کد خبر: ۲۶۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۵

هفتمین عامل مرگ در ایران را بشناسید

برنامه "زمین ۳۶۰ درجه" با موضوع آلودگی هوا به واسطه ازون با حضور شینا انصاری مدیر دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست و محمد صادق حسنوند عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از شبکه رادیویی گفتگو به روی آنتن رفت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ انصاری درخصوص نقش سازمان حفاظت محیط زیست در مدیریت آلودگی هوا گفت: این سازمان به واسطه جایگاه حاکمیتی و نظارتی خود، مطابق با قوانین برنامه‌ای و موضوعی به پایش و سنجش آلاینده‌ها در ۳۱ استان کشور و اطلاع رسانی می‌پردازد.

مدیر دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست کنترل، مدیریت و مهار آلاینده را وظیفه دیگر سازمان حفاظت محیط زیست معرفی کرد و افزود: از این رو سازمان سیاست‌های مختلفی اعم از ارتقای خودروها، از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و معاینه فنی را در چارچوب کارگروه ملی آلایندگی هوا پیگیری و اعمال می‌کند.

انصاری درخصوص شاخص حداکثری میزان ازون یادآور شد: سامانه ملی پایش کیفی هوا در کل کشور وجود دارد. اینکه شاخص بالای ۲۰۰ را در ایستگاه شهر ری به کل شهر تهران تعمیم دهیم درست نیست و عملا باعث تبعات اجتماعی خواهدشد. از این رو سازمان پیشنهاد کرد تا اندازه گیری شاخص‌ها به صورت منطقه بندی انجام گیرد تا اقدامات احتیاطی بر اساس آن انجام شود.

مدیر دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: طرح‌های زوج و فرد، تعطیلی مدارس و محدودیت واحد‌های صنعتی و برخی پروژه‌های عمرانی در شرایط اضطراری و هشدار اعمال می‌شوند، اما این اقدامات علاج واقعی آلودگی هوا نیستند و رفع آلودگی هوا نیازمند اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های بلند مدت است.

انصاری با بیان اینکه عمده منابع انتشار آلاینده‌ها موتور سیکلت‌های کاربراتوری و خودرو‌های دیزلی هستند گفت: در صورت استمرار این آلاینده‌ها و پیش بینی سازمان هواشناسی اقدامات مدیریتی انجام می‌شود.

وی مطرح کرد: یکی از راهکار‌های بلندمدت پیش بینی شده برای کاهش آلاینده‌های هیدروکربنی محدودسازی تولید خودرو‌های دیزلی و اجرای "طرح کهاب" در جایگاه‌های عرضه سوخت است تا انتشارات بخارات بنزین به عنوان منبع انتشار هیدروکربن‌ها محدود شود؛ لذا وزارت نفت باید تسهیلاتی را برای اجرای طرح تخصیص دهد و سایر دستگاه‌ها نیز همکاری نمایند.

بهداشت نیوز: در ادامه، حسنوند در رابطه با خطرات آلاینده‌های هوا برای سلامتی انسان بیان داشت: طبق مطالعات سازمان‌های معتبر دنیا از جمله سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوای ایران هفتمین عامل مرگ است و تعداد مرگ منتسب به کل آلودگی هوا در کل دنیا حدود ۷ میلیون نفر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: سالانه به واسطه مواجهه با ذرات معلق کمتر از ۲,۵ میکرومتر حدود ۲۷ هزار مرگ و حدود هزار و ۷۰۰ نفر به واسطه گاز ازون و در تهران نیز ۴ هزار و ۷۰۰ نفر به واسطه ذرات معلق و ۱۰۰ نفر به واسطه ازون فوت می‌کنند.
حسنوند یادآور شد: بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، رتبه آلایندگی تهران در بین ۲ هزار و ۶۰۰ شهر دنیا، ۴۶۹ است.

وی اثرات آلاینده‌ها بر سلامت انسان‌ها را به شدت متنوع دانست و گفت: این اثرات از حملات آسم و بیماری‌های تنفسی تا مرگ را شامل می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به گروه‌های حساس در این خصوص گفت: بیشترین صدمات آلودگی هوا مختص کودکان زیر پنج سال، بانوان باردار، افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع دو، افراد بالای ۶۰ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی است.
وی با اشاره به اینکه دو نوع ازون وجود دارد گفت: یک ازون در لایه استراتوسفر زمین قرار دارد که برای زمین بسیار حیاتی است و با جلوگیری از پرتو‌های فرابنفش جلوی سرطان پوست را می‌گیرد. اما ازون موجود در لایه تروپسفر آلاینده ثانویه محسوب می‌شود و مهم‌ترین عارضه آن حملات آسمی است.

حسنوند یادآور شد: اگر مقدار هشت ساعته آلاینده ازون از استاندارد خود بالاتر رود اثرات بیشتری خواهد گذاشت. استاندارد قبلی ما برای ازون ۵۱ بوده، اما در حال حاضر استاندارد ما برگرفته از استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا به ۷۰ رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خاتمه مطرح کرد: بهترین روش، اندازه گیری کلیه نقاط مورد نظر است تا شهروندان و مسئولان بهترین تصمیم را اتخاذ کنند./میزان