مصرف مواد قندی «احساس» خوبی به ما می دهد، گرچه مصرف بی رویه ی آن عوارض منفی ای دارد که می تواند منجر به سردرد، افت انرژی و حتی برهم خوردن تعادل هورمونی بدن شود.

با این حال، باید توجه داشت که قندهای افزودنی با قندهای طبیعی موجود در میوه ها، عسل و شیر شیرین نشده، متفاوت هستند. قندهای تصفیه شده که به آن ها ساکارز هم گفته می شود، از فرآوری نیشکر و چغندر به دست می آیند. این قندها کالری بالایی دارند و هیچ ارزش غذایی ای ندارند، در حالی که قندهای طبیعی حاوی ویتامین و مواد معدنی هستند.

قندهای فرآوری شده مضرات زیادی دارند

شیرینی ها، آبنبات ها و شکلات ها، نوشابه ها و حتی آن آبمیوه هایی که به عنوان تغذیه ی سالم تبلیغ می شوند، حاوی مقادیر زیادی قندهای افزودنی هستند. بیشتر از ۵۰ نوع قند فرآوری شده در محصولات غذایی وجود دارد و این قندها شاید مزه ی خوبی داشته باشند اما به طور حتم برای سلامت ما مضر هستند.

قندهای فرآوری شد،ه شاخص گلوکز بالایی دارند، به همین دلیل همان طور که قند خون را به سرعت بالا می آورند، آن را به سرعت هم پایین می برند. این مسأله باعث بالا و پایین شدن قند خون می شود. با بالا رفتن قند خون، انرژی ما هم به سرعت زیاد می شود، اما از آنجایی که سطح قند خون بدن به سرعت تنظیم می شود، خیلی زود با افت انرژی یا در حقیقت، افت قند خون رو به رو می شویم، به ویژه زمانی که قند مصرف شده از نوع افزودنی بوده باشد.

علاوه بر این، بدن از آنزیم های موجود در روده ی کوچک برای تبدیل قند به گلوکز استفاده می کند. این مسأله معمولاً مشکل ساز نیست، چون گلوکز به دست آمده از کربوهیدرات ها به عنوان منبع انرژی در بدن ذخیره می شود و بدن می تواند در صورت نیاز از این منبع استفاده کند، اما مقادیر اضافی گلوکز در بدن تبدیل به چربی می شود، مسأله ای که می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

اگر مواد قندی را از رژیم غذایی خود حذف کنیم چه اتفاقی در بدن مان می افتد؟

دل کندن از شیرینی ها و نوشیدنی های خوشمزه کار سختی است، اما حذف قند از رژیم غذایی می تواند تأثیر چشمگیری بر سلامت ما داشته باشد. اگر از آن دست افرادی هستید که هر روز با یک شیرینی خوشمزه از خودتان پذیرایی می کنید، چنین تغییری احتمالاً در ابتدا برایتان سخت خواهد بود.

تحقیقات نشان داده ترک مصرف قند تقریباً همان تأثیر ترک مواد مخدر را دارد. احساس خستگی، سردرد، مه آلودگی مغز و زودرنج شدن، از پیامدهای احتمالی ترک قند هستند. حتی بعضی افراد دچار مشکلات گوارشی می شوند.

اما به خاطر داشته باشید که این یک فرآیند است و تا نتیجه گرفتن باید صبور بود.

تغییر خلق و خو
مصرف قند باعث تولید هورمون های شادی بخشِ سروتونین و دوپامین در مغز می شود و به دنبال آن، سیستم پاداش مغز فعال می شود.

به عبارت دیگر، هر چه قند بیشتری مصرف کنید، دست کم به طور موقت، احساس بهتری خواهید داشت. اما وقتی مصرف قند را به کلی کنار بگذارید، بدن وارد حالت ترک اعتیاد می شود و این شرایط نه برای بدن و نه برای مغز، خوشایند نیست.

با شروع ترک مصرف قند، بدن به این مسأله پی می برد و ممکن است، به ویژه در روزهای اول، بد خلق یا زود رنج شوید.

بسیاری افراد با کنار گذاشتن مصرف قند، دچار سردرد می شوند، احساس خستگی و یا حتی غم یا افسردگی می کنند. حالا سطح گلوکز، دوپامین و سروتونین در بدن شما پایین آمده و این نشانه ها حاکی از آن هستند که بدن شما در حال تطبیق دادن خود با این شرایط جدید است. بعد از حدود یک هفته، انرژی شما به تدریج افزایش پیدا می کند و بیشتر سرحال و کمتر زودرنج خواهید بود.

بهبود وضعیت پوست
مصرف زیاد قندهای تصفیه شده می تواند منجر به افزایش تولید انسولین در بدن شود، مسأله ای که باعث بروز التهاب در پوست می شود. در نتیجه، به خاصیت کشسانی و کلاژن پوست، یعنی همان ویژگی هایی که باعث درخشندگی و سفتی پوست می شوند، صدمه وارد می شود، مسأله ای که احتمالاً منجر به چروک شدن زودرس پوست، افتادگی پوست، جوش و روزاسه می شود. با کاهش مصرف قند، دقیقاً عکس این اتفاقات خواهد افتاد.

کاهش مصرف قند، با تقویت الاستین و کلاژن و کاهش التهاب پوست، به بهبود وضعیت آن کمک می کند.

بهبود خواب
کنار گذاشتن مصرف قند، مشکلات خواب شما را یک شبه حل نمی کند، اما ظرف چند هفته حتماً متوجه عمیق تر شدن خواب تان خواهید شد. علت این مسأله آن است که مصرف مواد غذایی ای که قندهای تصفیه شده ی زیادی دارند، از میزان مراحل خواب با موج آهسته (Slow Wave Sleep) و خواب با حرکات سریع چشم (Rapid Eye Movement) کم می کند. خواب با موج آهسته، همان خواب نیرو بخشی است که تمام خاطرات و اطلاعاتی که در طول روز کسب شده اند را یکپارچه می کند و خواب با حرکات سریع چشم، همان مرحله ای است که در آن خواب می بینیم.

با کم کردن مصرف مواد قندی، در میانه ی شب کمتر از خواب بیدار خواهیم شد و بنابراین، در مجموع، کیفیت خواب ما افزایش پیدا خواهد کرد.

کاهش وزن، البته به شرطها و شروطها
قند، به خودی خود باعث افزایش وزن نمی شود. اما مصرف بیش از اندازه ی مواد قندی می تواند باعث بالا رفتن وزن شود. همانطور که عوامل مختلفی منجر به افزایش وزن می شوند، عناصر مختلفی هم در کاهش وزن نقش دارند. کنار گذاشتن مصرف قند، فقط یکی از آن ها است.

با کاهش یا ترک مصرف مواد قندی، از ذخیره ی چربی بدن به تدریج کم می شود و شما مقداری وزن کم می کنید. با این حال، این مسأله، مدتی زمان می برد و معمولاً یکی دو هفته ای طول می کشد تا نتایج آن را در خود ببینید.

اگر امیدوار هستید که با حذف قند از رژیم غذایی خود، به سرعت و به میزان قابل توجهی وزن کم کنید، باید بدانید که راه حل این مسأله، مصرف بیشتر مواد پروتئینی و داشتن یک برنامه ی منظم ورزشی است که هم شامل ورزش های هوازی باشد و هم وزنه زدن.
*روزیاتو