کد خبر: ۲۶۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۷

مکرون: به روحانی گفتم خروج از برجام اشتباه است

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه گفت در تماس تلفنی چند روز پیش با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، به او گفته است که خروج از توافق هسته‌ای یا هر اقدامی که چنین پیامی ارسال کند، اشتباه است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید در گفت‌وگو با همتای ایرانی‌اش، گفته است که خروج از توافق هسته‌ای یا اقدامی که چنین پیامی صادر کند، اشتباه است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه گفت در تماس تلفنی چند روز پیش با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، به او گفته است که خروج از توافق هسته‌ای یا هر اقدامی که چنین پیامی ارسال کند، اشتباه است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ماکرون که برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به شهر «اوساکا» ژاپن سفر کرده، در جمع گروهی از خبرنگاران گفت: «من چند روز پیش با رئیس‌جمهور روحانی گفت‌وگویی داشتم و برای او روشن کردم که هرگونه خروج از این توافق یک اشتباه است و هر سیگنالی در این جهت هم یک اشتباه است.»

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای اعلام کرد در واکنش به محقق نشدن منافع اقتصادی برجام و ناتوانی یا خودداری کشورهای اروپایی از جبران آثار خروج آمریکا از توافق، بخشی از تعهدات خود از جمله پایبندی به سقف‌های تعیین‌شده برای ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را کنار می‌گذارد. ایران همچنین به طرف‌های باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد تا راهکاری برای تحقق اهداف اقتصادی برجام بیابند.

با این وجود، کشورهای اروپایی از جمله فرانسه تأکید دارند که ایران بدون دستیابی به منافع اقتصادی، به صورت یکجانبه به اجرای توافق هسته‌ای ادامه دهد.

روز گذشته در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱، «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه نمی‌توان یک توافق چندجانبه را یکجانبه اجرا کرد، گفت: «ایران نباید، نخواهد و نمی‌تواند بار حفظ برجام را به صورت یکجانبه بر دوش بکشد.»/فارس