کد خبر: ۲۶۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۲۷

فروش مشهورترین اسلحه تاریخ هنر +عکس

اسلحه‌ای که گمان می‌رود «‌ونسان ون گوگ» به وسیله آن خود را کشت در یک حراجی واقع در پاریس به قیمت 162500 یورو به فروش رسید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از آرت نیوزپیپر، کارشناسان قیمت فروش این اسلحه زنگ‌زده را بین ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار یورو تخمین زده بودند، اما این اثر در نهایت به قیمت ۱۶۲۵۰۰ یورو فروخته شد. این درحالی است که برخی رسانه‌های دیگر از جمله «ایندیپندنت» قیمت فروش این اسلحه را ۱۳۰ هزار یورو اعلام کرده‌اند.

هویت فروشنده و خریدار این اسلحه مشخص نیست. با این حال گفته می‌شود فروشنده این اثر دختر فردی است که در سال ۱۹۵۲ مسافرخانه‌ای را که جسم بی‌جان «‌ون گوگ» در نزدیکی آن کشف شد، خریداری کرده است.

این اسلحه که متصدیان حراج، از آن به عنوان مشهورترین سلاح تاریخ هنر یاد می‌کنند در حوالی سال ۱۹۶۰، توسط یک کشاورز در زمین‌های اطراف «اور سور اواز»، شهری در شمال پاریس - جایی که «ون‌گوگ» روزهای آخر عمرش را در آن سپری کرد - کشف شد. گفته می‌شود این کشاورز اسلحه را در حوالی سال ۱۹۶۰ به مالک مسافرخانه اهدا کرد.

اما آیا این سلاح زنگ زده همان سلاحی است که «ون گوگ» توسط آن به زندگی خود پایان داد؟

بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان نشان می‌دهد که این اثر به مدت ۵۰ سال مدفون شده است. ماشه تفنگ در حالتی که از قفل خارج شده است زنگ زده و این امر نشان می‌دهد، سلاح بلافاصله پس از آنکه گلوله‌ای از آن شلیک شده رها و یا گم شده است.


محل اسلحه مدفون شده با آنچه که توسط پسر «پل گاشه» پزشک معالج «ونسان ون‌گوگ» ذکر شده است مطابقت دارد.

با قرار دادن اطلاعات در کنار یکدیگر می‌توان به این نتیجه رسید که اثر کشف شده همان سلاح معروف «ون‌گوگ» است با این حال همچنان تردیدهایی درباره این مسئله وجود دارد.

قدرت کم شلیک این اسلحه می‌تواند دلیل کمانه کردن گلوله به دنده‌های «ون‌گوگ» در ازای برخورد به قلبش و وقوع مرگی فوری را توجیه کند.

سوال دیگری که مطرح می‌شود آن است که آیا مرگ «‌ون گوگ» بر اثر خودکشی بوده یا اینکه فردی وی را به قتل رسانده است؟ با اینکه پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد اما شواهد و شرایط کشف این اسلحه از فرضیه خودکشی حمایت می‌کند. اگر فردی «‌ون گوگ» را به قتل رسانده باشد مسلماً اسلحه را پنهان می‌کرد اما بحث بر سر نحوه مرگ این هنرمند همچنان پا برجاست.

این اسلحه پیش از این در نمایشگاه آثار «ون‌گوگ» در آمستردام به نمایش گذاشته شده بود و درخواست دیگری مبنی بر نمایش آن در نمایشگاهی که موزه «اشتادل» از تاریخ بیست و سوم تا شانزدهم فوریه سال ۲۰۲۰ برگزار خواهد کرد، ‌مطرح شده است.


«ون‌سان ون‌گوگ» نقاش نامدار هلندی اگرچه در زمان حیاتش در گمنامی کامل به‌سر برد، اما اکنون به عنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان پست‌امپرسیونیسم شناخته می‌شود. او در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در ایالت برابانت هلند نزدیک مرز بلژیک به دنیا آمد.

«ون‌گوگ» فعالیت هنری خود را به عنوان طراح و نقاش از سال ۱۸۸۰ و در سن ۲۷ سالگی آغاز کرد. برخی از مشهورترین کارهای او در دو سال پایانی عمرش خلق شدند.

او فقط در دو ماه پایانی عمرش، ۹۰ نقاشی از خود باقی گذاشت. خالق «شب‌های پرستاره» و «گل‌های آفتابگردان» در ۲۹ جولای ۱۸۹۰ در سن ۳۷ سالگی درگذشت.
*ایسنا