کد خبر: ۲۶۳۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۸

تظاهرات شبانه سودانی ها در اعتراض به کشتار خونین

خارطوم پایتخت سودان دیشب (شنبه)، شاهد تظاهرات شبانه مردمی در اعتراض به کشتار خونین اخیر در مقابل مقر ستاد کل فرماندهی ارتش بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به گزارش پایگاه خبری "عربی ۲۱"، معترضان با سر دادن شعارهایی چون"انقلاب و مقاومت ادامه دارد"، بر ضرورت سرنگونی شورای نظامی و برکناری "عبدالفتاح البرهان" رئیس این شورا و "محمد حمدان دقلو" معاون وی تاکید و خواستار واگذاری قدرت به غیر نظامیان شدند.

تظاهرات اندکی بعد از آن آغاز شد که کمیته حقیقت یاب وابسته به شورای نظامی فاش کرد که افسرانی با درجه‌های مختلف در کشتار خونین خارطوم دست داشته‌اند.

این در حالی است که "نیروهای آزادی و تغییر" که نقشی کلیدی در اعتراضات مردم سودان دارند، بازگشت به میز مذاکره را مشروط به اعتراف شورای نظامی به جرایم خود در کشتارها و تشکیل کمیته بین المللی برای بررسی حوادث اخیر کرده است.

از سویی دیگر یک منبع آگاه به روزنامه سودانی "الانتباهه" گفته است که شورای نظامی سودان به زودی اعلام خواهد کرد که طی دو هفته آینده برای رسیدگی به امور، دولتی تشکیل می‌دهد حال چه با نیروهای آزادی و تغییر به توافق برسد و چه نه.

معاون شورای نظامی سودان نیز دیروز شنبه اعلام کرد که مردم مجوز تشکیل یک حکومت تکنوکرات را به شورای نظامی داده‌اند.

دو هفته پیش اختلافات سیاسی میان رهبران اپوزیسیون و شورای نظامی سودان به درگیری خونبار و سرکوب مخالفان توسط نیروهای امنیتی انجامید و طبق آمار کمیته مرکزی پزشکان سودان، شمار معترضان قربانی به ۱۱۸ تن رسید.

اعتراضات مردم سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) ابتدا به خاطر افزایش قیمت نان آغاز شد، اما بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهرکنندگان خواستار سرنگونی دولت "عمر البشیر" رئیس جمهوری شدند که سرانجام حکومت وی ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش خاتمه یافت و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت، اما گروه‌های معترض سودانی خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دمکراتیک هستند و برای رسیدن به خواسته‌های خود همچنان به اعتراض و تحصن در خیابان‌ها و میدان اصلی پایتخت و مقابل وزارت دفاع ادامه می‌دهند.

گروه‌های مخالف شورای نظامی سودان با امضای بیانیه‌ای، ائتلافی فراگیر از نیروهای غیرنظامی تشکیل دادند که به نام "اعلامیه آزادی و تغییر" معروف شد./ایرنا