کد خبر: ۲۶۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۴۹

اثرات معجزه آسای آب در سلامت بدن

آب در پیشگیری از انواع بیماری ها نقش دارد و منبع مفیدی جهت حفظ شادابی پوست به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در حفظ سلامت قلب موثر است، انرژی را افزایش داده و سبب کاهش وزن می شود و ترکیب اصلی بافت های بدن است. به طور متوسط حدود 25 درصد از وزن بدن یک شخص بالغ را آب تشکیل می دهدکه این مقدار برای کودکان و سالمندان بیشتر است.

آب و سلامت پوست
همانطور که اشاره گردید، آب منبع مناسبی در جهت سلامت پوست است و با دفع سموم بدن موجب شفافیت طبیعی پوست می شود. خطوط ریز و شیارهای پوست به هنگام کمبود آب، بیشتر و عمیق تر می شوند. نوشیدن آب سبب افزایش حجم سلول های پوستی و کاهش چین و چروک و جوانی پوست می شود. همچنین آب سبب بهبود بخشیدن جریان خون در پوست شده و پوست را از وجود ناخالصی ها پاک نموده و امکان تغذیه بهتر پوست را فراهم می نماید.

آب و سلامت قلب:
با نوشیدن مقدار آب توصیه شده روزانه، می توان از بروز حملات قلبی پیشگیری نموده و یا احتمال آن را کاهش داد. طبق پژوهش منتشر شده در نشریه آمریکایی" اپیدمیولوژی" احتمال مرگ ناشی از حملات قلبی، در افرادی که بیش از 5 لیوان آب در روز می نوشند نسبت به اشخاصی که کمتر از 2 لیوان آب در روز می نوشند، 41 درصد کاهش می یابد.

آب و انرژی بدن:
میزان انرژی در افرادی که روزانه به مقدار کافی آب می نوشند در مقایسه با آن دسته که بدنشان با کمبود آب مواجه است، از سطح بالاتری برخوردار می باشد. کم آبی در بدن می تواند منجر به سستی و خواب آلودگی و در نهایت ضعف عمومی بدن، ضعف عضلانی و سردرد شده و همچنین سوخت و ساز بدن را کاهش دهد. شما در برخی از مواقع بدون انجام هیچگونه فعالیتی احساس خستگی می کنید، علت این خستگی ممکن است کمبود آب بدن باشد. آب سبب انتقال اکسیژن و سایر مواد غذایی به سلول های بدن شده و کمبود آن سبب اختلال در رسیدن این مواد به سلول ها می گردد. اگر بدن به اندازه کافی از آب برخوردار باشد، قلب جهت رساندن خون به نقاط مختلف بدن نیازی به افزایش شدت فعالیت خود ندارد.

آب و حفظ تناسب اندام:
آب با افزایش متابولیسم بدن و ایجاد احساس سیری، زمینه کاهش وزن را فراهم می نماید. از این رو آب را جایگزین نوشیدنی های پرکالری نمایید، هنگامی که یک لیوان آب می نوشید بدن باید آب را گرم کند و در نتیجه مقداری از این گرمای مورد نیاز را از سوزاندن چربی ها به دست می آورد. آب می تواند با القای این تفکر که معده پر است، شما را از افراط در خوردن مواد غذایی باز داشته و از افزایش وزن جلوگیری نماید.

آب و بهبود عملکرد دستگاه گوارش:
آب موجب سهولت حرکت مواد دفع شده در روده ها گشته و از بروز یبوست جلوگیری می نماید. در واقع آب نیز همانند فیبرها سبب بهبود کارکرد دستگاه گوارش می شود. جذب بعضی از مواد معدنی از دستگاه گوارش با کمک مولکول های آب امکان پذیر می باشد.

آب و دفع سموم بدن:
نقش دیگر آب دفع مواد زاید و سمومی مانند اوره است که در اثر متابولیسم مواد پروتئینی در بدن تولید می شود. به یاد داشته باشیم که طی هر برنامه سم زدایی از بدن، باید از آب استفاده شود. این ماده حیاتی سموم را رقیق نموده و سپس از بدن دفع می کند. کاهش نوشیدن آب ، خطر ابتلا به سنگ های مجاری ادراری را افزایش می دهد. آب سبب رقیق شدن نمک ها و مواد معدنی موجود در ادرار شده و مانع از تشکیل کریستال های سنگ در مجاری ادراری می گردد. آب مهم ترین ماده سم زدا( Detoxifier) محسوب می شود. آب با زدودن سموم از بدن به ارتقای سلامت کمک بسزایی می کند و دهیدراتاسیون یا از دست دادن آب بدن صدمات شدیدی را بر بدن وارد می نماید.

آب و سوزش معده:
یکی از فواید آب پیشگیری و درمان سوزش معده است. این عارضه ممکن است دلیل کمبود آب در بخش فوقانی دستگاه گوارش بوده و نشانه مهم از تشنگی بدن است. استفاده از داروهای آنتی اسید در درمان این عارضه، دهیدراتاسیون را برطرف نمی کند و بدن همچنان از کمبود ذخیره آب رنج می برد. با نوشیدن آب، غلظت اسید معده متعادل می شود. از این رو جهت بهبود عملکرد دستگاه گوارش مناسب است.

آب و کاهش استرس:
85 درصد بافت مغز را آب تشکیل می دهد. به هنگام تشنگی، مغز، برای انجام فعالیت های خود با فشار و استرس مواجه می شود. برای کاهش سطح استرس، همیشه به هنگام کار یک لیوان آب روی میز خود داشته باشید و یا به هنگام ورزش، بطری آب را همراه داشته باشید تا با استرس کمتری به فعالیت بپردازید.

آب و گرفتگی عضلانی:
سلامانه: نوشیدن آب سبب می شود تا عضلات کمتر دچار گرفتگی شوند و اکسیژن رسانی کافی و پاک سازی سموم آنها راحت تر انجام پذیرد. همچنین آب به مثابه یک روان کننده در مفاصل عمل می نماید. هنگامی که بدن آب کافی داشته باشد، می تواند با قدرت و مدت زمان بیشتری کارهای فیزیکی و ذهنی را انجام دهد.

آب و کاهش خطر ابتلا به سنگ های کلیه و مثانه:
آب سبب رقیق شدن نمک ها و مواد معدنی موجود در ادرار می شود و مانع از تشکیل کریستال های سنگ ها در مجاری ادراری می گردد. سنگ های کلیه و مثانه در ادرار رقیق نمی توانند شکل بگیرند. بنابراین خطر ابتلا به این عارضه های بسیار دردناک ، کاهش می یابد.