کد خبر: ۲۶۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۶۵

سازمان ملل: نخست وزیر لبنان دو سال پیش در ریاض، از سوی نزدیکان بن سلمان شکنجه شد / سعود القحطانی از او بازجویی کرده بود

«اگنس کالامارد» (Agnes Callamard) گزارشگر سازمان ملل در امور اعدام های خارج از چارچوب قضایی چهارشنبه شب اعلام کرد که "سعد الحریری" نخست وزیر لبنان دو سال پیش در ریاض توسط نزدیکان "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی شکنجه شده است.

«اگنس کالامارد» (Agnes Callamard) گزارشگر سازمان ملل در امور اعدام های خارج از چارچوب قضایی چهارشنبه شب اعلام کرد که "سعد الحریری" نخست وزیر لبنان دو سال پیش در ریاض توسط نزدیکان "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی شکنجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ گزارشگر سازمان ملل متحد در امور اعدام های خارج از چارچوب قضایی گفت: سعود القحطانی (مشاور پیشین بن سلمان) از جمله افرادی بود که خود شخصاً، نخست وزیر لبنان را بازجویی کرده بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، گزارش کالامارد، اطلاعات جدیدی را درباره اقدام عربستان در بازداشت الحریری، نخست‌وزیر لبنان در نوامبر ۲۰۱۷ (۱۳ آبان ۹۶) را فاش کرد.

گزارشگر سازمان ملل متحد در امور اعدام های خارج از چارچوب قضایی گفت: سعود القحطانی (مشاور پیشین بن سلمان) از جمله افرادی بود که خود شخصاً، نخست وزیر لبنان را بازجویی کرده بود.

وی ادامه داد: الحریری قربانی شکنجه های روحی و برخوردهایی شد، رفتارهایی که حتی به مرز خشونت می رسید و رفتارهایی که غیر انسانی و تحقیر آمیز بوده است.

پیش از تایید سازمان ملل متحد از بازداشت الحریری، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات های عربستانی و غربی اعلام کرد، القحطانی به عنوان نزدیک ترین شخصیت به ولیعهد سعودی، مدیر عملیات بازداشت نخست وزیر لبنان بوده است.

الحریری ۱۳ آبان ۹۶ در اقدامی نامتعارف و غافلگیرکننده در عربستان از مقام خود استعفا کرد. متن بیانیه استعفای وی از طریق شبکه خبری العربیه سعودی قرائت شد.

تحلیلگران مسائل عربستان، خبر بازداشت الحریری در عربستان را یک اقدام نسنجیده از سوی هیات حاکمه سعودی اعلام کردند، موضوعی که سیاست خارجی ریاض را در تنگنا قرار داد.

به دنبال همین اقدام بود که «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه وقت آلمان به موضوع بازداشت الحریری اعتراض کرد و سبب شد که روابط برلین – ریاض رو به سردی بگراید.

اتهامات علیه رفتار و سیاست های بن سلمان روبه افزایش است و این گزارشگر سازمان ملل متحد ساعاتی پیش نیز در خصوص قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار معروف سعودی، عربستان را مسئول این قتل اعلام کرد.

وی تصریح کرد: دلایل موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد بن سلمان در جریان این قتل دست داشته اما باز نیاز به تحقیق بیشتری است.

کالامارد از محافل بین المللی خواست که بن سلمان و سایر عاملان احتمالی در جریان قتل خاشقچی، تحریم شوند و دارایی های ولیعهد سعودی نیز توقیف شود.