کد خبر: ۲۶۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۷۳

از کلینتون تا ترامپ/ حمله‌های نظامی که دقیقه ۹۰ لغو شدند

دونالد ترامپ مدعی شده فرمان حمله نظامی آمریکا به ایران را در دقیقه نود لغو کرده تا جنگ ایران و آمریکا رخ ندهد. فارغ از اینکه این موضوع یک بلوف بوده، این اقدام یکبار دیگر در آمریکا سابقه داشته است.
دونالد ترامپ مدعی شده فرمان حمله نظامی آمریکا به ایران را در دقیقه نود لغو کرده تا جنگ ایران و آمریکا رخ ندهد. فارغ از اینکه این موضوع یک بلوف بوده، این اقدام یکبار دیگر در آمریکا سابقه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ روز جمعه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در توییتر خود نوشت حمله‌ای به ایران ترتیب داده بود که در واپسین دقایق یعنی ده دقیقه مانده به حمله، از تصمیمش منصرف شد. این تصمیم پس از ساقط شدن پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی که وارد حریم هوایی ایران شده بود گرفته شد.

 دلیل پشت پرده این تصمیم هنوز مشخص نیست و البته مشخص نیست این موضوع واقعی بوده یا خیر. برخی تحلیلگران سخنان ترامپ را فقط یک بلوف تلقی کرده‌اند. با این حال این اتفاق پیش از این نیز سابقه داشته است. این موضوع بسیار شبیه به اتفاقاتی است که ۲۵ سال پیش زمانی که نیروهای هوابرد ۸۲ آمریکا برای حمله به هاییتی اعزام شده بودند، رخ داده بود. در این عملیات نیز تنها دو ساعت مانده به حمله، رییس جمهور در اقدامی نادر دستور حمله را لغو کرد.
 
در سپتامبر ۱۹۹۱ جین برتراند اریتاید رییس جمهور هاییتی به واسطه کودتایی که توسط ژنرال رائول سدراس هدایت شده بود ساقط شد. در انتخابات ۱۹۹۲ ویلیام کلینتون کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا وعده داد در صورت پیروزی اریستاید را بار دیگر به قدرت برگرداند. در سال ۱۹۹۳ کلینتون فشار‌های خود را بر دولت سدراس افزایش داد و تحریم‌های سختی علیه او اعمال کرد.
 
در ژوئن سال ۱۹۹۳ نیویورک تایمز در گزارشی نوشت مقامات ارشد دولت هزینه‌های ادامه کار سران نظامی هاییتی را بسیار بالا برده‌اند که اقتصاد این کشور را به طور جدی دچار مشکل کرده است.
 
مقامات که در جریان ساقط شدن دولت آریستاید برکنار شده بودند معتقدند بودند بدون حمله، سدراس هرگز برکنار نحواهد شد. حتی حامیان کلینتون نیز تسبت به کارایی تحریم‌ها به تنهایی تردید داشتند.
 
کلینتون در سال ۱۹۹۴ شدیدا در رسانه‌ها به دلیل ضعف و بی کفایتی مورد انتقاد قرار می‌گرفت. برخی از نزدیکترین مشاوران کلینتون در خفا به او پیشنهاد کرده بودند که بهتر است یک پیروی بزرگ در سیاست خارجی کسب کند تا تصویر خود را در داخل بهبود ببخشد. زمانی که کلینتون از دیک موریس مشاور خود خواست به او راهکاری را در رابطه با هاییتی پیشنهاد کند که آمریکایی‌ها از آن حمایت می‌کنند، موریس گفت: چیز زیادی درباره هاییتی نمی‌داند، اما این ماجرا فقط مساله هاییتی نیست. این درباره سیاست‌های آمریکایی یک ماه قبل از انتخابات ۱۹۹۴ ریاست جمهوری است.
 
موریس به کلینتون گفت: مردم آمریکا چیز زیادی در مورد میزان خسارات نمی‌دانند و در نتیجه کلینتون باید یک حمله نظامی با حداکثیر پیروزی ترتیب دهد. کلینتون با این پیشنهاد موافقت کرد. رییس جمهور درخواست کرد دو ناو هواپیما بر یو اس اس آمریکا و یو اس اس آیزنهاور به همراه هزاران نیرو، ۵۰ هلیکوپتر، نیرو‌های مسلح بر روی ناو و دیگر ادوات جنگی آماده شوند.
 
این حمله قرار بود توسط ۲۰ هزار نیرو انجام شود، اما مهمترین بخش حمله که به عملیات حمایت از دموکراسی معروف شد، بخشی بود که هزاران چترباز به همراه شصت و یک هواپیما از بخش هوابرد ۸۲ در کارولینای شمالی به سمت محل ماموریت گسیل شدند.

سوال بود که آیا سدراس تسلیم نیرو‌هایی که علیه او اقدام کرده بودند میشد یا نه یا آیا تهدید به تنهایی کارساز بود؟ با هدف تلاش و آغاز یک جنگ، امتیازات سیاسی لازم به دست آمد. کلینتون هیاتی را به رهبری جیمی کارتر رییس جمهور پیشین آمریکا و سپسس سناتور سن نان و کالین پاول رییس سابق نیرو‌های مسلح آمریکا راهی هاییتی کرد.
 
ماموریت آن‌ها این بود که در ۱۶ سپتامبر ۱۹۹۴ جنگ را با هایتی شروع کنند و به سندار در ازای عقب نشینی وعده امنیت بدهند و اگر او مخالفت کرد حمله صورت می‌گرفت. در ابتدا سدراس بی پروایانه اعلام کرد تا آخرین نفر خواهد جنگید و تسلیم نخواهد شد و مذاکرات به جایی نمی‌رسد.
 
برای اینکه عملیات آغاز شود کشتی‌ها باید سرجایشان قرار می‌گرفتند و هواپیما‌های حاوی چترباز‌ها باید کارولینای شمالی را ساعت ۵ بعد از ظهر آن روز ترک می‌کردند. کلینتون به هیات اعزامی خود گفته بود که باید کار را در نهایت تا عصر آن روز با مذاکرات تمام کنند و منطقه جنگی را قبل از آغاز مخاصمات ترک کنند. کلینتون نمی‌خواست افراد با ارزشش گروگان گرفته یا کشته شوند. اما عصر فرا رسید و هیچ خبری از مصالحه نبود. تا ۵ بعد از ظهر مهلت تمام میشد و ویلیام پری معاون وزیر دفاع باید دستور لازم را به چترباز‌ها برای پریدن از هواپیما صادر می‌کرد. مذاکرات هنوز در جریان بود، اما پری به نقشه پایبند مانده بود. او به بخش ۸۲ نیرو‌های هوابرد دستور داد تا بارهایشان را ببندند.
 
کلینتون نگران بود؛ زمان درحال گذر بود و هنوز هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده بود. در نهایت ساعت ۵ بعد از ظهر کالین پاول با رییس جمهور تماس گرفت و گفت: توافق اولیه با سدراس انجام شده، اما این توافق مطابق پیشنهادهای کلینتون نیست. بعد از یک بازبینی سریع، کلینتون با تندی اعلام کرد توافقی در کار نیست.
 
ساعت ۵:۴۵ دقیقه بعد از ظهر دستور به هوابرد برای اعزام نیرو‌ها به هاییتی داده شد. راس ساعت ۶:۴۷ دقیقه بعد از ظهر اولین هواپیما پایگاه هوایی کارولینای شمالی را ترک کرد. حمله آغاز شده بود.
 
کارتر و پاول به خوبی از زمان باقیمانده برای مذاکره با سدراس و قانع کردن او به جلوگیری از خونریزی استفاده کردند. در نهایت دو ساعت مانده به اینکه نیرو‌های آمریکایی حمله را آغاز کنند، خبرنگاران هاییتی در کارولینای شمالی شاهد تیک آف هواپیما‌ها بودند.
 
بیامبی ژنرال ارتش و یکی از مذاکره کنندگان ضد آمریکایی هاییتی، در حضور مذاکره کنندگان آمریکایی از اخباری که منتشر شده بود ابراز نارضایتی کرد. در ابتدا او این خبر را باور نکرد، اما پاول به او توضیح داد که این دقیقا همان اتفاقی است که قرار بود در صورت عدم تسلیم مقامات هاییتی رخ دهد. این آخرین نکاتی بود که در نهایت سدراس را قانع کرد.
 
سدراس با عقب نشینی موافقت کرد و به نیرو‌های آمریکایی اجازه داد بدون هیچ چالشی بر زمین هاییتی فرود بیایند. جنگ تمام شده بود و آریستاید در نهایت بار دیگر به قدرت برگشت.
 
این داستان همین جا تمام نشد و آریستاید بار دیگر در سال ۲۰۰۴ با یک کودتای نظامی از قدرت کنار گذاشته شد و نیروی دریایی آمریکا نیز بار دیگر در این کشور مداخله نظامی کرد. متاسفانه هاییتی امروز همچنان درگیر خشونت و کشوری تحت مدیریت کودتاچیان است.