کد خبر: ۲۶۴۰۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۶۶

دیلی‌بیست: ترامپ به مشاورانش دستور داده از اظهارات تند علیه ایران خودداری کنند

دو مقام ارشد آمریکایی و سه منبع آگاه دیگر به روزنامه «دیلی‌بیست» گفته‌اند رئیس‌جمهور آمریکا از مقام‌های این کشور خواسته لفاظی‌ها علیه ایران را ملایم‌تر کنند. مقام‌های دولت ترامپ در روزهای گذشته بارها تأکید کرده‌اند دنبال جنگ با ایران نیستند.

دو مقام ارشد آمریکایی و سه منبع آگاه دیگر به روزنامه «دیلی‌بیست» گفته‌اند رئیس‌جمهور آمریکا از مقام‌های این کشور خواسته لفاظی‌ها علیه ایران را ملایم‌تر کنند. مقام‌های دولت ترامپ در روزهای گذشته بارها تأکید کرده‌اند دنبال جنگ با ایران نیستند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ یک رسانه‌ آمریکایی بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داده دونالد ترامپ به مشاورانش دستور داده از اظهارات تند علیه ایران عقب‌نشینی کرده و تأکید کنند واشنگتن به دنبال جنگ نیست.

مقام‌های آمریکایی بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) گفته‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به تیمش دستور داده از اظهارات تند مطرح‌شده علیه ایران عقب‌نشینی کرده و تأکید کنند واشنگتن به دنبال جنگ با ایران نیست.

دو مقام ارشد آمریکایی و سه منبع آگاه دیگر به روزنامه «دیلی‌بیست» گفته‌اند رئیس‌جمهور آمریکا از مقام‌های این کشور خواسته لفاظی‌ها علیه ایران را ملایم‌تر کنند.

مقام‌های دولت ترامپ در روزهای گذشته بارها تأکید کرده‌اند دنبال جنگ با ایران نیستند.

روزنامه دیلی‌بیست نوشته این مسئله نشان‌دهنده تغییری اساسی در رویکرد دولت ترامپ محسوب می‌شود. تنها چند روز پیش، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا گفت در خصوص ایران همه گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی روی میز است. «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم جزو مقام‌های دولت ترامپ است که ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده است.

اما «برایان هوک»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه در یک جلسه استماع در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت در داخل دولت ترامپ هیچ صحبتی از «اقدام هجومی علیه ایران» مطرح نیست.

هوک گفت: «هیچ‌کس نباید درباره تمایل ما به صلح یا آمادگی‌مان برای عادی‌سازی روابط [با ایران]، در صورت دستیابی به یک توافق جامع با این کشور تردید داشته باشد.»

دیلی‌بیست نوشته روایت‌های متناقضی که مقام‌های دولت ترامپ در خصوص ایران مطرح می‌کنند، نمایندگان کنگره آمریکا را هم گیج کرده است.

آنها در هفته‌های گذشته درباره قصد احتمالی دولت ترامپ برای اغراق در گزارش‌های اطلاعاتی علیه ایران و سوق دادن آمریکا به سمت درگیری نظامی با ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. حال که گزینه جنگ منتفی است، سوالی که کماکان آنها با آن درگیرند این است: برنامه دولت ترامپ در خصوص ایران چیست؟

«دیوید سیسیلاین»، عضو دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا یکی از بیشمار کسانی است که معتقدند کاخ سفید هیچ برنامه مشخصی در خصوص ایران ندارد.

او می‌گوید: «فکر نمی‌کنم آنها یک هدف نهایی داشته باشند و این برای من خیلی نگران‌کننده است. فکر نمی‌کنم راهبرد مشخصی داشته باشند، ضمن آنکه فکر نمی‌کنم آنها اهدافشان را تشریح کرده باشند.»

«تام مالینوسکی»، نماینده ایالت نیوجرسی در مجلس نمایندگان آمریکا در جریان جلسه استماع مجلس سنا از برایان هوک درباره راهبرد دولت ترامپ در خصوص ایران پرسید.

او پرسید: «ما از همه بخش‌های دولت پیام‌های متفاوتی در خصوص ایران می‌شنویم. چیزی که من از شما می‌شنوم با آنچه از رئیس‌جمهور می‌شنوم متفاوت است.»

این قانونگذار آمریکایی تصریح کرد با آنکه ترامپ در توئیت‌هایش گفته که به دنبال تغییر رفتار ایران است، هوک از سیاست متفاوتی سخن می‌گوید. او خطاب به هوک گفت: «چیزی که من از شما می‌شنوم این است که سیاست ما این است که ایران را ورشکست کنیم تا وقتی که آنها مطالبات ما را اجابت کنند.»

برایان هوک در پاسخ تصریح کرد دولت ترامپ دو هدف را در خصوص ایران دنبال می‌کند: خشکاندن منابع مالی ایران برای انجام عملیات‌های منطقه‌‌ای این کشور و آوردن آن پای میز مذاکره. هوک اضافه کرد که رسیدن به یک توافق هسته‌ای «جدید و بهتر» راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران است.

دولت ترامپ پنجشنبه هفته گذشته ادعا کرد ایران عامل حمله به دو نفتکش در دریای عمان بوده است. این ادعا حتی از سوی متحدان آمریکا هم مورد تردیدهای جدی قرار گرفته است./فارس