کد خبر: ۲۶۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۶۲

بیانیه ارتش آمریکا درباره سرنگونی پهپاد جاسوسی‎اش توسط سپاه: پهپاد در حریم هوایی بین‌المللی بود/ گزارش ایران غلط است/ یک حمله بی‌دلیل به یک دارایی آمریکا بود

فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه غرب آسیا با صدور بیانیه‌ای رسما اعتراف کرد که یک فروند پهپاد این کشور توسط پدافند جمهوری اسلامی ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه غرب آسیا با صدور بیانیه‌ای رسما اعتراف کرد که یک فروند پهپاد این کشور توسط پدافند جمهوری اسلامی ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مقر فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام) روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای رسما تایید کرد که یک پهپاد این کشور توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

در این بیانیه آمده است: «فرماندهی مرکزی ایالات متحده می‌تواند تایید کند که یک هواپیمای اطلاعات، نظارت و رصد شبکه نظارت گسترده نیروی دریایی ایالات متحده توسط یک سیستم موشکی زمین به هوای ایرانی ساقط شده است.»

سنتکام مدعی شده است که این پهپاد «در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز تنگه هرمز» هدف قرار گرفته و «گزارش‌های ایران مبنی بر اینکه این هواپیما بر فراز ایران بوده، غلط است.»

این بیانیه می‌افزاید: «این یک حمله بی‌دلیل به یک دارایی نظارتی ایالات متحده در حریم هوایی بین‌المللی بود.»

در این بیانیه به مدل پهپاد ساقط شده اشاره‌ای نشده است، اما مقام‌های آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفته‌اند این پهپاد از نوع RQ-4 بوده است.

بامداد امروز (پنج‌شنبه) یک فروند پهپاد آمریکایی پس از ورود به آسمان ایران هدف سامانه پدافندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. بر اساس بیانیه سپاه پاسداران، این پهپاد پس از پرواز از جنوب خلیج فارس، «بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد» و نهایتا درون فضای سرزمینی ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

«اولریخ فرانک» عضو اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی» که به صورت ویژه بر پهپادها و پرنده‌های بدون سرنشین متمرکز است، ساقط شدن این پهپاد را «رخدادی مهم» توصیف کرده و نوشته است: «گلوبال هاوک نه تنها عظیم‌الجثه است، بلکه در ارتفاعی بسیار بالا پرواز می‌کند و به همین دلیل اصولا ساقط کردن آن باید بسیار دشوار باشد... زمانی که می‌گویم در ارتفاع بالا پرواز می‌کند، منظورم ارتفاع "واقعا بالا" است. گلوبال هاوک/تریتون برای پرواز بر فراز خطوط هوانوردی تجاری طراحی شده است، یعنی داریم از ارتفاع پرواز تا ۱۹ کیلومتر صحبت می‌کنیم.» /فارس