کد خبر: ۲۶۳۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۴

آنتن‌های 5G با سیستم‌ های پیش‌ بینی وضع هوا تداخلی اساسی دارند

سازمان فضایی ناسا و سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) معتقدند کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در تعیین استانداردهای امواج نسل پنجم شبکه موبایل (5G) دقیق عمل نکرده است. به همین دلیل آن‌ها دقت سیستم‌ های پیش‌ بینی وضع هوا را تا 77 درصد کاهش می‌دهند!

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بر اساس یک گزارش جدید و جالب وب سایت Ars Technica، نتیجه عدم انجام تحقیقات کافی درباره طیف موج‌های الکترومغناطیسی مربوط به نسل پنجم شبکه موبایل، بروز یک سری مشکل بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف را سبب شده است. متخصصان زیادی از زمان افزایش سرعت توسعه فناوری 5G، درباره تداخل سیگنال‌های 24 گیگاهرتزی آنتن‌های نسل پنجم شبکه موبایل با سیستم‌ های پیش‌ بینی وضع هوا هشدار داده‌اند، اما بدون توجه به این اخطارها، روز به روز محدوده‌های بیشتری از آمریکا تحت پوشش 5G قرار می‌گیرند.

سیستم‌ های پیش‌ بینی وضع هوا از طریق اندازه‌گیری پرتو ساطع شده از بخار آب کار می‌کنند. این پرتوها در طیف حدود 23.8 گیگاهرتز قابل رویت هستند. این فرکانس کاری به فرکانس امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از آنتن‌های مخابراتی نسل پنجم شبکه موبایل بسیار نزدیک است، به همین دلیل متخصصان هواشناسی عقیده دارند امواج الکترومغناطیسی 5G، روال مشاهده بخار آب که تا امروز در سیستم‌ های پیش‌ بینی وضع هوا دنبال شده است را دچار مشکل می‌کنند.

سازمان ملی اقیانوسی و جوی و سازمان فضایی ناسا عقیده دارند انتشار خارج از باند منفی 20 دسی‌بل توسط آنتن‌های 5G اپراتورهای موبایل، که با اجازه FCC امکان‌پذیر شده است، از سطح استاندارد بالاتر و قویتر بوده و به همین دلیل سبب از بین رفتن 77 درصد نمونه‌های مایکروویو منفعل مورد نیاز برای کارکرد سیستم‌های پیش‌بینی وضعیت هوا می‌شود.

NOAA را می‌توان بدنه اصلی تمامی سیستم‌ های پیش‌ بینی وضع هوا دانست، به طوری که وقوع طوفان‌های بزرگ توسط آن بررسی و به نقاط مختلف دنیا اعلام می‌شود. این سازمان عقیده دارد اگر FCC استاندارد انتشار خارج از باند را در سطح منفی 50 دسی‌بل قرار بدهد، مشکل از بین رفتن حجم عظیمی از داده‌ مورد نیاز برای کارکرد صحیح سیستم‌ های پیش‌ بینی وضع هوا از بین می‌رود. این داده‌ها برای ردیابی طوفان‌ها، مخصوصا آن‌هایی که قرار است به خشکی و محل‌های مسکونی وارد شوند، اهمیت خاصی دارند. NOAA مدعی است عدم توجه FCC در تعیین استاندارد انتشار خارج از باند سبب خواهد شد پیش‌بینی وقوع طوفان‌ها تا سه روز به تعویق بیفتند!

زمانی که FCC در سال 2017، از آژانس‌های مختلف درخواست کرد از باند 24 گیگاهرتزی استفاده کنند، همانند چند ماه اخیر، با انبوهی از نگرانی‌های افراد و سازمان‌های مختلف رو به رو نشد! رئیس این سازمان به تازگی مدعی شده بر اساس دانسته‌های آن‌ها، ادعاهای NOAA و NASA بی‌اساس است. علاوه بر آن، وی مدعی است هنوز هیچ مطالعه‌ای، بیش از حد بودن انتشار خارج از باند منفی 20 دسی‌بل را اثبات نکرده است، به همین دلیل دو سازمان نام برده مدرک موثقی برای اثبات ادعاهای خود ندارند.

اف سی سی عقیده دارد آنتن‌های مخابراتی نسل پنجم شبکه موبایل از بیم فرمینگ استفاده می‌کنند، به همین دلیل سیگنال‌ها به طور دقیق ارسال خواهند شد، همان گونه که یک تفنگ دوربین‌دار، به طور دقیق چیزی را نشانه گرفته و فقط آن را مورد اصابت قرار می‌دهد. به همین دلیل تصور ارسال سیگنال‌های 5G همانند شلیک یک شاتگان (به صورت پراکنده) اشتباه است. گفتنی است بیم فرمینگ یک روش انتقال سیگنال رادیویی است. به عنوان نمونه، یک اکسس پوینت مجهز به این فناوری، انرژی سیگنال رادیویی را به سمت کاربران فعال در شبکه بی‌سیم متمرکز کرده و به طور دقیق هدایت می‌کند. به این ترتیب پهنای باند هر کاربر افزایش پیدا کرده و محدوده پوشش‌دهی نیز گسترش پیدا می‌کند.

به نظر می‌رسد اصرار دولت آقای دونالد ترامپ برای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر فناوری 5G در شهرهای ایالات متحده آمریکا سبب شده یک سری تصمیمات حیاتی از قلم بیفتند و یک سری استاندارد زیر پا گذاشته شوند. باید دید تحقیقات بیشتر NOAA و ناسا درباره تداخل سیگنال‌های 5G با سیستم‌ های پیش‌ بینی وضع هوا به کجا خواهد رسید./گجت نیوز